Teszt

Karavánnal pásztói fogadóórára

2016.05.06.

Rendhagyó túrát szervezett az Opel, mely itthon mindig úttörő volt.

Álommmeló

Szerencsés az, aki azzal keresi kenyerét, ami gyerekkori álma volt, és amit örökké szeret, vagyis a legújabb autókat fényképezheti, írhat róluk, kipróbálhatja azokat, olykor ráadásul itthon. Hazai tájakon ez minidig nagyobb élvezet, és nem csak azért, mert megspórolható a repülőtérre való kijutásra, ellenőrzése, várakozásra elvesztegetett idő, hanem ezért is, mert olyan helyekre is eljuthatunk, amik egyébként nem szerepelnek vakációs terveinkben. Ilyen például Nógrád megye, melynek szépségeiről sokan tudnak, de kevesen tapasztalták meg személyesen. Többször jártam arra, tényleg gyönyörű vidék, ráadásul az Opel Magyarországnak hála, legújabb modelljükkel járhattam be a térséget. És hogy még több magyar vonatkozása legyen a túrának, szentgotthárdi motoros Astra Caravanokkal, pontosabban Sports Tourerekkel és hogy még érdekesebb legyen, az úti cél Pásztó polgármesteri hivatala volt. Itt nem csak a parkolót használhatta a tizenkét autó legénysége, de részt vehetett egy tájékoztatón, ahol megismerhették az önkormányzatiság rejtelmeit.

Minden relatív

Pedánsan rendben tartott főtér, kellemes park, villanyautó töltő az önkormányzati parkolóban, felújított kormányablak, kedves előadók és várakozásmentes ügyintézés. Miközben helyiekkel beszélgetve irigykedve mondom, hogy milyen jó lehet itt nekik, mert itt tiszta a levegő, nincs dugó és mindig van parkolóhely, kicsit elcsodálkoznak, mert ahogy mondják, azért itt sem mindig tudnak közel megállni amikor vásárolnának…

Ebből is látszik, hogy minden viszonylagos: a kétmilliós fővárosban egészen más léptékű az autóforgalom, mint a tízezer lakosú Pásztón, ahol egykori kolléga és jelenlegi polgármester fogadja a karavánt. Dömsödi Gábor a húsz kilométerre lévő Bokorból autózik naponta munkahelyére, ami nagyjából egy Kispest-Óbuda távolság, ám aki végigjárta már mindkettőt, csak az tudja igazán, a nógrádi túra sokkal pihentetőbb, és mivel közben a természetben is lehet gyönyörködni, jóval élvezetesebb is.

Ja, és az autó

Ahogy az újkori magyar autóipar első gyártóbázisának létrehozása, úgy az első polgármesteri fogadással egybekötött tesztút is az Opel márkához köthető. A legújabb Astra legtöbb modelljét, így a Sports Tourert is szentgotthárdi motorok hajtják. A konvojban volt biturbó dízel és benzines változat, szokásomtól eltérően a legerősebbet választottam a budaörsi General Motors bázison, ahol fekete, fehér, ezüst, barna és piros színű volt a kínálat, magyar vagy német rendszámmal. Mázlimra pirosat kaptam, méghozzá 1,6 literes és 200 lóerős teljesítményű turbóval, ami nem csak jól néz ki, de kényelmes és tényleg sportos gép. A büntetések elkerülése érdekében messze nem tapostam tövig a gázpedált, a versenyszerű száguldás egyébként sem közútra való. Szóval tempóból meg lóerőből kevesebb is bőven elég.

Ménes választék

Felnyithatjuk bármelyik új Opel Astra gépháztetejét, ott biztos teljesen új és többnyire szentgotthárdi gyártású motort találunk. A konvoj mindegyikét 1,6-os benzines, vagy dízel hajtja, közös jellemzőjük a maximális hatékonyság, az élénk reagálás, a sima járás és a halk működés, ezért is nevezik suttogó dízelnek az új gázolajos turbókat. A kínálat 95 lóerőstől indul, aztán következik 100 LE teljesítményű 1,4 ECOTEC és a 105 lovas 1 literes. Először alkalmazzák a teljesen új, teljesen alumíniumépítésű négyhengeres 1,4 ECOTEC Direct Injection Turbót, amely ugyanabból a fejlesztésből származik, mint a kicsi, de jóval erősebb, ami 145 lóerőnyi ménest jelent, miközben könnyebb és felülmúlja a kétliteres benzines teljesítményét.

Prémiumtechnika a kompakt osztályban

Újdonság az Opel által szabadalmaztatott intelligens IntelliLux LED fénydiódás rendszer, mely vakításmentes távfényt ad, és az új Astrában jelent meg először a kompakt kategóriába. A 16 elemből – oldalanként nyolc – álló, és az Opel frontkamerával együttműködő rendszer automatikusan és folyamatosan illeszti a fénykéve hosszát és elosztását a közlekedési helyzethez. A lakott terület elhagyásakor azonnal és állandó jelleggel átvált távfényre, úgyhogy 80 km/órás sebességnél 30-40 méterrel előbb veheti észre a vezető az út menti objektumokat, mint a hagyományos halogén- vagy xenon tompítottal. Ezáltal jó másfél másodperccel több ideje marad reagálni. Más közlekedők elvakítása kizárt, mert ha szembe jövő, vagy előttünk haladó járművet érzékel a rendszer, egyes LED-eket lekapcsolva „körülvilágítja” azt. Az út többi része és a széle fényesen kivilágítva marad. A LED-es mátrixvilágítás pontossága és alkalmazkodóképessége új szintre emeli a világítástechnikát. További pozitívum, hogy a LED-mátrix lámpa élettartama sokkal hosszabb a halogén- vagy xenonfészóróénál. Nincsenek mozgó alkatrészei, csak az egyes fénydiódák gyulladnak ki, vagy alszanak el, ami növeli a tartósságot.

Asszisztencia felső fokon

Sok olyan további biztonsági- asszisztencia- és komfort-rendszert is beépítettek, amelyekről ebben a kategóriában idáig csak álmodozni lehetett. Ilyen a jelzőtábla-felismerő, a kormányzást korrigáló sávtartó-asszisztens, a követési távolság jelző, a figyelmeztetés a frontális ütközés veszélyére, 60 km/óráig működő vészfék-funkcióval, a sebességszabályozó és a sebességhatároló. Gombnyomásra magától, elengedett kormánykerékkel áll be az autó a parkolóhelyre, hátramenetben megjelenik a tolatókamera képe a monitoron. A láthatatlan akadályokat a holttér-figyelő veszi észre.

Csúcskategóriás az újabb funkciókkal bővített ergonomikus vezetőülés is, mely 18-féle beállítást kínál, van masszázsfunkciója és szellőzése, valamint elektro-pneumatikus szegélyállítása.

Dömsödi Gábor, Pásztó polgármestere

Három település

Pásztót 1984. január 1-jén nyilvánították várossá, címere ezüstszínű, egyenes állású, csücskös talpú pajzs, melyen Zsigmond király látható. A Nógrád megyei Pásztó járás része Hasznos és Mátrakeresztes, a város a Mátra nyaugati lábánál, a Zagyva-folyó és a Kövecses-patak által határolt dombhátra települt.

Pásztó neve a wikipédiában lelt ismertető szerint valószínűleg az iráni nyelvből ered, amely tábort jelent, más vélemények szerint pedig a városon keresztül folyó Paszth (ma Kövicses) pataktól vette nevét. A települést először az Anonymus krónika említi Poztuh néven. Oklevelekben Pasto, Pastro, Pastuch, Paastuchov, Paszthow, Patzhoh alakokban is említik.

A kedvező természeti, földrajzi adottságok hamar alkalmassá tették a vidéket emberi megtelepedésre. Pásztó már az ősidőktől, kezdve lakott hely, területén őskorból és a bronzkorból származó leletek kerültek napvilágra, és már a népvándorláskor ismert település volt.

Anonymus közlése szerint a honfoglalók Árpád parancsa nyomán innen indultak a nógrádi és gömöri részek meghódítására, majd Pásztó vidékét Ed és Edumer kun vezéreknek adományozta a vezér.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Hétszemélyes elektromos luxusterepjárót dob az európai piacra Kína egyik legrégebbi autómárkája, a....
2024.04.27
Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen a Liszt....
2024.04.27
Sok remek és izgalmas autót, rengeteg tesztet és persze rendkívül szoros küzdelmet hozott az Év....
2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....