beszállító

Járműipari zarándokhely: Automotive Hungary

2015.10.28.

Szakembereknek fórum, egyetemistáknak versenypálya, kicsiknek játszótér, ahol legóból is össze lehet rakni egy autógyártósort, és mindez egy pavilonban.

Az autó több mint termék, használati tárgy, az iskolapad meghosszabbítása, sőt ennél is jóval több: joggal ismételték meg többen is az ismerős tételt, hogy ami jó az autóiparnak, az jó Magyarországnak. Tényleg régiós szakmai zarándokhely lett az Automotive Hungary, melyet harmadszor rendeztek meg a Hungexpón. Igazi járműipari seregszemlévé vált, amin először magunk is meglepődtünk, a második előtt már csak azon izgultunk, hogy meg tudjuk-e ismételni a korábbi sikert, idén pedig már bízunk benne, hogy tízezernél is többen látogatnak majd kiállításunkra. Így vallott nyílt színen a III. Automotive Hungary megnyitóján Ganczer Gábor, a Hungexpo Zrt. vezérigazgatója, aki elmondta, hogy idén már azért is optimisták, mert nemcsak híre, de rangja is van a régióban a rendezvénynek. Idén tizenöt ország háromszáz kiállítója jelent meg, ezért 15 százalékkal nagyobb területen és immár a z A-pavilonban várják a látogatókat.

Minden korosztályra gondolnak

Az eseményen megjelent a szakma krémje, kezdve a nagyvállalati vezetőktől az oktatási intézmények hallagatóiig. A menedzserek és politikusok nyílt vitafórumokon cserélnek eszmét és válaszolnak hallgatói kérdésekre. Jut itt minden korosztálynak érdekes látni, és hallgatni való, legyen hatéves, vagy hatvan, óvodás, vagy profi járműmérnök. Van, aki nemcsak állásbörzeként tekint a rendezvényre, hanem versenypályára is, hiszen itt méri össze tudását több főiskola és egyetem csapata. A Techtogether is lassan kinövi területét, de azért jut hely a kicsiknek is, akiket legóalkatrészekből épített és bővítésre vár autógyártósor vár.

Nem középiskolás fokon

A jövő mérnökei itt nemcsak elméleti vizsgákon vetélkednek, hanem azt is bemutatják, min is dolgoztak, dolgoznak jelenleg. Van itt klasszikus benzines és csővázas gép, szuper-technológiával készített kompozit karosszériájú és villanymotoros versenyautó, de nem hiányzik a favázas, meg levegőhajtású modell sem. Mindegyik mögött rengeteg tudás, több ezerórányi csapatmunka van. Kell is az utánpótlás, mert ahogy Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) főtitkára összefoglalta, a hazai járműipar az elmúlt évek legdinamikusabb fejlődő ágazatává vált és 2014-ben már az export kilencven százalékát adta. A tavalyi rekordévben 431 936 autó és 2,456 millió motor készült Magyarországon, a járműipar 6496 milliárd forintos éves teljesítménye háromszorosa az élelmiszeriparnak és nyolcszorosa a gyógyszeriparnak.  A második legtöbb embert – közel 140 ezer főt - foglalkoztató ágazatban a havi átlagbér 196 ezer forint, ami nettó 40 ezerrel több az ipari átlagnál.

A növekedés veszélyei

Az autóipar húzóágazat, és ez veszélyeket is hordoz magában. Nagy kérdés, hogy meddig tart a növekedés, fel tud e nőni és versenyképes lesz-e globálisan a hazai KKV-szektor és persze az is kérdés, hogy jönnek-e új beruházók, vagy hogy mennyire bővül itthon a kutatás és fejlesztés. Ezekről a kérdésekről és más témákról szólnak a szakmai fórumok a III. Automotive Hungaryn, melyen a hazai autó-, és motorgyári szakemberek, az Audi, a Mercedes, az Suzuki és Opel vezetői, valamint politikusok ülnek egy asztalhoz. Képviseli magát a HIPA, a MAGE és MAJOSz, miközben terítékre kerül a villanyautózás és a a dízelügy is.

Az a bizonyos fantomautógyár

Annak ellenére, hogy a BMW még nem hozott komplett autógyártó-beruházást Magyarországra, és ma sincs ilyen terve napirenden, egy láthatatlan kombinát formájában nagyon is aktív nálunk, ezért megjelent a kiállításon. A német konszern kelet-európai régiós beszerzési menedzsere, Mátyus Péter az Autószektornak elmondta, hogy a magyarországi gyárral ugyan nem rendelkeznek, de beszállítók által tízezer embert foglalkoztat a BMW, mely először jelent meg az Automotive Expón. A német autógyártó évente 1,3 milliárd euró értékben vásárol hatvan magyarországi beszállítótól alkatrészeket. Folyamatosan nő a beszerzett mennyiség és bővül a termékválaszték. Ahogy a világ összes autójában, úgy BMW modellekben is van magyar darab, így az i3-as és i8-as villanyautó is több Magyarországon gyártott alkatrészt tartalmaz.

Több kreativitás kell

Globálisan is jelentősen bővülhetne a magyar beszállítói arány, ha a cégek gyorsabban alkalmazkodnának a világtrendhez: ma már nem elég a kapott műszaki rajz alapján legyártani és leszállítani a megrendelt alkatrészt. A szakemberek szerint egyértelműen fontos a kreativitás, ami azt jelenti, hogy az lesz globálisan is versenyképes beszállító, aki már a tervezés és fejlesztés korai szakaszában képes együttműködni a megrendelő autógyártóval. Ehhez komolyan növelni kell a hazai kutatási és fejlesztési arányt, és hatékonyabban kell törekedni a magasabb hozzáadott érték elérésére. Magyarországon már 400-500 fős, de akad ezer fős kutatási fejlesztési bázis is, melyet többek között a Bosch, a Continental, a Knorr Bremse és a Thyssen működtet.

Milliárdok K+F-re

A következő években a kormányzat 700 milliárd forintot fordít kutatásra és fejlesztésre, az uniós forrásokból jelentős rész jut az autóiparnak, állította a megnyitón Szabó László, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára, aki szerint világszínvonalú termékek és technológiák honosodtak meg nálunk, így a többi V4-eshez hasonlóan Magyarország is autóipari nagyhatalom lett. A kormányzat által eddig megkötött 63 stratégia megállapodásból 23 járműipari céggel kapcsolatos, a napokban épp az SMR tükörgyártó céggel írták alá az okmányt.

Egyre több megrendelést veszünk el Kínától, mert kedvező a logisztikai fekvés, képzett a munkaerő és megfelelő oktatás, komoly verseny lett a Techtogether, amin hétszáz diák vesz részt. Az államtitkár azt is elmondta, hogy a világ 20 legnagyobb első szintű beszállítójából 15 van jelen nálunk és a magyar export majdnem azonos a járműipar teljesítményével, az ágazat termékeinek 93 százaléka külföldre megy. Lendületesen nő a kerékabroncsgyártás, hamarosan már 32 millió darabra fut fel a termelés, ami azt jelenti, hogy két éven belül száz európai autóból tizenkettő magyar gumin fut majd.

A szerző felvételei

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.07
Elgázolt egy embert a vonat a Békés vármegyei Tótkomlóson egy átjáróban  - közölte a Mávinform a....
2024.05.06
A Stellantis akoljában nem sok egyéniség születik, az Opel Corsa picit mégis más, mint a többi....
2024.05.06
Megérkezett a tavaly év végén beharangozott, megújult Lexus UX hibrid: a minden részletében....
2024.05.06
Amíg nálunk egyelőre nem jelentették be a Mazda6 utódját, addig a hatalmas piacnak számító Kínában....
2024.05.06
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.06
Baleset miatt jelentős torlódás alakult ki az M3-as autópályán a Budapest felé vezető oldalon, a....
2024.05.06
Soha vissza nem térő alkalom, hogy befotózhattam a Toyota Gazoo Racing gyári tréningautójába,....
2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....