Formula Student

Kémek a 172-esben

2020.03.11.

Mágikus dátum, tudományos helyszín, a program neve: FRT Design Freeze.

A Formula Racing Team Magyarország legrégebbi Formula Student csapata 2007-ben alakult a Budapesti Műszaki Egyetemen. Azóta már az intézmény neve is változott és a versenyautóépítők többször költöztek, de évtizedesnél régebbi hagyomány, hogy tavasszal ismertetik terveiket.

A BME FRT csapata kezdetben benzines kategóriában indult a versenyeken, majd 2011-ben megépítette első elektromos hajtású versenyautóját. 2018 óta két kategóriában, az elektromos versenyautókéban, és a számítógépekkel, kamerákkal és szenzorokkal felszerelt, önvezető kategóriában képviselik Magyarországot.

Megjelentek a vetélytársak

Csapattagokkal, szponzorokkal és szimpatizánsokkal telt meg idén is a BME K épületének 172-es előadóterme. Design Freeze 2020 a hivatalos neve a legrégebbi magyar Formula Student csapat első idei nyilvános rendezvényének. A meghívottak közül idén sem hiányoztak a versenytársak, a győri Arrabona Racing Team komoly létszámmal képviselte magát, de megjelentek a jövőbeli vetélytársak is az Óbudai Egyetem személyében, mert ők is Formula autó építésébe kezdtek, ahogy a 15 fős csapat OUR team kapitánya, Felvári Bálint az Autószektornak elmondta 600 köbcentis, benzines négyhengeres Suzuki GSX-R600-ast építenek autójukba.

Az óbudaiak még csak tájékozódni jöttek és messze vannak a rajttól, nem úgy, mint a népes győri autóépítő ART csapat, vagyis az Arrabona Racing Team és a győri Széchényi István egyetem motorosai, a SZEngine. Vannak, akik a társaság miatt látogattak ide, vannak akik tudósítani és vannak akik kémkedni, ami egyáltalán nem büntetendő, hiszen a Formula-világban ez mindennapos tevékenység. Az információk nem csak a fejlesztésben, de a megalapozott óvásoknál is segítenek.

Mágikus dátum

Az izgalmas versenyvilág háttere után vissza a mágikus napon tartott eseményre, melynek dátuma 2020 02 20, délután 2 óra 2 perc.

Perjési Sándor kapitány a csapat hitvallásával nyitott: Ha első akarsz lenni, először célba kell érned. A jelmondaton kívül az idei szezon autói is megjelentek a vetítésen és igazolták, hogy nemcsak kinézetre hasonlóak a F1-esekhez. Erősdi Zakariás főmérnök ütős adatokkal illusztrálta a teljesítményeket: az FRT 195 kilogrammos autója 2,5 másodperc alatt éri el álló helyzetből a százas tempót, vagyis legalább annyira jól gyorsul, mint a Forma 1-es mezőny ezer lóerős Ferrarija, ami közel sem annyival nehezebb. Impozáns adat áll az oldalgyorsulási rubrikában is: a 2,5 g nagyjából hasonló mint ami az űrhajóst éri kilövéskor és felülmúlja a Porsche 911 GT3 RS 1,25 g-s adatát is. Fontos paraméterek ezek, de az idei fő cél a megbízhatóság növelése.

Tükörprogram

Ezer pont versenyenként, ez a maximum, amit el lehet érni a statikus és dinamikus számokkal, de nem egyenlő arányban: a pályán elértek adják az értékelés kétharmadát, a többi a prezentációkból jön össze. Tavaly négy versenyen vettek részt az FRT-sek: indultak a zalaegerszegi ZalaZone pályán, valamint olasz, német és spanyol Formula Student futamon. A csapat idei programja tükörképe a tavalyinak.

Vezető nélkül is

A mérnökhallgatók idén nem építenek új autót, inkább a tavalyi elektromos- és az önjáró autót fejlesztik tovább, mert bőven vannak mindkettőben tartalékok. Az 59 fős team minden tagja optimista, mert bár tavaly csak az elérhető pontszámok 50 százalékát teljesítették, vagyis elmaradtak a tervektől, de sokat tanultak és tudják, hogy főleg a dinamikus versenyszámokban van lehetőség javulni. Az biztos, hogy van tartalék a világszínvonalú autóban, ezért idén is két kategóriában indulnak a két autóval, az egyiket pilóta vezeti, a másik autonóm.

Szimulációk

Először számítógépes szimulációs környezetben elemeztek ezernél több járműkoncepciót, aztán következett a tömegcsökkentés és aero csomag finomítása, nyárig ezer kilométernyi tesztet terveznek.

Alaposan körbenéztek a gumipiacon és húsz gyártó közül választottak abroncsot, mert fontos, hogy mind az 1300 newtonméternyi nyomaték talajra kerüljön a négy kerékről.

Egyébként ezzel az adattal is keményebb a Formula Student versenygép, mint a Porsche GT3 RS.

A villamoshajtásrendszer 600 voltos akkupakkjának kapacitása 7 kWh (egy átlagos magyar háztartás napi fogyasztása 11 kWh), ez másfél óra alatt elfogy a teszteken.

Aeropakkal a plafonra

A hajtáslánc és a futómű mellett nem kevésbé fontos a hűtésben és stabilitásban is fontos szerepet játszó aero csomag, mely 115 km/h tempónál akkora leszorító erőre képes, hogy azzal az autó akár plafonra tapadva is száguldhatna.

Az autonóm változat bukókeretének 2D-s kamera látja és algoritmusokban rögzíti a pályát, az orr részbe épített lidar lézerrel felméri és a memorizált térképén megtervezi az ideális íveket az első körben, majd az autó egyre magabiztosabban és gyorsabban megy.

Amerikából jött

Az első Formula Student versenyt az USA-ban rendezték 1981-ben, napjainkban ezer csapat vesz részt a globális sorozatban, melyben széria-érett prototípust kell készíteni. Az autóknak nemcsak gyorsnak és megbízhatónak, de árban is piacképesnek kell lenni. A sorozat belsőégésű motorosokkal indult, de a járműipari trendeknek megfelelően egyre több csapat épít villamoshajtású és önvezető autót. A szponzorok célja, hogy már a diploma megszerzése előtt gyakorlati tapasztalatot szerezzenek a mérnökhallgatók, akik ezért keresettek az ágazatban.

A Formula Student széria eredményességét jól példázza a 2016 nyarán elért rekord: a legjobban gyorsuló földi jármű a Zürichi Szövetségi Műszaki Főiskola (ETH) Akadémiai Motorsport Egyesület Formula villanyautója álló helyzetből 1,513 másodperc alatt - harminc méteren belül – érte el a 100 km/órás sebességet.

FRT krónika

Az első magyar Formula Student versenyautót 2007-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen, Bári Gergely vezetésével építette a Formula Racing Team, mely 2016-ban már a tizenegyedik autójával indult a sorozatban. Az FREC-006-osnak mind a négy kerekét egy-egy villanymotor hajtja. A 2016-os évben a németországi Formula Student e-race-t a BME Formula Racing Team nyerte, Silverstone-ban a csapat második lett a villanyautók mezőnyében és övék volt a legjobban gyorsuló autó Gönyűben. Annak ellenére, hogy kevés nemzetközi futamon vett részt, a világranglista éves összesítése szerint tizedik helyen végzett a magyar csapat.

2017-ben a csapat ismét megnyerte a németországi e-Race futamot, majd az örkényi Euroringen rendezett Formula Student East erős mezőnyében a BME FRT a kilencedik, a győri Arrabona a 19-ik, a kecskemétiek 22-ik helyen végeztek az összesítésben.

A csehországi Autodrom Most pályán a BME Formula Racing Team megnyerte az endurance energiahatékonysági versenyt és az összesítésben negyedik, a statikus számokban második lett.

A 2019-es versenyszezonban az FRT Zalaegerszegen a 7. helyen, Olaszországban 4. helyen végezett “Endurance & Efficiency” versenyszámban, Németországban az önjáró autójukat csak négy csapat tudta megelőzni a “Skidpad” versenyszámban, végül az utolsó spanyolországi futamon az összetett kilencedik helyén zártak a budapesti egyetemisták.

 

 

 

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....