old timer
Pezsgős fogadás A szerző felvételei
Füst, zaj és túladagolt benzingőz, szóval minden, ami ellen küzdenek az autógyártók és környezetvédők, meg ami miatt érdemes ellátogatni egy veterán találkozóra. A Concours d'Elegance persze nem átlagos rendezvény, ahol a jellegzetes benzinszagból pontosan annyi jut a gépek csodálóinak, hogy beleélhessék magukat abba a korszakba, ahonnan az old timerek érkeztek.
Volt amelyik tréleren jött, volt amelyik saját kerekén és saját motorerejével gördült be a balatonfüredi partra, voltak hibátlanra restaurált darabok, és olyanok is, melyeket gyakran használ tulajdonosuk. És nem csak bemutatókra indítja be a motort, hanem hosszú túrákra megy vele. Mint például a két Bugattival érkező úr a mezőny élén, rendőrmotoros felvezetéssel a csodálatos füredi Grand Hotel előtt, ahol pezsgővel fogadták a konvojt.
Chevrolet Corvette, 1954
Kockázatos legurulás
Ami biztos, hogy még az egyszerűnek látszó megoldásokkal is kalandos lehet az utazás. Romániából késő este érkezett az 1939-ben gyártott Mercedes 170-es, mert kicsit elmozdult a platón, így a kocsi másnapi legurítása sem volt kockázatmentes, és alaposan játszani kellett a trepnikkel. Többen is segítettek a lerakásnál, így a közel hatvan veterán időben beállt a füredi Tagore-sétányon kijelölt helyre. A legöregebb darab egy 1926-os francia Unic L3-as volt, meg is kapta a doyennek járó különdíjat. Természetesen nem csak koruk miatt érdemelnek tiszteletet ezek az autók, melyeket több kategóriában lehetett nevezni.
Tilos a reklámmatrica, kivéve ha...
Nem feltétel, hogy a benevezett jármű nemzetközi FIVA, vagy magyar MAVAMSZ minősítéssel, és akárcsak műszaki vizsgával rendelkezzen, mivel a rövid városi díszkörön a szervezők által biztosított alkalmi engedéllyel rendszám nélkül is részt vehetnek. Az sem feltétel, hogy saját tulajdonú legyen az autó, mert azt nem vizsgálja a rendezőség, a nevező viszont felel a tulajdonjog tisztaságáért. Tilos a reklámmatrica, kivéve ha egy sportkocsi egykori megjelenésének megfelelően, vagy korhűen viseli.
Concours d'Elegance kategóriák
Veterán: személy-, sport- és versenyautók az I. Világháború előttről
Vintage: személy-, sport- és versenyautók az 1919-1942 időszakból
Cllassic: 1945-1985 között gyártott autók
Youngtimer: 1986-1995 között gyártott járművek
Bugatti 57 Atlantic
Replikák
Több legendás modell mása is megjelent a promenádon: a prímet természetesen a Bugatti Type 57 SC Atlantic vitte, melyből anno csak négy készült, és mindössze három maradt meg, így még az utángyártott is különlegesen értékes: a szegecselt karosszériás sportkocsi replikája egy filmhez készült példány, mely minden részletében tökéletes.
Idén ötven éve, hogy a finn Rauno Aaltonen megnyerte a Monte Carlo Rallyt, ezt idézi Takács Tibor piros Cooper S-e, melyben egykor a langaléta Rowan Atkinson volt a navigátor. Parkolt a parton a legújabb változat, valamint egy Mini pickup és egy dobozos is, de természetesen a raliváltozat volt a legnépszerűbb: a replikát egyébként a legendás pilóta, Aaltonen is értékelte, amit a kocsi tetejére írt hatalmas szignójával is hitelesített.
Ötven évnyi Mini
Márkacentenárium és rali győzelem
Magyarországon nyolcvan évnyi kihagyás után 2014 óta rendeznek ismét rendszeresen autósszépség-versenyt. Történelmi és elegáns helyszín Balatonfüred, mely negyedszer ad otthont a Concours d'Elegance-nak, melynek harmadszor kiemelt szponzora a BMW Magyarország: tavaly a német márka centenáriuma volt a főtéma, idén a cégcsoporthoz tartozó Mini márka autójának ötven éve aratott Monte Carlo-i győzelme volt fókuszban, ahogy ezt a megnyitó ceremónián Salgó András, mindkét márka vezér-képviseletének kommunikációs igazgatója elmondta. A főszponzor mellett a prémium minőséget garantálta az alapító, főszervező és old timer guru Valker Viktor, valamint társa, a divat és elegancia nagyasszonya, Zoob Kati személyisége is, és nem csak a kollekciókkal, hanem a rendezvény minden apró részletével.
BMW 635 CSi
Patinás autók, patinás környezet
„Fantasztikus évről évre megtapasztalni, hogy mennyire sikeres és fontos rendezvénnyé nőtte ki magát a Balatonfüred Concourse d’Elegance. Ünnepeljük egy kicsit azt a világot, ami tökéletes műszaki és esztétikai minőséget mutat a ma emberének is. Szerencsére a rendezvény a nézők és a kiállítók körében is egyre népszerűbb, így olyan külföldi vendégeket és autókat is fogadhattunk, akik eddig csak nyugat-európai Concourse d’Elegance versenyeken mérették meg magukat. A legkiválóbb nemzetközi mezőny pedig láthatóan inspirálja a hazai gyűjtőket is: évről évre magasabb színvonalú járművek gördülnek be a vörös szőnyegre magyar rendszámmal” – mondta Valker Viktor, az esemény alapítója. Nem véletlen, hogy a Magyar Veteránjárművesek Szövetsége mellett a FIVA, a Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége is akkreditálta a balatonfüredi Concours d'Elegance-t.
Hidegindítás
Díj mindegyiknek
A veterán, és old timer, de különösen a Concours d'Elegance rendezvények sajátossága, hogy egyik résztvevő sem megy haza üres kézzel, és nem csak az élményekről van szó: a balatonfüredi rendezvény is folyatta ezt a gyakorlatot és a szakmai zsűri, valamint a nagyközönség hölgytagjai és férfiai is szavaztak a legszebbről, de jutott trófea a legtávolabbról érkezett járműnek is. Hosszú, de igen érdekes az 57 autós mezőny listája, melyen jónéhány modell több elismerést is kapott.
Fődíjas Airflow
A fődíjat az áramvonalas karosszériájával a korát alaposan megelőző 1934-es Chrysler Airflow kapta, a magyar származású Járay Pál által ihletett karosszéria nem aratott áttörő sikert, mert amerikai léptékkel viszonylag alacsony - 120 ezres - darabszám, a balatonfüredi Tagore sétányon kiállított az egyetlen Európában található Airflow.
A IV. Balatonfüredi Concours d'«Elegance díjazottjai
Évjárat Típus Díj neve
1935 Aero S 1000 Emlékplakett
1934 Praga Baby MKB Bank különdíja
1931 Praga Piccolo FIVA különdíja
1931 Wikov 35 Legszebb csehszlovák autó
1930 Wikov 7/28 sport Legszebb vintage sport+Legszebb sport versenyautó
1929 Bugatti T44 Legszebb francia autó Most
1966 Mercedes Benz 220 SEB Cabrio Emlékplakett
1983 Ferrari 308 GTS Emlékplakett
1976 Daimler DS420 A legmesszebbről érkezett autó különdíj
1949 MG TC Legszebb classic nyitott
1966 Ford Mustang BCDE Emlékplakett
1954 Chevrolet Corvette Legszebb amerikai autó +BMW különdíja
1985 BMW 635 CSI M power Legszebb BMW
1981 Mercedes 500 Sel Legeredetibb autó különdíja
1939 Mercedes 170V Emlékplakett
1968 Porsche 912 Emlékplakett
1964 Mercedes 230 SL Legszebb Mercedes
1925 Unic L3 Legöregebb autó különdíj
2015 Hoffman Novague R200 Szervezők különdíja
1985 Mercedes SL Emlékplakett
1936 BMW 315 Roadster Balatonfüred Város díja
1936 Mercedes 290S Legszebb német autó + Közönségdíj - hölgyek
1989 Ferrari 328 Legszebb olasz autó
1993 Ferrari Mondial Emlékplakett
1989 BMW M3 Cecotto edition Legszebb youngtimer
1930 Bugatti T49 VGT Capital különdíja
30 1934 Chrysler Airflow Fődíj & Flohr Design különdíja
1959 Hillman Minx BCDE Austro Classic Különdíja Austro Classic Award
1976 Fiat 124 Spider BCDE Emlékplakett Commemorative Prise
Skoda 130 RS Replica BCDE Emlékplakett Commemorative Prise
1956 Mercedes 190 SL Shell különdíja
1954 Mercedes 300S Legszebb classic limuzin
1954 Rolls-Royce Sylver Wraith Legszebb brit autó, Kati Zoob Divatház különdíja
1978 Ulrich BMW 2002 Emlékplakett
1964 Maserati Mistral Totalcar MAGAZIN különdía
1954 Jaguar XK120 Legszebb sportkocsij
1931 Mercedes Nürburg Ceauto classic díja
Opel Commodore Emlékplakett
1970 Citroen DS Emlékplakett
Rolls-Royce Corniche Emlékplakett
1964 Rolls-Royce Sylver Cloud 3 Emlékplakett
1970 Rolls-Royce Phantom6 Veuve Cliquot különdíj
1989 Jaguar XJS Emlékplakett
1963 Rolls-Royce Sylver Cloud 3 Emlékplakett
1968 Mini Van MAVAMSZ díja
1974 Mini pickup Emlékplakett
1974 Innocenti Mini Emlékplakett
1964 Mini Cooper S Replica Emlékplakett
1981 BMW 628 CSI Anna Grand díja
1973 Mercedes 450 SLC Legszebb GT autó
1926 Bugatti T 40 Legszebb vintage nyitott
Bugatti 57 Atlantic Replica Közönségdíj - férfiak
Zoob Kati és Valker Viktor, a rendezvény kitalálói