közlekedésbiztonság

Ki a felelős önvezetéskor?

2022.04.03.

Az Egyesült Királyság vezető jogászai szerint a gyártóknak kell felelősséget vállalniuk az önvezető autó részvételével bekövetkező közúti közlekedési balesetekért.

Az Egyesült Királyság független jogi bizottságainak legfrissebb jelentése egy automatizált járművekkel kapcsolatos új törvény bevezetését javasolja. A javaslat szerint jogszabályi szinten is egyértelműen különbséget kell tenni a járművezetőket csak segítő funkciók, mint például a Tesla Autopilot, és a teljesen önvezető funkciók között. A bizottság javaslata szerint ha egy közlekedési hatóság engedélyezi egy autó forgalomban való részvételét önvezető funkciókkal együtt,  a vezetőülésben ülő személy többé nem tehető felelőssé az autó vezetéséért, miközben az önvezető funkció aktív. Az elképzelés szerint ehelyett az autógyártóra terheli a felelősséget abban az esetben, ha bármi baj történik a jármű részvételével.

A koncepció szerint új jogi elszámoltathatósági rendszert kell létrehozni, mely szerint a vezetőülésben ülő személy többé nem sofőr lenne, hanem „felhasználó”. A felhasználó nem lenne felelősségre vonható olyan szabálysértésekért, amelyek közvetlenül a járművezetési feladatból erednek. A „kvázi sofőrök” így sokféle szabálysértés alól mentesülnének a veszélyes járművezetéstől a sebesség túllépésén át egészen a piros jelzésen való áthajtásig. A felelős felhasználó más járművezetéshez kapcsolódó felad- és hatásköröket tartana meg, például a gépjármű biztosítás menedzselését, a rakomány ellenőrzését és annak biztosítását, vagy például annak felügyeletét, hogy az utasok becsatolják-e a biztonsági öveket. Az Engedélyezett Önvezető Entitás (Authorised Self-Driving Entity - ASDE)tartozna felelősséggel a közlekedésért. Ha a jármű úgy közlekedne, ami emberi vezetés esetén szabálytalanságnak minősülne, egy „belső szabályozó” lépne működésbe, aminek gondoskodnia kell arról, hogy az az eset ne ismétlődjön meg.

 

A vezetéstámogató funkciók bevezetése óta örök dilemma, hogy ki a felelőse a baleseteknek? (kép: ETSC)



Előfordulhat, hogy egyes járművek önállóan vezethetnek anélkül, hogy valaki a vezetőülésen ülne. Ebben az esetben a járműben ülők egyszerű utasnak minősülnek. A felelős felhasználó helyett ilyenkor egy engedéllyel rendelkező üzemeltető lenne felelős a jármű közlekedéséért. A szabályozás speciális követelményeket határozna meg a személyszállítási szolgáltatások hozzáférhetőségére, például az idősek és a fogyatékkal élők közlekedésével kapcsolatban. A jogászok biztosítékokat javasolnak annak megakadályozására, hogy a vezetőtámogató funkciókat önvezetőként forgalmazzák. Ezzel tovább csökkenthető az ütközések kockázata, ugyanis a felmérések szerint az emberek jellemzően úgy gondolják, hogy a vezetőtámogató funkció működése közben nem kell az útra figyelniük.

A koncepciót nemrég Egyesült Királyság parlamentje és a skót parlament elé terjesztették. Most rajtuk múlik, hogy eldöntsék, elfogadják-e a bizottságok ajánlásait, és átültetik-e azokat a jogszabályi környezetbe.



További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

forrás és kép: ETSC

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..
2025.01.15
2025-ben a Renault 5 E-Tech electric és az Alpine A290 lett az Év Autója. Az eredményt az európai....
2025.01.15
Gőzerővel zajlik a Forma–1-es versenypályánk megújulása. A Hungaroring a napokban helyzetjelentést....
2025.01.15
Összeütközött két személyautó és egy kisbusz Székesfehérváron, a Kadocsa utcában, azaz a 7-es főút....
2025.01.15
Spanyolországban 1 millió autót adtak el 2024-ben, amivel a piac visszaállt a Covid előtti szintre....
2025.01.15
A viadal honlapja szerint Dalin 64 nap 19 óra 22 perc 49 másodperc alatt hajózta körbe a bolygót,....
2025.01.14
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1242-en lépték át Bács-Kiskun....
2025.01.14
Jogászként végzett, majd a külkereskedelemben dolgozott és részese volt az újkori magyar....