Honda
A Honda megkezdte a teljesen elektromos, kompakt és összecsukható e-robogója értékesítését. A Honda Motocompacto mostantól hivatalosan is elérhető a kijelölt Honda és Acura márkakereskedésekben. A cég saját értékelése szerint ez a „legaranyosabb” e-robogó a piacon, amely 24 km/h-s sebességre képes, hatótávolsága 19 km, ára pedig 995 dollár.
A Motocompacto először szeptemberben mutatkozott be a nyilvánosság előtt. A kompakt, összecsukható elektromos robogót a Honda mérnökei fejlesztettek ki az Egyesült Államokban. Az értékesítési koncepció szerint egy olyan járműről van szó, amellyel tulajdonosa egészen az úticélja ajtajáig el tud jut. A Motocompacto ideális a városközpontokban vagy az egyetemi campusokon történő közlekedéshez.
Összecsukva a Motocompacto elég kicsi ahhoz, hogy beférjen egy autó csomagtartójába, akárcsak elődje, a Motocompo, amely a mostani újdonságot ihlette. A Motocompót nem villanymotor, hanem egy 49 köbcentis motor hajtja, ami 2,5 lóerős. A jármű maximális sebessége 29 km/h. Már az eredeti, benzines változat is nagy dobás volt, hisz összecsukva belefért egy 1983-as Honda City Turbo II csomagtartójába.
Az új Motocompacto most ezt a praktikus szellemet kívánja újjáéleszteni. Az elektromos változat 0,6 LE-s villanymotorral van felszerelve, amit egy 6,8 Ah-s akkumulátor táplál. A beépített töltővel az újratöltés mindössze 3,5 órát vesz igénybe. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a munkahelyén ebédig mindenki simán feltöltheti járművét, az egyetemisták számára pedig elég két duplaóra, hogy a teljesen üzemkész robogóra ülhessenek fel a foglalkozások után.
A Motocompacto súlya - hőkezelt alumíniumból készült váznak köszönhetően – csupán 18,7 kg. Egy elektromos autó csomagtartójában több ilyen robogó is elfér. Ráadásul kompakt méret miatt könnyen magával viheti bárki a tömegközlekedési eszközökön is. A Honda szerint a robogót gyerekjáték vezetni, mivel a biztonságot és a tartósságot szem előtt tartva tervezték.
A Honda Motocompacto egy okostelefon-alkalmazással is rendelkezik, amely információkat nyújt a tulajdonosnak a töltöttségi állapotról, kiszámítja az ideális útvonalat és sebességet a legtakarékosabb üzemmód érdekében.
Miközben a Honda önálló elektromos fejlesztésekbe kezdett, végleg lemondott arról, hogy a General Motors-szal fejlesszen ki nagy hatékonyságú, alacsony költségű, olcsó elektromos járműveket.
A közös döntés ellenére mindkét márka továbbra is elkötelezett az együttműködés iránt az elektromos járművek piacán.
Toshihiro Mibe, a Honda vezérigazgatója október végén váratlanul bejelentette, hogy törölték a General Motors-szal kötött 5 milliárd dolláros megállapodást, amely a megfizethető elektromos crossoverek közös fejlesztésére irányult volna.
2022 áprilisában a Honda és a GM bejelentette, hogy közösen dolgoznak egy új, elektromos járművekhez tervezett globális architektúrán, amelyet elsősorban crossoverekhez és SUV-okhoz használnának, az utóbbi Ultium technológiájával. Alig másfél évvel később a társaságok közös nyilatkozatot adtak ki, amely szerint a terv leállítása "kölcsönös döntés".
A Reuters feltételezései szerint a tervek módosulása összefügghet azzal, hogy a General Motors lelassítja az elektromos járművek gyártását, hogy megbirkózzon a gyártás magas költségeivel.
A cég a közelmúltban bejelentette: nem bízik abban, hogy eléri az idei profit-előrejelzést, mert az autógyárakban folyó munkássztrájk körülbelül heti 200 millió dollárjába kerül az eddigi 800 millió dolláros veszteségen felül.
A tervezett modellek megjelenése ezért csak 2027-ben várható, először Észak-Amerikában, majd más kulcsfontosságú piacokon, köztük Dél-Amerikában és Kínában. A Honda és a GM eredetileg azt az ambiciózus célt tűzte ki maga elé, hogy több millió ilyen járművet gyártsanak le 30 ezer dollár alatti irányárral.
A Honda vezérigazgatója nem árult el részleteket a két vállalat további terveiről, de azt mondta, a Honda továbbra is elkötelezett amellett, hogy 2040-re az egész világon nulla károsanyag-kibocsátású járműveket értékesítsen, 2050-re pedig az egész vállalat és minden termékük karbonsemleges legyen.
A konkrét projekt törlése ellenére a Honda és a GM továbbra is együttműködik más területeken, mint például az elektromos járművek akkumulátorai és az autonóm vezetési technológiák.
Partnerségükbe beletartozik a teljesen elektromos Honda Prologue és az Acura ZDX is, amelyeket az Egyesült Államokban gyártanak a GM Ultium architektúrája alapján.