Autófényezés

Iparágelső festési technológia debütál az új Ford Transitban

2014.06.08.

Az új eljárással felhordott festékréteg négy évnyi használat után is 90 százalékban megőrzi eredeti ragyogását. Az új ’két nedves festékréteg-felhordás’ technológia jelentős mértékben mérsékli az energia- és vízfelhasználást, emellett pedig csökkenti károsanyag-kibocsátást.

A Kansas City Összeszerelő Üzemben bevezetett, az iparágban elsőként alkalmazott új festési technológiának köszönhetően Észak-Amerikában tartósabb fényezéssel mutatkozik be a vadonatúj Ford Transit. A Ford április 30-án indította be ünnepélyes keretek közt az észak-amerikai Transit gyártását a Kansas City Összeszerelő Üzemben, így az USA és Kanada márkakereskedéseiben már idén nyáron megjelennek az új haszongépjárművek. A Kansas City-ben készülő Transit modellek az első haszonjárművek, amelyek gyártása során a Ford és festékbeszállítói által kidolgozott új ’két nedves festékréteg-felhordás’ technológiát alkalmazzák. A technológia tartósabb fényezést eredményez, emellett pedig jelentős mértékben alacsonyabb energia- és vízfelhasználást igényel, valamint kisebb széndioxid- és szilárdrészecske-kibocsátással jár, mint a hagyományos fényezési eljárások. Az új fényezési minőség kiválóan illik a Ford azon törekvéséhez is, hogy igazán kemény haszongépjárműveket építsen; a festékréteg tartósságát olyan tesztsorozattal ellenőrizték, ami 10 évnyi használat tipikus körülményeit szimulálta. A Ford szakemberei megvizsgálták, milyen mértékben áll ellen a fényezés a kőfelverődéseknek és a karcolásoknak, illetve a különféle szennyeződések és a napfény hatásainak. A tesztek során kiderült, hogy a ’két nedves festékréteg-felhordás’ technológiával felhordott festékréteg négy évnyi használat után is 90 százalékban megőrzi eredeti ragyogását, szemben hagyományos, egyszeres festékrétegek 1 százalékos eredményével.*

„Amikor belekezdtünk a projektbe, a tartósság kiemelt cél volt.” – idézi fel Dennis Havlin, a Ford globális fényezés-fejlesztési főmunkatársa. „A festékek összetételének továbbfejlesztése révén sikerült elérnünk az ügyfeleink által elvárt esztétikumot és tartósságot.”

Amellett, hogy a fényezés ellenállóbbá vált, az új eljárás a festéshez szükséges időt és energiafelhasználást is mérsékli, hiszen az eddigi háromról kettőre csökkent a felhordott rétegek száma, és kettő helyett egy szárítási fázis is elegendő. Mindez újabb érzékletes példa arra, hogyan alkalmaz a Ford innovatív technológiákat globális gyártási stratégiájában annak érdekében, hogy tovább csökkentse széndioxid-kibocsátását és vízfelhasználását. A vállalat azt tervezi, hogy 2010 és 2025 között 30 százalékkal csökkenti az egy autó előállítására eső széndioxid-emissziót, emellett pedig 2009 és 2015 között ugyancsak 30 százalékkal mérsékli az egy autó gyártásával járó vízfogyasztást. Az új fényezési eljárás kevesebb energiát és vizet igényel, és alacsonyabb széndioxid- és szilárdrészecske-kibocsátással jár, mint a hagyományos festési technológiák. A festék- és energia-megtakarítás révén várhatóan 9500 tonnával csökken az éves széndioxid-kibocsátás, a szilárd részecskék emissziója pedig 35 tonnával lesz kevesebb.

Az innovatív szárítórendszer bevezetése mintegy 40 millió liter víz megtakarítását eredményezi. Összességében a rendszer 48 ezer megawattóra villamos áramot spórol meg*, ami megfelel 3400 háztartás elektromos fogyasztásának. A ’két nedves festékréteg-felhordás’ eljárásban először egy alapozó réteget visznek fel a karosszériára, amit néhány perces szárítás után követ a színes festékréteg. A színes réteg összetételét úgy alakították ki, hogy tulajdonságai a végső lakkréteg tulajdonságainak is megfelelnek, így a fényezés során nincs szükség külön fedőrétegre. A színes festék felhordása után a karosszéria egy égetőkamrába kerül, ahol a fényezés megkeményedik – vagyis az új eljárás segítségével kiesik egy festékréteg-felhordás és egy szárítási fázis. Az új technológia a fehér fényezésű járművek esetében alkalmazható; a Kansas City Összeszerelő Üzemben gyártott Ford Transitok 80 százaléka ebben a színárnyalatban készül. A szakemberek idővel a többi karosszériaszínhez is kialakítják a ’két nedves festékréteg-felhordás’ technológiáját, ami így igény szerint más fényezésekhez is alkalmazható lesz. A hagyományos, háromlépéses eljárás (alapozó, festékréteg, lakkréteg) továbbra is megmarad a metálfényezésű felületek kidolgozásához.

Növekvő gyártási hatékonyság

A ’két nedves festékréteg-felhordás’ rendszere a gyártás hatékonyságát is növeli. A nyers karosszéria először egy elektrosztatikus töltésű korróziógátló (E-coat) fürdőben merül el. A Transit karosszériája egy hordozó kereten halad át az E-coat medencén; a keret négy ingához kapcsolódik, így nem kell kézzel leszerelni a függesztő láncokat, hanem máris továbbhaladhat a festőkamra felé.

Az ingák meredek szögben merítik be és emelik ki a kocsitestet a medencéből, így a festékfürdő mintegy 100 méterrel rövidebb lehet. A Transit fényezéséhez szükséges szerelősor kevesebb helyet foglal el, mint a jóval kisebb Ford Fiesta modellé.

„A ’két nedves festékréteg-felhordás’ technológiája révén a hagyományosnál jóval kisebb fényezőüzemet tervezhettünk, ami a jármű méretét és összetettségét tekintve kifejezetten nagy dolog,” magyarázta Havlin. „És mivel a festés ideje is lerövidült, a technológia a kisebb berendezési igény mellett is javította a gyártás hatékonyságát.”

Környezetvédelmi előnyök

A hagyományos fényezési eljárások során vízszűréssel távolítják el a fényezőkamra levegőjébe került fölösleges festékrészecskéket, amelyek ezután iszap formájában gyűlnek össze. Az új száraz gáztisztító eljárás során a levegőt egy olyan szűrőn áramoltatják át, ami reciklálható mészkövet tartalmaz. A száraz gáztisztító módszer már önmagában is 44 százalékkal csökkenti az energiafelhasználást és a széndioxid-kibocsátást, emellett pedig 99 százalékkal mérsékli a szilárdrészecske-emissziót, és 75 százalékos vízmegtakarítást eredményez.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....