közlekedésbiztonság
Az Egyesült Királyság független jogi bizottságainak legfrissebb jelentése egy automatizált járművekkel kapcsolatos új törvény bevezetését javasolja. A javaslat szerint jogszabályi szinten is egyértelműen különbséget kell tenni a járművezetőket csak segítő funkciók, mint például a Tesla Autopilot, és a teljesen önvezető funkciók között. A bizottság javaslata szerint ha egy közlekedési hatóság engedélyezi egy autó forgalomban való részvételét önvezető funkciókkal együtt, a vezetőülésben ülő személy többé nem tehető felelőssé az autó vezetéséért, miközben az önvezető funkció aktív. Az elképzelés szerint ehelyett az autógyártóra terheli a felelősséget abban az esetben, ha bármi baj történik a jármű részvételével.
A koncepció szerint új jogi elszámoltathatósági rendszert kell létrehozni, mely szerint a vezetőülésben ülő személy többé nem sofőr lenne, hanem „felhasználó”. A felhasználó nem lenne felelősségre vonható olyan szabálysértésekért, amelyek közvetlenül a járművezetési feladatból erednek. A „kvázi sofőrök” így sokféle szabálysértés alól mentesülnének a veszélyes járművezetéstől a sebesség túllépésén át egészen a piros jelzésen való áthajtásig. A felelős felhasználó más járművezetéshez kapcsolódó felad- és hatásköröket tartana meg, például a gépjármű biztosítás menedzselését, a rakomány ellenőrzését és annak biztosítását, vagy például annak felügyeletét, hogy az utasok becsatolják-e a biztonsági öveket. Az Engedélyezett Önvezető Entitás (Authorised Self-Driving Entity - ASDE)tartozna felelősséggel a közlekedésért. Ha a jármű úgy közlekedne, ami emberi vezetés esetén szabálytalanságnak minősülne, egy „belső szabályozó” lépne működésbe, aminek gondoskodnia kell arról, hogy az az eset ne ismétlődjön meg.
A vezetéstámogató funkciók bevezetése óta örök dilemma, hogy ki a felelőse a baleseteknek? (kép: ETSC)
Előfordulhat, hogy egyes járművek önállóan vezethetnek anélkül, hogy valaki a vezetőülésen ülne. Ebben az esetben a járműben ülők egyszerű utasnak minősülnek. A felelős felhasználó helyett ilyenkor egy engedéllyel rendelkező üzemeltető lenne felelős a jármű közlekedéséért. A szabályozás speciális követelményeket határozna meg a személyszállítási szolgáltatások hozzáférhetőségére, például az idősek és a fogyatékkal élők közlekedésével kapcsolatban. A jogászok biztosítékokat javasolnak annak megakadályozására, hogy a vezetőtámogató funkciókat önvezetőként forgalmazzák. Ezzel tovább csökkenthető az ütközések kockázata, ugyanis a felmérések szerint az emberek jellemzően úgy gondolják, hogy a vezetőtámogató funkció működése közben nem kell az útra figyelniük.
A koncepciót nemrég Egyesült Királyság parlamentje és a skót parlament elé terjesztették. Most rajtuk múlik, hogy eldöntsék, elfogadják-e a bizottságok ajánlásait, és átültetik-e azokat a jogszabályi környezetbe.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!
forrás és kép: ETSC