autófejlesztés

A jövő gépkocsijain dolgoznak a magyarországi autógyárakban

2017.05.05.

Amíg a világ - és benne Magyarország - autógyárai rendületlenül állítják elő a hagyományos, belsőégésű motorral hajtott, vezetővel irányított gépkocsikat, addig a fejlesztőműhelyekben már azon dolgoznak, hogy az autó sofőr nélkül is célba érjen. Mindennek már kézzelfogható jeleit tapasztalni az Audi, a Mercedes vagy a BOSCH hazai üzemeiben - derült ki egy közelmúltban rendezett szakmai tanácskozáson.

Amíg Ön alszik, a mosógép dolgozik - valamikor ehhez hasonló reklámszöveggel nyűgözték le a nagyérdeműt. A módszer újra divatba jön: az autózás jövőjével foglalkozó népszerű-tudományos kisfilmek gyakori főszereplője az autós, aki édesdeden szundít a kocsiban, miközben az A-ból B-be hajt. De úgy is átfogalmazhatnánk az egykori szlogent, hogy amíg Ön gyanútlanul vezeti hagyományos, belsőégésű motorral szerelt és tökéletesen individuális gépkocsiját, addig az autógyárak és a nagy beszállítók fejlesztői azon dolgoznak, hogy néhány évtized múlva mindenki békésen szunyókálhasson addig, amíg a jármű odaér úti céljához. De akár azt is mondhatnánk, hogy miközben az autógyárak szerelősorain ezerszámra készülnek a dízel- és benzinmotorral szerelt, legfeljebb internetképes automobilok, a fejlesztő központokban már a jövő alternatív meghajtású, hálózatba kötött, és önvezető járműveinek a tervein dolgoznak.

A Mercedes kecskeméti gyárában még hagyományos autók készülnek, de egyre több lesz az elektromos modell

És ez pontosan így történik Magyarországon, a hazánkban működő autógyárak és TIER1-es beszállítók esetében is – derült ki egy közelmúltban megrendezett szakmai tanácskozáson. Az Audi győri motorgyárában például évente kétmillióhoz közeli, jelenleg kizárólag dízel és benzines erőforrást állítanak elő, de már megkezdték az előkészületeket az elektromotorok és a CNG gázmotorok gyártására – mondta az összejövetelen Peter Kössler, az Audi ügyvezetésének elnöke. Bár a Mercedes márkáról nem a villanyautó jut először az emberek eszébe, tény, hogy jelenleg 12 hibrid, plug-in hibrid és teljesen elektromos modell érhető el a személyautó portfóliójukban, és ezt a kínálatot 2025-ig további 10 teljesen elektromos személyautóval tervezik bővíteni – mondta a rendezvényen Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. A Suzuki nem tervez a közeljövőben alternatív technológiákat bevezetni Esztergomban, ugyanakkor a hagyományos járművek egyre inkább számítógép vezérelte robotok kezei közül kerülnek ki: számuk mára meghaladta a 720-at – mondta Yoshinobu Abe, a Magyar Suzuki vezérigazgatója. A francia PSA által megvásárolt Opel szentgotthárdi gyárában tavaly 630 ezer hagyományos dízel és benzines erőforrás készült, azonban az, hogy három-négy év múlva mit és mennyit gyártanak majd, azt talán még a rendkívül dinamikus és rokonszenves vezérigazgató, Grzegorz Buchal sem tudja. Az mindenesetre elgondolkoztató, hogy a sajtóhírek szerint a General Motors korábbi tervei szerint az Opel márkát elektromos autók gyártójaként képzelték el az Egyesült Államok-beli központban.

Amíg az autógyárakban rendületlenül készülnek a hagyományos, a Ford T-modell utódainak tekinthető automobilok, mert hiszen az árbevételre addig is szükségük van, amíg elérkezik az önvezető-autós Kánaán, addig az elektronikai rendszereket fejlesztő nagy beszállítóknál már keményen készítik elő a jövőt. Oliver Schatz, az BOSCH Magyarország ügyvezető igazgatója szerint a ma középkorúinak időskorára már nem kell maguknak vezetni az autójukat. A szakember szerint a világ városiasodik, az átlagos életkor nő, az életmód egyre aktívabb lesz. Mindez a közlekedési igények növekedésével jár majd együtt. A probléma megoldása az önvezető járművek megjelenése lesz. És erre nem utópiaként kell gondolni: Budapest és Miskolc között az autópályán már a következő években feltűnnek a tesztüzemben közlekedő vezető nélküli járművek. A BOSCH jelentős erőforrásokat fordít az önvezető technológia kifejlesztésére, valamint a következő mérnök-generáció kinevelésére. Hasonló terveket dédelget a Continental is – mondta a cégcsoporthoz tartozó ContiTech Fluid Auto­motive Hungária Kft. ügyvezetője. Nagy Mihály szerint az okos járműveknek nemcsak „agyra”, hanem „szemre és fülre” is szükségük lesz. A Continental a szenzorok fejlesztésében jár elöl, amelyek a járművek érzékszerveit jelentik a közúti forgalomban.

Jámbor Gyula

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..
2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....