Drivy
Na de mi ez az egész? A Drivy alapvetően peer-to-peer car sharing szolgáltatásként indult, viszont azóta már nagy flottával rendelkező vállalkozások, bérautó cégek és flottakezelők is a felhasználók között vannak. A Drivy a hosszabb utakra specializálódott, nem úgy működik, mint a Mol Limo vagy a Greengo és nem is ugyanaz a célja. Utóbbiak rövid utakra vannak kitalálva, míg a Drivy 1-2 napos, tipikusan hétvégi utazásokra specializálódott, amelyek után a felhasználó ugyanoda viszi vissza az autót, ahonnan azt felvette.
Mára már a személyes átadás-átvétel sem szükséges, ugyanis az hazai szolgáltatókéhoz hasonló megoldáshoz hasonlóan a regisztrált autók már az applikáción keresztül is kinyithatóak, a kulcs pedig a kesztyűtartóban található.
A francia startup egy car-sharing piacteret hozott létre, ahol a felhasználó kiválaszthatja a számára megfelelő autót, amit a tulajdonos által meghatározott áron (amire egyébként az applikáció javaslatot tesz) bérbe vehet.
A Drivyt tavaly vásárolta fel az amerikai Getaround 300 millió dollárért. Fél évvel az akvizíciót követően a Drivyból “Getaround Europe” lett, gyakorlatilag ők lettek az amerikai anyavállalat európai szárnya. Ezzel együtt kicsit változott is a működésük.
Egyre kevésbé koncentráltak az átlagemberek autóira, inkább a cégek autóit próbálták megszerezni az online piacterük számára. Sikerrel is jártak, így mára óriási flottát működtetnek, ami nyilván jót tesz az üzletnek, de a hírek szerint az átlagemberek számára is jó üzlet lehet a Drivy.
A Dailymail számolt be egy Londonban élő hölgyről, aki miután felfedezte a Drivy applikációját, hamar rájött, hogy ha jól forgatja az abból származó bevételeit, egészen komoly összegekre tehet szert. Így miután kezdetben egyetlen, saját autóját adta bérbe, az abból származó bevételeket további autók lízingelésére fordította. Így miután a lízingdíjakat kifizette, minden hónapban marad legalább 1.000 font plusz bevétele.
Ez egy jó példája annak, hogy talán a car-sharing abban a formában, ahogy megismertük, nem feltétlenül a legjobb irány. Ugyanis kevesen vannak, akik valóban eladják autójukat, hogy a szolgáltatást használják elsősorban, sőt, sokan autóba ülnek, akik amúgy nem tennék. Így a városokban közlekedő autók száma akár még nőhet is, ráadásul ahogy azt már sokszor megírtuk, a car-sharing nem éppen egy jól megtérülő üzletág. Ellenben a Drivy, vagyis a Getaround Europe koncepciója működőképesnek látszik.
Egyelőre nincs hír arról, hogy Magyarországra terjeszkedni a Getaround Europe, ami egyébként anyavállalatával a világ vezető car-sharing vállalata lett a felvásárlás után. Kérdés persze, hogy a magyar pénztárca és mentalitás mennyire egyeztethető össze a konstrukcióval, de ha a növekedés nem áll meg, időbel minden bizonnyal mi is sorra kerülünk.