fejlesztés

Jet Shark, az új csónakőrület?

2023.04.03.

Mintha egy James Bond filmből lépett volna ki az a vízfelszín alatt is sikló motorcsónak, amelynek híre ezekben a napokban bejárta a világsajtót. A Jet Shark (cápa) névre keresztelt, halformájú vízi alkalmatosságban az a különleges, hogy többféle üzemmódban működik. 

Szerző: Heimer György

A vízfelszínen – mint egy hagyományos motorcsónak – állítólag akár óránként 60 kilométeres sebességgel is tud száguldani. Ám a nagy nóvum, hogy félig víz alá merülve is haladhat. Az újszerű tulajdonságokat tovább fokozza, hogy a Jet Shark már-már akrobatikus mutatványokra képes: mint a természetben a cápák vagy delfinek, képes kiugrani a vízfelszín alól, majd visszahuppanni, éles kanyarokkal oldalára, hátára fordulni, s mint egy keljfeljancsi, pillanatok alatt ismét normál állásba kerülni https://www.thejetshark.com/.

A Jet Cápa egy új-zélandi mérnök, Rob Innes szüleménye, aki amerikai partnerével már 1997-ben megalapította vállalkozását Kaliforniában és néhány éve megépítette a kisebb, de hasonló elven működő Seabreacher nevű csónaktípusát. Mint ahogy Innes az amerikai CNET portálnak fogalmazta, „ha a Seabreacher olyan, mint egy versenyautó, a Jet Shark inkább GT járgány”. Ez valójában azt jelenti, hogy a Jet Shark nagyobb, prototípusa négyszemélyes, de a sorozatgyártmányba már hatan is beleférnek. A hajtásról egy hajózásra átalakított, 420 lóerős, V8-as Corvette motor szolgál, s a tervekben 620 lovas turbós, valamint dízel és elektromos erőforrások is szerepelnek. A hajóba két oldalról felnyíló, nagy szárnyas „plexiajtókon” lehet be- és kilépni, amelyek vízfelszíni haladáskor nyitva maradhatnak.

Víz alatt a panorámás ablak-ajtók vízmentesen záródnak. A bent ülők oxigénellátásról egy vízből mindig kiemelkedő légzőcső/kamera gondoskodik, és ha a hajtómű bármilyen okból leállna, a hajó rögtön a felszínre emelkedik. A Jet Cápa üzembiztonságát ugyanakkor egy sor fedélzeti kamera, érzékelők, köztük lézer alapú távérzékelő (lidar) felügyeli: ígéretek szerint ezek révén a hajó széles ívben elkerüli, hogy más vízi járművel összeütközzön. A cég hézagos műszaki ismertetőjéből ugyanakkor nem derülnek ki pontosan a konstrukciós megoldások, így többek között az sem, mennyi ideig maradhat víz alatt a „vízalattjáró”. Ehhez hasonlóan, az sem teljesen egyértelmű, hol tartanak a fejlesztési és piacbevezetési munkálatok. A cégismertető szerint a feltaláló-vállalkozó Rob Innes egyfelől tőkeerős befektetők jelentkezését várja a sorozatgyártás beindításához, de cápáját ugyanakkor már eladásra is kínálja, 200-300 ezer dolláros áron.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.11
Pénteken Bahreinben egyeztetnek a Forma–1 résztvevői a sorozat következő motorszabályairól. A....
2025.04.11
A biztonsági övön és a szerencsén múlott, hogy nem sérült meg senki abban a balesetben, ami a....
2025.04.11
A BYD letaszította a trónról a Teslát: két egymást követő negyedévben nála több elektromos autót....
2025.04.11
Átadták a Sensirion Hungary Kft. második debreceni gyártóegységét és új logisztikai központját....
2025.04.11
Az ír fapados április 17–24. közötti, húsvéti időszakra vonatkozó foglalási adatai szerint a....
2025.04.11
Az Insura.hu adatai szerint az első negyedévben megkötött teljes körű casco szerződések átlagdíja....
2025.04.11
A Jeep Avenger lett Olaszország legkelendőbb SUV-ja márciusban. Ahogy elvitte a pálmát az idei első....
2025.04.11
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki az erős széllökések veszélye miatt....
2025.04.10
Az Orbánhegyi út és a Stromfeld Aurél út találkozásánál történt a baleset - írja este a....
2025.04.10
A HangZóna mai vendége Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója. ..