ICDP

Kellenek a kereskedők, csak nem úgy, mint ma

2018.09.24.

A vásárlók manapság elsősorban azzal a kereskedővel vannak kapcsolatban, amelyiktől az autójukat megvásárolták. Bármilyen problémájuk van, bármilyen segítségre van szükségük, a kereskedést keresik, a gyártó, amelyiknek a termékét megvásárolták, csak közvetetten van jelen. Az ICDP kutatóinak álláspontja szerint ez hamarosan változni fog, de a kereskedők jelenléte továbbra is létfontosságú marad.

Ugyanis bizonyos szolgáltatások esetében egyszerűen nem életszerű, hogy a gyártó továbbra is csak elméletben legyen jelen a vásárló „életében”. Online rendszerfrissítések, telemetriai adatok monitorozása és szükség esetén a probléma jelzése, vagy éppen egy vészhelyzet kezelése. Ezek mind olyan szolgáltatások, amiket a gyártók jobban és egyszerűbben tudnak nyújtani, mintha kiszerveznék őket a kereskedésekbe.

Mindez persze a XXI. századi vásárlói magatartásból következik.  Ahogy minden szolgáltatásnál, úgy már az autóipari szolgáltatások esetében is a „mindig elérhető” a cél. Bármilyen problémánk van, legyen az akár hajnali 1 órakor, azonnali megoldást kíván – legalábbis így érezzük. Ha belegondolunk a kereskedések munkaidejébe, ez egyszerűen megoldhatatlan, a kereskedelem pedig nem hoz akkora bevételt, hogy a gyártók lenyomhassák a kereskedők torkán: akkor innentől 0-24 rendelkezésre kell állni.

Az Ügynök-modell

Németországban a prémiumgyártók már jó ideje elhagyták a hagyományos kereskedelmi modellt, amikor is a kereskedő „nagybani” áron megvásárolja az autókat a gyártótól és ezután mint saját tulajdonát értékesíti tovább a vásárlók számára. Ehelyett az ún. „ügynök-modellt” alkalmazzák, mely során a kereskedő a gyártó képviselője, így csak lebonyolítja a tranzakciót, a szerződés a gyártó és a vásárló között jön létre, a kereskedő pedig díjazásban részesül az erőfeszítéseiért.

Az ICDP a nagy európai piacok számos kereskedőjének véleményét kikérte a számukra ideális üzleti modellről és gyakorlatilag egyetértettek abban, hogy ügynökként sokkal nagyobb biztonsággal tevékenykedhetnének. Ma egy kereskedés óriási befektetés, jelentős kockázattal, ami sokak kedvét elveszi az egésztől. Így tehát idővel várható, hogy amennyiben mindkét oldalról megvan az akarat, a hagyományos kereskedelmi modell idővel leváltásra kerülhet.

Vagyis kerülhetne, ugyanis bizonyos szempontokat figyelembe kell venni:

Kínában és az Egyesült Államokban a gyártók nem értékesíthetik termékeiket közvetlenül az ügyfelek számára, valamint Brazíliában is csak egy bizonyos limitált mennyiségig. Az autógyártók globális stratégiát követnek, két óriási piac bevonása nélkül pedig valószínűtlen, hogy leváltanák az aktuális gyakorlatot.

Az ügynök-modell azt jelentené, hogy a kockázatokat a gyártónak kell vállalni. A kereskedők nyilván támogatják, hiszen a költségek terhe nem az ő vállukat nyomná, de igen valószínűtlen, hogy a gyártók általános gyakorlatként átvállalnák a költségeket.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.18
A Kia PV5 elnyerte a 2026-os International Van of the Year (IVOTY) díjat, amely a könnyű....
2025.12.18
2025 őszén színtiszta ujjgyakorlatként prezentálta négykerekű terepmotor-koncepcióját a Toyota.....
2025.12.18
A korábban a világ legszebb karácsonyi vásárává választott budapesti Vörösmarty téri ünnepi vásár....
2025.12.18
Az új alkalmazás célja, hogy a Volvo-tulajdonlás még egyszerűbbé, biztonságosabbá és élvezetesebbé....
2025.12.18
A Gödöllői Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen, aki két autót is átvett szerelésre, ám a....
2025.12.18
Az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, már élénk a forgalom, így a főváros felé tartók....
2025.12.18
Gorden Wagener saját kérésére 2026. január 31-én távozik a vállalattól. Utódja Bastian Baudy lesz,....
2025.12.18
A Budapesti Közlekedési Központ a karácsonyi ünnepi időszakban és szilveszterkor a megváltozó....
2025.12.17
Vannak katasztrófahelyzetek, amelyekben veszélyes és felesleges embert bevetni, mert a mentés....
2025.12.17
Fontos akadályt vett sikerrel a 2026-ban bemutatkozó F1-es Cadillac-csapat. Főnökük szerint a....