fejlesztés

Jet Shark, az új csónakőrület?

2023.04.03.

Mintha egy James Bond filmből lépett volna ki az a vízfelszín alatt is sikló motorcsónak, amelynek híre ezekben a napokban bejárta a világsajtót. A Jet Shark (cápa) névre keresztelt, halformájú vízi alkalmatosságban az a különleges, hogy többféle üzemmódban működik. 

Szerző: Heimer György

A vízfelszínen – mint egy hagyományos motorcsónak – állítólag akár óránként 60 kilométeres sebességgel is tud száguldani. Ám a nagy nóvum, hogy félig víz alá merülve is haladhat. Az újszerű tulajdonságokat tovább fokozza, hogy a Jet Shark már-már akrobatikus mutatványokra képes: mint a természetben a cápák vagy delfinek, képes kiugrani a vízfelszín alól, majd visszahuppanni, éles kanyarokkal oldalára, hátára fordulni, s mint egy keljfeljancsi, pillanatok alatt ismét normál állásba kerülni https://www.thejetshark.com/.

A Jet Cápa egy új-zélandi mérnök, Rob Innes szüleménye, aki amerikai partnerével már 1997-ben megalapította vállalkozását Kaliforniában és néhány éve megépítette a kisebb, de hasonló elven működő Seabreacher nevű csónaktípusát. Mint ahogy Innes az amerikai CNET portálnak fogalmazta, „ha a Seabreacher olyan, mint egy versenyautó, a Jet Shark inkább GT járgány”. Ez valójában azt jelenti, hogy a Jet Shark nagyobb, prototípusa négyszemélyes, de a sorozatgyártmányba már hatan is beleférnek. A hajtásról egy hajózásra átalakított, 420 lóerős, V8-as Corvette motor szolgál, s a tervekben 620 lovas turbós, valamint dízel és elektromos erőforrások is szerepelnek. A hajóba két oldalról felnyíló, nagy szárnyas „plexiajtókon” lehet be- és kilépni, amelyek vízfelszíni haladáskor nyitva maradhatnak.

Víz alatt a panorámás ablak-ajtók vízmentesen záródnak. A bent ülők oxigénellátásról egy vízből mindig kiemelkedő légzőcső/kamera gondoskodik, és ha a hajtómű bármilyen okból leállna, a hajó rögtön a felszínre emelkedik. A Jet Cápa üzembiztonságát ugyanakkor egy sor fedélzeti kamera, érzékelők, köztük lézer alapú távérzékelő (lidar) felügyeli: ígéretek szerint ezek révén a hajó széles ívben elkerüli, hogy más vízi járművel összeütközzön. A cég hézagos műszaki ismertetőjéből ugyanakkor nem derülnek ki pontosan a konstrukciós megoldások, így többek között az sem, mennyi ideig maradhat víz alatt a „vízalattjáró”. Ehhez hasonlóan, az sem teljesen egyértelmű, hol tartanak a fejlesztési és piacbevezetési munkálatok. A cégismertető szerint a feltaláló-vállalkozó Rob Innes egyfelől tőkeerős befektetők jelentkezését várja a sorozatgyártás beindításához, de cápáját ugyanakkor már eladásra is kínálja, 200-300 ezer dolláros áron.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....
2024.04.29
Május 23-26. között Győr-Budapest-Békéscsaba útvonalon vonul végig Közép-Európa legnagyobb motoros....
2024.04.29
Gyászolnak az osztrák tűzoltók – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..