tudásközpont

Kecskeméti Főiskola: Anyagfejlesztéssel az autóipar szolgálatában

2015.10.27.

Befejezéséhez közeledik a Kecskeméti Főiskola, mint konzorciumvezető által irányított „A kecskeméti növekedési zónában a jármű- és gépipari, valamint az agrár kis- és közepes beszállító vállalatok K+F+I kapacitásának fejlesztése a Kecskeméti Főiskola tudásbázisán” című, TÁMOP 4.2.1C-14/1/KONV-2015-0011 azonosítójú pályázata.

A 2015. február 2. - 2015. október 31. között zajló, 569.389.179 Ft összes költségvetésű projektben a Főiskola az AIPA Alföldi Innovációs Nonprofit Közhasznú Kft.-vel, a Kecskeméti Kreatív Tudásközpont Közalapítvánnyal és Kecskemét Megyei Jogú Várossal, mint konzorciumi partnereivel együttműködve azt a célt tűzte ki önmaga elé, hogy a vállalkozásokkal együttműködve úgy újítják meg a főiskola képzési és kutatási portfólióját, miáltal a modernkori kutatás-fejlesztés egyik magyarországi központjává teszik Kecskemétet.

A projekt az együttműködés terén az alábbi, konkrét célokat tűzte ki:

·         A Kecskeméti Főiskola és vállalati partnereinek kutatási és kutatáshasznosítási együttműködéseinek stratégiai megalapozása;

·         A Kecskeméti Főiskola helyi gazdaság követelmények szempontjából fontos oktatási és kutatási kompetenciáinak és szolgáltatásainak fejlesztése;

·         Kiemelt kutatási területeken végzett K+F+I tevékenység gazdasági hasznosításának előkészítése, tudás-transzfer szolgáltatások volumenének növelése;

·         A kecskeméti térség gazdasági tevékenységéhez kapcsolódó kiemelt kutatási területek projektjeinek előkészítése, amelyek Kecskemét gazdasága szempontjából lényeges, hasznosított eredményeket hoznak;

·         Az oktatói-kutatói és hallgatói állomány tudásmenedzsment szolgáltatásokba való bevonása.

A projekt egyik legfontosabb célterülete az elkövetkező 5-7 év kutatás-fejlesztési projekt-portfóliójának felállítása volt, amelyben figyelembe véve a 2012-es felsőoktatási intézmények közötti, majd iparvállalatok által is ellenjegyzett Pannonhalmi Megállapodásban foglalt kompetencia alapú feladatmegosztásokat, illetve a Kecskeméti Főiskola által hagyományosan sikeresen művelt tudományágakat, az alábbi kutatási területek kerültek kijelölésre:

·         Jármű- és gépipari anyagok és technológiák kutatása, fejlesztése

·         Ipari automatizálás, méréstechnika és optimalizálás

·         Élelmiszer-előállítás, kertészet, élelmiszer-feldolgozás

A jármű- és gépipari anyagok és technológiák kutatása, fejlesztése blokkban négy jármű- és gépiparra koncentráló projekt került kiválasztásra, ezek közül az egyik a járműipar jövőbeli tömegcsökkentési lehetőségeit kutató projekt az „Ultrakönnyű járműszerkezeti anyagok alkalmazhatósági lehetőségének kutatása” címet viselte.

A tanulmány bevezetésében áttekintésre kerültek a járműipar jelenlegi fejlődési trendjei, különös tekintettel az alkalmazott építési/szerkezeti anyagokra, ismertetésre kerültek az alumínium és ötvözetei, a magnézium és ötvözetei, a szál. és részecskeerősítésű fémmátrixú kompozitok, a műszaki műanyagok, a szálerősítésű műanyagmátrixú kompozitok, a fémhabok, a szendvics szerkezetek, a szerkezeti anyagokkal összefüggő megmunkálási és kötési technológiák, a SUPER-LIGHT CAR projekt és a jövő technológiáját elhozó elektromos járművek is.

Áttekintésre kerültek a kis sűrűségű fémanyagok eddig hazai fejlesztései és vizsgálatra került ezeknek az új megoldásoknak az alkalmazhatósága a hazai járműipari gyártóknál, beszállítóknál.

Nagyon perspektivikus témakörnek ígérkezik a fém habanyagokból műanyag rétegerősítéssel kialakítandó szendvics kompozitok létrehozásának vizsgálata a Kecskeméti Főiskola Jármű- és Anyagtechnológia Tanszékek bázisán, ezért ennek a területnek felállításra került az iparvállalatokkal való következő 5 éves kutatás-fejlesztési terve is.

Ami nagyon fontos a felsőoktatási intézmény szempontjából is, az a várható kimenetek meghatározása, amely a témakörre vonatkozó önálló tudományos műhely létrehozási feltételrendszerének felállításából, a nemzetközi és hazai kapcsolati háló megteremtéséből, a javasolt tudományos publikációs és kutatási tématerületek feltárásából, valamint a fenntartási időszakban várhatóan megjelenő PhD-dolgozatok és publikációk tematikus rendszerzéséből tevődött össze.

Az elkövetkező időszak immáron a vezérprojektekből, így a vázolt „Ultrakönnyű járműszerkezeti anyagok alkalmazhatósági lehetőségének kutatása” projektből is továbbvitt, immáron konkrét vállalati együttműködésekben megvalósuló K+F+I projektek kidolgozása és a Széchenyi2020 program vállalati innovációkat tartalmazó GINOP, illetve a Horizon2020 EU-s kutatás-fejlesztési pályázati rendszerben való továbbviteléről fog szólni, mint a jelen Tudáspark projekt egyik legfontosabb értékmérőjéről.

  

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
A belügyminisztérium újabb hat hónappal meghosszabbítja az ellenőrzést a magyar határon. Az....
2024.04.18
Drámai pillanatokat élt át egy anya és hároméves gyereke, miután utóbbinak odacsukta a lábát a....
2024.04.17
Ahogy minden évben, idén is személyes élményekkel jelentkezünk majd a Rally Croatia-ról, azaz....
2024.04.17
Eddigi legnagyobb projektjébe vágott bele az Autistic Art Alapítvány annak érdekében, hogy egy....
2024.04.17
És egyetemistákkal együtt tervezték.   ..
2024.04.17
Állványon elhelyezett és menet közbeni sebességmérő eszközzel is dolgoztak BRFK XVIII. Kerületi....
2024.04.17
Lássuk azokat az ikonikus autótípusokat, amiket sikerült a modern korba is sikerrel átültetni. ..
2024.04.17
Éves összevetésben 7 százalékkal nőtt az autóipari termelés az első negyedévben - derül ki a....
2024.04.17
Új kiskereskedelmi koncepció hirdetett meg a Toyota, amelynek jegyében megújulnak és gyökeresen....
2024.04.17
- A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a régiós üzemanyagárak összehasonlíthatósága érdekében....