Forma 1
Az 2014 óta egyértelmű, hogy a Mercedesé a legjobb, ahogy a Honda bemutatkozása óta az sem kérdés, kié a leggyengébb motor a Forma–1-ben. Arról azonban rendszerint csak találgatni lehet, pontosan mekkora is a különbség az egyes gyártók között, s mennyire sikerült felzárkózniuk a kezdetben lemaradóknak a mostani motorformula negyedik szezonjában.
Az Auto Motor und Sport azonban Abu-Dzabiban birtokába jutott az egyik résztvevő GPS-adatainak, melyekből az egyes versenygépek légellenállását és leszorítóerejét is figyelembe véve kiszámíthatóak az erőforrások hozzávetőleges - elvégre az említett aerodinamikai értékek nem lehetnek teljesen pontosak - teljesítményértékei.
Ezen adatok alapján a Mercedes M08 V6-os turbóerőforrása az ERS 163 lóerős teljesítményével együtt összesen 949 lóerő leadására képes. A rangsor második helyén a Ferrari áll 934 lóerővel, míg a Renault 907 lóerős. A Hondánál az év végén használt utolsó specifikációnál 881 lóerőt mértek, ám a japánok korábban csak 860 lóerő körüli értékre voltak képesek.
A szaklap kiemelte, a motorok tekintetében nemcsak a puszta teljesítmény számít. Hiába korlátozzák például 33 másodpercben az ERS 163 lóerős teljesítményének használatát, mivel az MGU-H által visszanyert energia mennyiségének nincs felső határa, a Mercedes a teljes körön profitálni tud energia-átalakító rendszerének hatásfokából.
És van még egy terület, amelyen élen járnak a németek: a fogyasztásban. A felhasználható üzemanyag mennyiségét 100 kilogrammban korlátozzák, ám mexikói adatok szerint a Mercedes mindössze 89 kilogrammal teljesítette a 305 kilométeres versenytávot, miközben ellenfeleinek nagyjából 10 kilogrammal több benzinre volt szükségük.
Andy Cowell, a Mercedes motorrészlegének vezetője szerint a V6-os hibridturbók bevezetése óta ők 109 lóerőt javultak 2017-ig. Mindez azt is jelenti, hogy hasonló fejlesztési tempóval 2019-re átléphetik az 1000 lóerős határt. A brit szerint technikai akadálya ennek nincs, e szint elérése mindössze idő kérdése. Emellett már az 50%-os energiahatékonyság is reális célkitűzés számukra.
A jelenlegi F1-es motoroknál még sosem építettek hatékonyabbat a sportág történetében, és ha figyelembe vesszük, hogy minden idők legnehezebb autóival versenyez a mezőny, a Mercedes által elért teljesítmény valóban figyelemreméltó.
A királykategória ugyanakkor már látott a mostaniaknál nagyobb teljesítményű motorokat is. Az első turbókorszakból a BMW erőforrása a rekordtartó, mely az időmérő edzésen 1430 lóerős teljesítményt adott le. De a V10-es korszak legjobbja, a 2005-ös Honda-motor is verte a jelenlegi Mercedes-erőforrást: 968 lóerőt adott le 19 ezres fordulatszám mellett, miközben csak 88 kilogrammot nyomott, szemben a mostani hajtóegységek 145 kilogrammjával.
Forrás: m4sport.hu