Honda NSX

Japán svácji óra Amerikából – az NSX motorja - 1. rész

2019.07.02.

Most akkor ez pontosan micsoda? Oké, gyors, lapos és piros, meg mellesleg technológiai remekmű. De milyen a szíve? Górcső alatt az NSX erőforrása!

Kétségtelenül az NSX motorjának robbantott „ábrája” ragadta meg leginkább az ember tekintetét, amint belépett a Honda Heritage Centerbe. Igazság szerint nemhogy belülről nem látja túl gyakran földi halandó a szupersportautót, de meztelenül, illetve motorját teljesen szétkapva aztán végképp nem.

Szóval dupla, sőt, tripla élvezet volt így látni végre az NSX-et a 2016-os sorozatgyártás óta. Tripla az élvezet, de ennek itt négy motorja is van, vagyis még mindig 1:0-ra vezet a hibrid versenygép a számok tekintetében. Hiába, aki egyszer beteszi a lábát a Honda ohiói paradicsomába, nem véletlenül nem vágyik nemhogy haza, de sehova máshová sem. Mert kulisszatitkokkal találkoztunk.

A japán márka amerikai kutatásfejlesztő részlege tervezte meg az NSX-et. Természetesen dolgoztak rajta japánok, szép számmal vannak itt kint Raymondban is, de mégis nagy szó, hogy itt álmodták meg a nagyját. És ezt itt is gyártják Amerikában, egyedüliként a szuperautók között.

Belsőégésű motorja a kontinens hondás versenygépezeteiből lehet ismerős: több szériában is 500-550 lóerővel már sok-sok éve helytáll a Honda (számos futamgyőzelmet aratva), így kézenfekvő lehetett ezt felhasználni, ha már elkaszálták a válság után a 10 hengeres megoldást, no meg persze hely sem nagyon akadt hátul a jelenlegi elrendezést elnézve. A V6-os biturbó több mint 500 lóerős teljesítményre képes, évek múlva is.

A 3,5 literes, 75 fokos hengerszögű blokk kettő feltöltővel büszkélkedhet. Tiltása 7500-as percenkénti fordulathoz beállított, vagyis turbós létére szép pörgős. És hogy teljesen meggyőzzenek minket, hogy egy precíz versenycsodával van dolgunk, rámutatnak, hogy 6500-as és 7500-as fordulatszám-tartományban adja le a motor a legnagyobb teljesítményét. Ez közérhetőbben annyit tesz, hogy igenis lehet forgatni, és szereti is, és kell is.

Kovácsolt dugattyúk, titán hajtórudak

A dugattyúk felülete bemunkált a szelepek helyénél, ez a felső holtponti pillanatban vagy ahhoz közel szelepöszenyitást tesz lehetővé például. Magával a felület geometriájával elég sokat el tudnak szöszölni a mérnökök, bevált kialakítások léteznek nagyobb teljesítmény, szerényebb szénhidrogén vagy éppen nitrogén-oxid emisszió esetére – természetesen nagyban függve a belsőégésű motor sajátosságaitól, például a sugár- vagy falvezetéses keverékképzéstől, de a szívócső hajlítása által előidézett bukó vagy örvénylő levegőellátástól is.

Az NSX kompakt vezérműve szárnyas kialakítású, ez a klasszikus értelemben vett himbás megoldás helyett praktikusabb, illetve a tehetetlen tömegek mérsékelhető ezzel. Maga a hengerfej pedig 22%-kal nyom kevesebbet a mérlegen. Ezt is a versenymotorokból emelték át. A szívó és a kipufogó szelepek változtatható időzítése a teljes fordulatszám-tartományban nagyobb teljesítményt szolgálja. A hűtésért jó hővezető-képességú, nátrium anyagú kipufogó szelepek és háromlépcsős vízkör felelnek, illetve szintén a hengerfej kialakításából következik az erősen bukó jellegű levegőbeáramlás majd tovább a hengerbe – ez az emissziós értékek és a jó keverékképzés miatt fontos.

Maga az üzemanyag kettős befecskendezőrendszeren keresztül érkezik a hengerekbe. A közvetlen benzinbefecskendezés magas fordulatszámnál már veszít előnyéből, ezt támogatja meg a szívócső befecskendezés.

A részecskeképződést, illetve a nem kívánt szénhidrogén-kibocsátást úgy gátolták meg a mérnökök, hogy az atomi szinten precízen kontrollált keverék homogén, minimálisan rétegzett csupán, így nem tud kicsapódni a HC a hengerfalra vagy a dugattyútetőre. A feltöltők által szállított levegő útját és a szelepek állását gondosan figyelembevevő sugárkép révén közel tökéletes lángfrontterjedéses égés valósul meg, ezáltal az utolsó szénhidrogén molekula is hatékonyan el tud égni, kimaxolva az egységnyi töltetből kinyerhető munkát. A sugárkép nem interferál a szívószelep keltette örvényekkel, illetve az erősen bukó, beérkező légáramlattal sem. Ebben fontos szerepe van a dugattyú előbb már említett felszíni kialakításának is.

A kettős befecskendezőrendszerben két pumpa felel a tüzelőanyag mozgatásáért 4,5 és 3,5-5 baros nyomástartományban.

A folytatásban tovább elemezzük  az NSX V6-os biturbóját. Tarts velem ismét!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....