elektromos autó akkumulátor

Jönnek az extrém hatótávolságú, villámgyorsan tölthető, megfizethető akkumulátorok

2023.09.18.

Ismertette középtávú akkumulátorstratégiáját a Toyota. A piaci igényekhez igazodva többféle fejlesztési irányt követ az autógyártó: az új energiatároló egységek minden téren előrelépést jelentenek majd, ám mindegyiknek mások lesznek a fő erősségei.

Miután idén májusban ismertette átfogó elektromosjármű-stratégiáját, a Toyota most részletesebb bepillantást engedett azokba a fejlesztési irányokba, amelyek révén eltérő akkumulátortechnológiákkal elégítheti ki ügyfelei és a piac várakozásait.

Az elkövetkező öt évre vonatkozó tervek tulajdonképpen már korábban bemutatott megoldások elmélyítését célozzák, kibővítve az azokban rejlő technológiai és gazdasági lehetőségeket. A Toyota meghallotta azokat a kritikus hangokat, amelyek szerint nem elegendő a hatótávolságot növelni. Noha az egyre magasabb értékek lenyűgözően hangzanak, az ügyfelek többségét jobban foglalkoztatják a költségek, így az elektromos mobilitás fokozott térnyeréséhez elengedhetetlen, hogy a gyártók megfizethetőbbé tegyék termékeiket.

Milyen akkumulátort parancsol a kedves ügyfél: erősebbet vagy olcsóbbat? A Toyota mindkét téren érdemi áttörésre készül már az elkövetkező két évben, majd a két fejlesztési irányt ötvözve 2028-ra elkészíti a tökéletes folyékony elektrolitos akkumulátort.

A 2026-ra várható nagyteljesítményű lítium-ion akkumulátor a Toyota következő generációs elektromos járműveinek a fedélzetén debütál majd. Ez a technológia 800 kilométert meghaladó szabványos hatótávolságot kínál, mindössze 20 perc alatt feltölthető lesz 10-ről 80 százalékra, miközben gyártási költségei 20 százalékkal lesznek alacsonyabbak a jelenleg etalonnak tekintett Toyota bZ4X akkumulátoránál.

Az akkumulátor jobb hatásfokához a hagyományos járműtechnológiák terén várható fejlesztések is hozzájárulnak: az új generációs villanyautók kedvezőbb aerodinamikai jellemzői és alacsonyabb tömege segít kitörni a villanyautókat ma gúzsba kötő ördögi körből.

2026/27 táján várható a Toyota kiemelkedően jó ár/érték arányú akkumulátora. A lítium vas-foszfát összetételű cellák összeállításánál azt a bipoláris eljárást alkalmazzák, amelyet eredetileg nikkel metál-hidrid akkumulátorán vezetett be a Toyota. A kisebb méretű és tömegű felépítés jóvoltából ez az akkumulátor akár 40 százalékkal olcsóbban gyártható, mint a bZ4X akkuja, miközben annál 20 százalékkal nagyobb hatótávolságot biztosít. A sztenderd töltési ciklus (10-80%) időtartama legfeljebb 30 percre várható.

Ennek a két akkumulátortechnológiának az összes előnyét fogja ötvözni az ötéves időszak végén, azaz valamikor 2027/28-ban színre lépő ultranagy teljesítményű akkumulátor. Ez először kombinálja a bipoláris felépítést lítium-ion kémiával, ami a 2026-ban bemutatkozó nagyteljesítményű akkurendszerhez képest további 10 százalékos költségcsökkentést hoz majd, 1000 kilométert meghaladó hatótávolsággal és kevesebb mint 20 perces 10-80% töltési ciklussal.

A Toyota már évek óta komoly eredményeket mutathat fel a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztése terén, a technológiát azonban csak a közelmúltban sikerült kigyógyítani gyermekbetegségeiből: a kiemelkedően gyors tölthetőség, a nagy energiasűrűség és a hőmérsékleti, illetve feszültség-ingadozások iránt mutatott, nagy tolerancia mellett sokáig nem volt kielégítő a prototípusok élettartama.

Ez viszont azt jelenti, már négy-öt év múlva, azaz 2027/28 környékén megkezdődhet az „álomakku” nagyszériás gyártásra és alkalmazásra. Az 1000 kilométert messze meghaladó hatótávolság, valamint 10 perc alatt 10-ről 80%-ra emelhető töltöttség egy csapásra az akkumulátorok királyává teszi a Toyota első generációs szilárdtest akkumulátorát. Amelynek uralkodása ugyanakkor nem lesz tartós, hiszen már most tervbe vették annak a második generációs rendszernek a fejlesztését, amely a bZ4X akkumulátorának kétszeresét, azaz 1200 kilométernél is hosszabb hatótávolságot fog tudni biztosítani, azonos méretek mellett.

Cikkünk elején említettük az elektromos Toyota járművek közegellenállásának a javítását, mint a hatótávolság növelésének egyik fő eszközét. Bármilyen meglepő, ebben nem csak az áramlástani fejlesztések játszanak majd szerepet, hanem az új generációs akkumulátorok is hozzájárulnak a kedvezőbb légellenálláshoz. Elsősorban a bipoláris technológia alkalmas ugyanis arra, hogy érdemben csökkentsék az akkucsomag befoglaló magasságát, ami azt jelenti, hogy a jelenleg szokásos architektúra – azaz a padló alá beszerelt akkumulátor – mellett mérsékelhető lesz a járművek magassága. A lehetőségek ígéretesek: míg a Toyota bZ4X akkucsomagja a cellák védelmét és az akkumulátor beépítését szolgáló tokozással együtt 150 mm magas, a jövőben ez a vastagság 120, majd akár 100 mm-re is csökkenthető lesz.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..