ICDP
Sok helyen olvasni, hogy idővel a gyártók teljesen online fogják értékesíteni a modelljeiket, így nem lesz szükség kereskedésekre. Mások szerint egy autóipari Amazon fogja felforgatni az ipart és mintha csak egy új telefontokot rendelnénk, házhoz szállítják az új autónkat. Persze jól hangzik (részben), de az ICDP kutatásai alapján naiv gondolat a kereskedések eltűnése. Nem fognak eltűnni, csak megváltozni.
A mai kereskedések legfőbb feladata, hogy magánszemélyeknek értékesítsenek autókat és amilyen hosszan csak lehet, ők biztosítsák az autó fenntartását és végezzék az esetleges javításokat. Persze a helyzet ma sem ennyire fekete-fehér. A szolgáltatások értékesítése már ma is jelentős szeletét adják egy kereskedés bevételeinek, de arányuk a jövőben növekedni fog.
Az ICDP kutatói sokakhoz hasonlóan csökkenő számú autóvásárlót vizionálnak, ami elősegíti ezt a trendet. Kevesebb autóvásárlás alatt nem kevesebb regisztrációt értünk, hanem a hagyományos vásárlás visszaszorulását. Amikor az ember bemegy a kereskedésbe, és a pénzéért, vagy egy harmadik féltől kölcsönzött pénzért egy autó tulajdonosává válik, amit utána évekig hord a márkaszervizbe. Vásárlás helyett a privát lízing feltörésére számítanak, amik idővel várhatóan kiegészülnek majd különböző szervizcsomagokkal és a biztosítással, később pedig további szolgáltatásokkal. Elektromos modelleknél a csomag tartalmazhatja egy töltőhálózathoz való hozzáférést, mint például a Tesla féle Superchargerek. Korábbi cikkeinkben (itt és itt) már írtunk az előfizetéses konstrukcióról, azonban az ICDP eredményei alapján az autóhasználat ezen vállfaja nem lesz annyira jelentős, hogy komoly szerepe legyen egy-egy kereskedés mindennapjaiban.
Mivel az első tulajdonosok egyre nagyobb hányada lesz csak „használó”, míg a tulajdonjog a gyártónál vagy a lízingcégnél marad, az ICDP várakozásai szerint a lízingajánlatok egyre nagyobb szerephez jutnak majd a használtautó-piacon is. Ennek a trendnek már jelen vannak az előhírnökei, néhány gyártó már ajánl kifejezetten használtautókra specializált konstrukciókat és a lízingvállalatok is egyre gyakrabban jelennek meg a B2C használtautó piacon különböző ajánlatokkal. Nem véletlen. Az utóbbi időben kezd elterjedni az a nézet, hogy egy autón akár 2-3 alkalommal is lehet jelentős pénzt keresni, ha 6-8 éves koráig megtartják és valamilyen szolgáltatás keretein belül átadják használatra ügyfelük számára.