magyarok a világ járműgyártásában

Interjú Csonka János unokájával, Csonka Lívia dr. Stróbl Alajosnéval

2013.10.18.

Csonka Lívia dr. Stróbl Alajosné, a híres magyar feltaláló, Csonka János unokája. Az általa létrehozott Csonka János Múzeumban beszélgettünk vele.

Milyen érzés Csonka János unokájának lenni?

Talán azzal kezdeném, hogy Csonka Jánost kárpótolni kellene azért a méltánytalanságért, ami őt a szocialista rendszer idején érte. A feltaláló párosból csak az egyiket értékelték, iskolákat, főiskolákat neveztek el Bánki Donátról, Csonka János gyáros múltja miatt pedig háttérbe szorult. Rehabilitációjára csak a rendszerváltás után került sor, ekkor nevezhettek el róla is iskolákat, tereket. Az egyik tudós úgy fogalmazott, nem Csonka Jánosnak van szüksége arra, hogy emlékét ápoljuk, hanem nekünk, az utókornak.

Csonka Lívia dr. Stróbl Alajosné

Kevesen tudják, hogy Budapesten, a Bartók Béla út 31. szám alatt van a Csonka János Múzeum. Mikor jött létre?

2012-ben nyílt, néhány hónapig rendszeres nyitva tartással működött. Utána anyagiak hiányában már csak bejelentkezés után tudjuk fogadni a látogatókat. Tavaly annak ellenére ezren voltak itt, hogy csak évfordulókon, különleges alkalmakkor nyitottunk meg. Öröm volt az osztályokat látni, akik ismerkedtek a magyar műszaki történelemmel. Bizonyára többen is jönnének, ha az oktatásba beépítenék, ha a pedagógusok tudnának arról, hogy van Csonka János Múzeum Budapesten.

A nagypapa, Csonka János

Talán ez a cikk is hozzásegít, hogy még nagyobb hírverése legyen a múzeumnak.

Ahhoz, hogy a múzeum versenyképes legyen a többi múzeummal, arra van szükség, hogy hasonló hátterünk legyen, mint más múzeumoknak. Ma már nem elég a szakszerű, igényes, esztétikus bemutatás, kellenének múzeumpedagógusok az ötletek megvalósítására. Mi azonban támogatás híján erre gondolni sem tudunk.

Csonka János régi Collmann vezérlésű gőzgépmodellje kb. 1880-ból

Menjünk vissza a régmúltba. Milyen emlékeket őriz Csonka Jánosról, a nagyapjáról?

Sajnos nem ismertem a nagyapámat. A jellemét az édesapámról tudom megfogalmazni. Csonka János legendás munkaszeretettel, alkotásvággyal rendelkezett. Becsületes ember volt, mindig lehetett rá számítani, nem csak a családtagoknak, a munkatársainak is. Bárki felhívta, rendelkezésre állt, kérlek alássan, parancsolj, így reagált mindig. A Csonka Gépgyár történetét ismerve tudom, fontos volt számára, hogy a dolgozók biztonságban érezzék magukat, mindenkinek a problémájával foglalkozott. Fontos volt számára, hogy a tanoncok jól elsajátítsák a szakmát, jó fizetést adott nekik, s munkásarisztokráciát akart kinevelni, akik az életben megállják a helyüket, s nem lesajnált emberekként élnek.

Bánki-Csonka motor 1911-ből

Itt, a Bartók út 31. alatt hozta létre Csonka János az első műhelyét. Hogyan nézett ez ki akkor?

1925-ben  nyílt meg, miután ötven évi egyetemi ténykedés után visszavonult. Nem tudott munka nélkül élni nyugdíjasként sem, s a fiaival együtt itt megnyitotta a műhelyét. Olyan felkapott volt, hogy hamarosan kinőtte, az udvaron, a szemközti telken, az emeleten, a Budafoki úton is bővített, s a Fehérvári út 50-ben új gyártelepet kellett létrehozni, ami egészen az államosításig működött. Ennek megépítését azonban már nem érte meg, mert nagyapám 1939-ben meghalt, az előkészítésében azonban részt vett, s a gyár az ő szellemiségét képviselte.

TMP típusú 4 kW-os áramfejlesztő gépcsoport 1936. tervezte Csonka János.

Életében tisztában volt azzal Csonka János, mekkora műszaki zseni?

Már életében is nagy megbecsülésnek örvendett, én ebbe a tiszteletbe nőttem bele.

A családban van valaki, a nagyapa műszaki érdeklődését tovább viszi?

Egyelőre nincs, a bátyám fizikus, a tudományos pályán van, hogy az unokáim milyen irányba mennek el, azt még nem látom.

Az 1904-es postaautó mootorját Csonka Jánoa 1906-ban áttervezte és szívószelepekkel is vezérelte.

Aki e cikk alapján szívesen megnézné a múzeumot, hogyan veheti fel önnel a kapcsolatot?

Bejelentkezést a következő telefonszámon fogadunk: 06/30/241-53-64

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.19
A belügyminisztérium üzembe helyezte az eDoklady és eIdentita mobilalkalmazásokat. Matúš Šutaj....
2025.04.19
Az Auto Shanghai 2025-ös kiállításán mutatták be a vezérléssegítő rendszert. ..
2025.04.19
A ténylegesen kínai autómárkák továbbra is ritkaságszámba mennek Németországban a német dpa....
2025.04.19
A nappalok egyre hosszabbak, a hőmérséklet már egész kellemes, ami könnyebbé teszi a vezetést, de a....
2025.04.19
Egy utas dokumentálta egy buszsofőr viselkedését St. Pöltenben – intézkedett az üzemeltető.   ..
2025.04.18
A pontversenyben vezető Lando Norris, a McLaren brit pilótája volt a leggyorsabb a Forma-1-es....
2025.04.18
Filmautó és célszerszám, mindkét változatból több is van a Marsautó-kollekcióban. ..
2025.04.18
Kilenc ember, köztük négy gyerek sérült meg az M7-es autópályán péntek kora délután történt....
2025.04.18
Miután Donald Trump amerikai elnök nagyobb katonai hozzájárulásokat követel európai NATO....
2025.04.18
A Kia EV3 lett az abszolút győztes a 2025-ös World Car Awards díjátadón. A rangos elismerést a 2025....