Renault-csoport

Kettészakadhat a Renault

2022.06.04.

A Renault csoport tőkeértéke négy évvel ezelőtt, amikor a volánnál még az azóta körözött Carlos Ghosn ült, 30 milliárd euró volt. Jelenleg a vállalat kapitalizációja 7 milliárd euró alatti. A helyzet megoldása lehet a Renault kettéválása, az egyik üzletága az elektromos autókkal, a másik pedig a belsőégésű motorokkal hajtott fejlesztésével és gyártásával foglalkozna.

A Renault számára az igazi gyomrost Ukrajna orosz inváziója vitte be, akkor, amikor a csoport Oroszországban termelte meg bevételének 15 százalékát. A nemrég bejelentett és elkezdett Renaulution program sem tud kiteljesedni, ennek az a lényege, hogy a franciák inkább a kisebb darabszámú, de nagyobb profitot jelentő modellek eladását szorgalmazzák. A vállalat vezetői sajtóhírek szerint már februárban fontolóra vették az üzletágak szétválasztását - ugyanezt jelentette be a minap a Ford -, az ukrajnai háború megindítása óta pedig újra terítékre került a terv, amely várhatóan 2023 második felében valósulhat meg. Az egyik ág az elektromobilitásra helyezi a fókuszt, a másik a hagyományos motorokra és az azzal szerelt autókra koncentrál. Egyelőre az utóbbi a hangsúlyosabb az európai autópiacon. Mindkét üzletág azzal foglalkozik, amihez a legjobban ért, így pedig versenyképesen tud fejlődni. Nem beszélve arról, hogy az elektromos üzeltág vonzó lehet olyan befektetők számára, akik már nem hisznek az olajalapú jövőben.

Bár a volument még egy darabig a termikus motorokkal ellátott autók jelentik, azokra kevesebb fejlesztési forrás jut majd a jövőben, a pénz nagy része az elektromobilitás fejlesztésére áramlik. Az elektromos Megane és a Dacia Spring után elektromos szabadidő-autókat, de Alpine logóval ellátott elektromos sportautókat is piacra dob hamarosan a társaság.

Pénz jöhet a Nissantól

A Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség is megrekkenni látszik, a Renault jelentős részvénycsomagot készül értékesíteni, hogy finanszírozza a megkezdett fejlesztéseket az ukrajnai válság, az orosz piac és az AutoVAZ elvesztése és a pandémia következményei miatt. A hírre a Nissan részvényei esni kezdtek a tokiói tőzsdén, a bejelentés napján 5 százalékot zuhant a papír. A Renault jelenleg 43,4 százalékot birtokol a Nissanban, míg a japánoknak van 15 százaléknyi részesdésük a francia anyavállalatban - beleszólásuk azonban nincs a folyamatokba. Amennyiben valóban értékesítésre kerül sor, a részvénycsomagot a Nissan veszi meg a franciáktól. Erre mintegy 2 trillió jen áll a japánok rendelkezésére, azaz mintegy 15,6 milliárd dollár. Ha 15 százalékra szorítja le a részesedését, mintegy 4,65 milliárd eurós bevételre számíthat mai árakon a Renault.

A Datsun fiaskó

A Carlos Ghosn által felépített szövetség lassan darabokra hullik. A Ghosn által erőltetett olcsó Datsun márka feltámasztása sem járt sikerrel: az indai gyárban márciusban befejezték a Datsun Redi-GO ötajtós gyártását. Az olcsó márka modelljeit korábban Oroszországban és Indonéziában is árulták, de ez a fejezet már 2020-ban lezárult. Az eredeti tervek alapján évi 300 ezer Datsunt gyártottak és értékesítettek volna évente, de a márka 2013-as visszatérése óta csak 470 ezer autót adtak el. Míg 2017-ben még 40 ezer 443 Datsunt vettek Indiában, addig 2021-ben csak 4296 autót adtak el. Bár a márka nem szűnik meg, várhatóan szintén átalakul, a fejlődő piacokon olcsó elektromos megoldást kínál majd.

Visszaesett a bevétel

A Renault SA francia autógyártó bevétele 2,7 százalékkal, 9,75 milliárd euróra csökkent az idei első negyedévben az egy évvel korábbi 10,02 milliárd euróról, árfolyamváltozások nélkül számítva 0,7 százalék volt a mérséklődés. A cég a bevételcsökkenést a félvezetőhiányra, a magas inflációra és az Ukrajna elleni orosz háború miatt romló piaci helyzetre vezette vissza.    A Renault számításai szerint az oroszországi érdekeltségei (AvtoVAZ, Renault Russia) nélkül számolva a bevétele 1,1 százalékkal, 8,9 milliárd euróra mérséklődött az idei első negyedévben.    A Renault 2022 első három hónapa alatt 552 ezer járművet adott el, 17,1 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál és a legkevesebbet a 2009. évi pénzügyi válság óta. A teljesen elektromos és hibrid autók eladása 13 százalékkal nőtt, a negyedévben értékesített autók 36 százaléka volt ilyen.

Itthon is változik a helyzet

Az AutoWallis Nyrt. a portugál Salvador Caetano csoporttal közösen vásárolja fel a Renault Hungária Kft-t, ezzel megszerzi a Renault, a Dacia és az Alpine márkák kizárólagos importőri jogát Magyarországon – tájékoztatott a tőzsdén jegyzett vállalat. Renault Hungária árbevétele 70,3 milliárd forint volt tavaly.

A közleményben ismertették: a tranzakció versenyhivatali jóváhagyását követően, várhatóan július 1-jétől kerülhetnek a márkák importőri jogai az AutoWallishoz és partneréhez. A megállapodás alapján az AutoWallis és a Salvador Caetano csoport 50-50 százalékos részesedéssel AutoWallis Caetano néven létrehoz egy új vállalatot, mely végrehajtja a felvásárlást. Ormosy Gábor, az AutoWallis Nyrt. vezérigazgatója a közlemény szerint elmondta, hogy a vállalat a három márkán kívül más területeken önállóan folytatja a növekedését, akvizícióit és stratégiájának megvalósítását.

A Renault Hungária felvásárlásának módja különleges nem csak a magyar, hanem az egész európai piacon is, hiszen két olyan vállalat stratégiai együttműködésén alapul, melyek azonos iparágban dolgoznak, de eltérő földrajzi környezetben, így nem közvetlen versenytársai egymásnak – jegyezte meg. Az AutoWallis a régió 14 országában, míg a portugál Salvador Caetano elsősorban az ibériai félszigeten, Dél-Amerikában és Afrikában rendelkezik tapasztalatokkal az autókereskedelem területén – olvasható a közleményben.

A Renault Hungária 2021-ben 8139 Dacia járművet értékesített, amely ezzel a 7. legnagyobb márka volt a magyar piacon, míg Renaultból 5207 darab fogyott.

B. Cs.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
Az autó egyik legfontosabb adata az ára. Szélsőségesen eltérhet, kétezer forinttól százmillió....
2024.05.01
A BMW Múzeum részletekbe menően felújította előcsarnokát. Az elsődleges cél egy olyan modern,....
2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....