eVTOL
Az elektromos meghajtású, függőleges fel- és leszállásra képes eVTOL a legkisebb légi járművek közé tartozik, és általában csak egy utas - a pilóta - szállítására képes. A jármű relatív kis méretének köszönhetően az ára is meglehetősen alacsony más repülőgépekhez képest. Ráadásul az Egyesült Államokban a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szabályozása engedi, hogy az ultrakönnyű járművek - amelyek súlya kevesebb, mint 115 kg, és maximális sebessége 55kts (63mph; 101km / h) – pilóta jogosítvány nélkül is vezethetőek.
Ez a lehetőséget használta ki a Jetson több más céggel egyetemben, hogy piacra dobja termékeit. De vajon ezek a repülőgépek valóban biztonságosak, különösen, hogy szinte bárki megvásárolhatja őket?
Mr. Ternstrom e tekintetben egy fokkal óvatosabb a jogszabályban foglaltaknál. Az első Jetson ONE gépek 2023-ban kerülnek értékesítésre, ha minden a tervek szerint halad, ám az alapító azt szeretné, haelső tulajdonosai pilóta engedéllyel is rendelkeznének. "Ha valakinek van repülési tapasztalata, azok számára lehetővé tesszük a vásárlást és ők lehetnek a márka nagykövetei .” A projekt sikerét jól mutatja, hogy három és fél héttel azután, hogy a cég közzétett egy videót a Jetson ONE-ról, már 118 repülőgépre vettek fel előrendelést. Az induló ár 92.000$, amelyben egy kétnapos tanfolyam is benne van Toszkánában, Olaszországban.
A Jetson ONE jelenleg 20 perc repülési időt kínál egy teljesen feltöltött akkumulátorral, de néhány év múlva Ternstrom azt jósolja, hogy ez az idő 30 percre emelkedik, köszönhetően a jobb akkumulátor-technológiának.
A Jetson ONE-t csak pilóta engedéllyel lehet megvásárolni és vezetni. Forrás: Jetson Aero
Ami a biztonságot illeti, a drónt a pilótaülés körüli gyűrődési zónákkal építik meg, hogy tompítsák vle az alacsony magasságú ütközés hatását. Amennyiben pedig a jármű elveszti az egyik propellerét, továbbra is repülőképes marad, bár ilyen helyzetekben a pilótákat azonnal leszállásra ösztönzik. Ezenkívül a fedélzeti szoftver megpróbálja automatikusan megakadályozni a veszélyes repülési viselkedést. A szoftver lelassítja a járművet, amikor például megközelíti a földet, és Lidar rendszert használ annak érzékelésére, hogy valójában milyen messze van a talaj. Ternstrom azonban tudja, hogy még így is fennáll annak a lehetősége, hogy a dolgok rosszul süljenek el, részben ezért is követeli meg azt, hogy az első tulajdonosoknak rendelkezniük kell némi repülési tapasztalattal.
Forrás: Jetson Aero
"Tudjuk, hogy a legtöbb repülőgép-balesetet emberi mulasztás okozza. Remélhetőleg a gyártók bizonyos biztosítékokat bevezetnek annak érdekében, hogy korlátozzák a pilótát abban, hogy a repülőgépet nem biztonságos működési állapotban egyáltalán ne lehessen vezetni" - mondja Darrell Swanson, a Swanson Aviation Consultancy igazgatója.
A legtöbb eVTOL jármű esetében több száz órányi tesztrepülésre van szükség ahhoz, hogy biztosítsák a kívánt biztonságos repülést. Ahhoz pedig, hogy ezek a repülőgépek szerepet játsszanak a városi lakosság mobilitásának javításában, több utast kell szállítaniuk, ki kell egészíteniük a tömegközlekedést, és hozzáférhetőbbnek kell lenniük. Ellenkező esetben, mondja Mr. Swanson, "az ár emelkedni fog, és Jetson ONE-hoz hasonló gépek elitista játékeszközök maradnak."
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!