társadalmi felelősségvállalás
Jó pár éve már, hogy újabb, a multi-cégek életében használatos kifejezést kellett megtanulnunk. HR, PR, R&D és így tovább, jöttek egymás után az angol szóösszetételek rövidítései. Ma a CSR-ről rántjuk le a leplet, méghozzá egy autós cég életén keresztül.
CSR = Corporate Social Responsibility
Vagyis tükörfordításban vállalati-társadalmi felelősségvállalás, ami első hangzásra megfoghatatlan, de tartalma annál izgalmasabb és nem utolsó sorban nagyon hasznos is.
Minél nagyobbra nő egy vállalat, a társadalom felől annál nagyobb nyomás nehezedik rá, hogy valamilyen formában részt vállaljon a kutatásokban, az iparágához kapcsolódó fejlesztések elősegítésében, vagy éppen az iparág okozta környezeti lábnyom mérséklésében, és általában szemléletformálásban.
Persze a proaktív (tessék megint egy multi szleng, annyit tesz előrelátóan cselekvő) cégvezetők nem várják meg, amíg a társadalmi nyomás kényszerít ki valamilyen céges társadalmi szerepvállalást, hanem jól behatárolt területen maguk kezdik meg az effajta aktivitást.
Milyen CSR tevékenysége lehet egy szervizhálózatnak?
Adott lenne, hogy egy autójavítással, alkatrész forgalmazással foglalkozó vállalat CSR tevékenysége a közlekedésbiztonságra koncentráljon elsősorban, és KRESZ-parkokat, vagy gyermekek közlekedési oktatását támogassák. A Q-Service csapata azonban ennél sokkal szerteágazóbb és kreatívabb CSR tevékenységet folytat, amelyről Piri András projektvezető számolt be nekünk.
A fiatalság támogatása
Elsőként azt tudtuk, meg, hogy az autójavító szakma népszerűsítése már korábban is fókuszban volt a vállalatnál, erre csak rásegített a közelmúltban kialakult jelentős szakemberhiány. Ezért a Q-Service tanulmányi versenyeket támogat és segít a szervezésben, valamint a szakmai szervezetek számára nyújt segítséget saját erőforrásaiból. Ez az elsősorban szakközépiskolákban lévő jelenlét betekintést enged a diákoknak egy korszerű autójavító vállalkozás és alkatrészforgalmazó cég mindennapi életébe, a felhasznált szoftverek használatába.
Így a munkaerő piacra kikerülő diákok a korszerű javítástechnika informatikai hátterével, az elektronikus katalógusok használatával is megismerkednek. A hálózat az oktatást a vizsgáztatás modernizálásával is segíti, javaslataikra ugyanis olyan kérdéssorokat állítanak össze, amely minél inkább a használható tudást kéri számon, mintsem a lexikális tudásanyagot.
Fenntarthatóság, környezettudatosság
Tevékenysége során a Q-Service hálózat maga is ügyel rá, hogy a környezeti erőforrások kihasználása csak olyan mértékben történjen, amely után a regeneráció még képes megtörténni. Gondot fordítanak rá, hogy munkájuk során a környezettudatos gondolkodás legyen a meghatározó minden tagszerviznél. Példát mutatnak ezzel nem csak a több ezer hálózati alkalmazottnak és családjaiknak, hanem a szervizekbe ellátogató ügyfeleinek is.
Ennek szellemében a Q-Service belső kommunikációjában is erősíti fenntarthatóság és környezetvédelmi szempontokat, továbbá igyekeznek a jövőben hasznos kiadványokat és figyelemfelkeltő cikkeket eljuttatni a kollégákhoz.
Vállalkozás segítés
Hiába van csaknem 30 éve Magyarországon is piacgazdaság, a vállalkozások vezetése bizony kihívás és nem mindenkinek megy zsigeri szinten. Az is része a Q-Service társadalmi felelősségvállalásának, hogy tagvállalataikat különböző területeken tréningekkel segítik a hatékonyabb üzletvezetésre, a vevőkör bővítésére és általában a tudatos vállalkozás menedzselésre. Ezek keretein belül például jogi képzéseket is tartanak, most aktuálisan pedig az EU adatvédelmi szabályozásával (GDPR) kapcsolatban igyekeznek hiteles információkkal segíteni partnereiket és látszik, hogy sok cégnek bizony jól jön a segítség. Az iparágban kifejtett, a tisztességes versenyzést célzó törekvéseikről pedig már írtunk korábban.
Civil szervezetek támogatása
Nem csak aktívan lehet azonban a társadalmi felelősségvállalást megvalósítani, hanem például civil szervezetek támogatásával, a tagság fenntartásával, akik olyan szerteágazó tevékenységet folytatnak, amelyre egy viszonylag szűk szakmán belül mozgó vállalatnak nyilván nincsen apparátusa.
Ezért tagja, illetve támogatója a Q-Service többek között az Autós Nagykoalíciónak (ANK), a Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdon-védelmi Szakmai Egyesületének (JAF) és Autószerelők Országos Egyesületének (AOE) is.
A társadalmi felelősségvállalás persze nem pusztán jótékonykodás, hiszen a kör bezárultával a javító hatás visszaér a céghez, ami később jobb munkaerőt, tisztább környezetet és dinamikusabb iparágat kap cserébe.