hidrogén

Károly herceg és Kimi Raikonnen hidrogén tesztje 2. rész

2022.03.23.

Több évtizede remélik a gyártók, hogy hamarosan felpörög a hidrogénautók piaca, de hiába.

Ezek is villanyautók, de jóval drágábbak, mert fedélzetükön termelik meg a villanymotorok hajtásához az elektromos energiát, ráadásul percek alatt megtankolhatók. Továbbra is nagy kérdés, hogy hol és mennyiért.

Közös fejlesztés

A hőskorban, egészen pontosan 1999. őszén a Honda első sorozatgyártású hidrogén minimodelljének minden darabja félmilliárd forintba került. Több márka is hatalmas összegeket fordított hidrogénprogramra, de rájöttek, hogy egyedül nem megy. A költségek csökkentése érdekében vetélytársak fejlesztik közösen a cseppfolyós hidrogénből áramot termelő villanyautókat, melyekből még ma sem fut sok az utakon és még sokáig nem fog. Annak ellenére, hogy technológiai szövetségre lépett a General Motors a Hondával, a BMW a Toyotával, a Daimler a Forddal és a Nissannal.

Problémás logisztika

A fő problémát továbbra sem annyira a cella, hanem az üzemanyag előállítása, tárolása és szállítása jelenti, mert speciális technológiát és rengeteg energiát igényel, a mérleget legfeljebb szélkerékkel vagy stílszerűen tengeri ár-apály erőművel lehet javítani. És akkor még hátravan a szállító és töltőhálózat kiépítése, ami nem az ördögnek ábrázolt olajlobbi, hanem a költségek miatt lassú.

A propaganda nem elég

Sokszor csak villanyautó-programok támogatásában merül ki a kontinens kormányainak zöldülési programja, pedig van még mit tenni a környezetvédelem területén, hiszen a negyedmilliárdos európai autóállomány még sokáig fut útjainkon, ráadásul megújulása is lelassult az immár folyamatos anyag- és alkatrészhiány miatt.

Dr. Lukács Pál szakértő szerint a megfelelő elektromos hálózat hiánya és a hosszú töltési idő miatt napjainkban még messze versenyképtelen villanyautó a benzinesekkel és dízelekkel szemben, mert amíg utóbbiakat néhány perc alatt meg lehet tankolni akár ezer kilométernyi üzemanyaggal, addig az elektromos tankolás autókkal ez többszöri és hosszú megállást jelent. A szakember az önellátó EV modellekben látja a jövőt: a hidrogénnel működő üzemanyagcella a jármű fedélzetén állítja elő villanyautó hajtására szolgáló áramot, ahogy például a Toyota Mirai, mely akár egy családi ház elektromos ellátására is képes.

Kurrens használt autó

Nem véletlen, hogy a németeknél népszerű modell hiánycikk a használt és újautó-piacon is.

Napjainkban a gondot a hidrogén szállítása és a ritka töltőhálózat jelenti, mert egyébként a tankolás csak néhány perc. Ezen kíván segíteni az EU IPCEI (kiemelten fontos Európai Uniós projektek) pályázatának a hidrogén töltőállomás hálózatot is fejleszteni szándékozó, itthon is megvalósuló fejlesztési programja, amelynek hatására az elkövetkező pár évben Magyarországon is 20-40 hidrogén töltőállomás fog megépülni. A hidrogén hajtásmód is akkor környezetbarát, ha a hidrogén előállítása zöld alapú, végtermék pedig tiszta víz. Magyarországon a legtöbb hidrogén töltőállomást megvalósítani szándékozó projektjavaslat naperőművek által termelt villamos áram hajtotta elektrolizálók vízbontásából származó hidrogént kíván a járművek tüzelőanyagaként előállítani, amely a megújuló energiaforrást tekintve biztosan környezetbarát, azonban az eredő energiaátalakítási hatásfokon még itt is bőven van/lesz mit javítani.

Forradalmi megoldás

A hidrogén a leggyakrabban előforduló anyag a világegyetemben: az ismert legkönnyebb anyag az univerzum mintegy 74 százalékát teszi ki. A Földön persze mások az arányok: az óceánok összetételében kevesebb, mint 11 százaléknyi, a légkörben pedig az egy százalékot sem éri el a hidrogén aránya. Ahhoz tehát, hogy üzemanyagként használhassuk, mesterségesen kell előállítani., ami legegyszerűbben elektrolízissel, azaz vízbontással lehetséges.

Földünkön a 2018-as adatok alapján egymilliárd 386,6 millió öbkilométernyi1 (1,39 trillió köbméter, vagyis 1,39 trilliárd liter) víz található, ám ennek 97 százaléka tengervíz, ami eddig nem volt alkalmas a vízbontásra, mivel sajátos összetételének köszönhetően rendkívül gyorsan korrodálja a pozitív elektródát (anód). Édesvízből hidrogént előállítani viszont a legkevésbé sem fenntartható megoldás, hiszen a föld ivóvízkészletei így is korlátozottak.

Teszt a San Francisco-i öbölben

Új megoldást mutatott be a kaliforniai Stanford Egyetem három kutatója, Hongjie Dai, J. G. Jackson és C. J. Wood professzor. Az anód speciális szerkezetű nikkel vegyületekkel történő bevonása elősegíti az elektrolízis folyamatát és megelőzi a pozitív elektróda korrózióját.

A kísérletsorozatban a hagyományos elektróda 12 óra elteltével annyira korrodálódott a tengervízben, hogy leállt az elektrolízis folyamata, az új fejlesztésű bevont anód viszont több mint ezer órán át üzemképes maradt. Ráadásul a folyamat során tízszer nagyobb áramerősséggel tudták bontani a tengervizet, mint korábban, ezért az eljárással adott idő alatt nagyobb mennyiségű hidrogén állítható elő – a hatásfok gyakorlatilag megegyezik a jelenleg használt, tisztított édesvizet alkalmazó folyamatokéval. Az eljárást nem csak laboratóriumi körülmények között, hanem a San Francisco-i öbölből merített tengervízzel is működött.

Nehézsúlyú kategóriában is indulnak

Egyre több cég fejleszt hidrogénhajtású buszokat, kamionokat, a nehéz-járművek reklámozásába még Forma 1-es pilótákat is bevetettek: mercedeses korszakában Kimi Raikonnen tüzelőanyag cellás Daimler autóbuszt vezetett. Korábban egy másik Forma 1-es versenyző, Hans Harald Frentzen vezette zárt pályán az Opel Zafira Hydrogen3 prototípusát.

A Hyundai hidrogénes teherautóflottája már egy éve sikeresen szolgál a svájci utakon, a Toyota pedig a buszok és kamionok mellett targoncákat is gyárt, sőt már vízre is szállt.

Budapest-Vecsés járat

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) Zöld busz programjának keretében 1100 buszt cserélnek elektromos hajtásúra, mivel az akkumulátoros kapacitás és hatótávolság korlátozott, városközi járatokra alkalmasabbak a hidrogénhajtásúak. A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. szervezésében a Volánbusz üzemelteti a Kőbánya-Kispest és Vecsés között közlekedő 12 Solaris Urbino electric H2 típusú, üzemanyagcellás buszt

A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú járműben 70 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcella termeli az áramot. Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója a bemutatón elmondta, hogy a busz egy tankolással 400 kilométeres útra képes.

Miniszteri állásfoglalás

A sikeres európai hidrogén ökoszisztéma megteremtése szempontjából fontos a nemzeti és európai együttműködés elősegítése az innováció területén zajló beruházási projektekben, valamint az új technológiák gyártása-fejlesztése területén. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter szerint a hidrogénpiac technológiai éretlensége miatt Magyarországon alapvető fontosságú a kutatás-fejlesztés-innováció (k+f+i) elősegítését célzó ösztönzők nyújtása.

Rekorder modell

Egyetlen öt perces hidrogén-utántöltés után Dél-Kaliforniában 1360 kilométert tett meg az üzemanyag cellás Toyota Mirai, mely az út során 5,65 kilogramm hidrogént használt fel, miközben 12 hidrogénkút mellett haladt el utántöltés nélkül.

A rekorder utat többnyire csúcsforgalomban, 18 és 28 Celsius fok közötti hőmérsékleten teljesítette a Mirai, mely egyetlen gramm károsanyagot sem bocsátott ki: ugyanezen a távon egy átlagos belső égésű motoros autó 300 kilogramm széndioxidot juttatna a levegőbe, miközben a Mirai kipufogójából csak iható víz csepegett.

Hercegei kitérő

Tavaly nyáron Károly walesi herceg is kipróbálta az eddigi legfurább hidrogénhajtású modellt, melyet az Egyesült Királyságban működő Riversimple cég kreált. A Rasa minin mindent a takarékosságnak rendeltek alá: az aerodinamikailag maximálisan optimalizált karosszériába éppen hogy csak befér két ember, csomag már alig. A vékony kerekekkel a súrlódást csökkentették, a könnyű anyagok, például a karbon karosszéria elemek és alumínium futóművek is az alacsonyabb fogyasztást és a kisebb károsanyag-kibocsátást szolgálják. A végeredmény egy 580 kilogrammos menetkész tömegű jármű.

 

Mennyit fogyaszt?

A gyári adatok szerint a másfél kilogrammnyi hidrogén megtankolása után a a tüzelőanyagcellában megtermelt árammal közel ötszáz kilométernyi útra képes a Riversimple, mely a fékezéskor keletkező hő-, és mozgási energia ötven százalékát visszatermeli. A viszonylag kis teljesítményű ( 8,5 kW) tüzelőanyag-cella közvetlenül látja el árammal a négy kerékagyba épített villanymotorokat és az autóban nincs akkumulátor, mert kondenzátorokat használnak puffernak a fékenergia-visszatápláláshoz.

Egyszerű szerkezet

A 600 newtonméteres rendszer-teljesítményű négy villanymotor hajtásához mindössze tizennyolc alkatrészt építettek az autóba. A sorozatgyártású Rasa minik nem eladók, hanem az első hidrogénes Hondákhoz hasonlóan csak bérelhetők. A szolgáltatáson alapuló üzleti modellben havidíj ellenében az üzemeltető cég karbantartja és javítja az autókat, valamint a bérleti díj ellenében a biztosítási és üzemanyagköltségeket is fedezi.

A 2001-ben alapított Riversimple központja a Wales-i Llandrindod Wells-ben található, partnere a Morgan Motor Company, mellyel már tizenkét éve megépítették a tüzelőanyag-cellás LIFECar nevű járművüket, majd az Urban Car nevű hidrogén modellt. Az akkoriban még uniós tag Egyesült Királyság cége, a Riversimple az Európai Unió kétmillió fontnyi támogatásával fejlesztette villanyautóját.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....