Autótörténelem

Ilyen volt a balkáni protokollflotta

2023.11.04.

A német prémium márkák mellett amerikaik is benyomultak a szófia pártparkolóba.

Ami biztos, hogy a harmincöt éve át regnáló Todor Zsivkov idején megtapasztalhatták a népek, hogy milyen élvezni a pártfőtitkár közlekedését, ami totális zárást jelentett.

Csajkából volt a legtöbb Fotó: Boros Jenő

Hosszú volt a Bolgár Kommunista Párt és Bulgária elnökének uralma, az 1954-től 1989-ig tartó korszak autóflottája hasonlított a többi szocialista országéhoz. A ZIM, ZISz, GAZ modellek, vagyis a sztálini idők robusztus limuzinjait az 1960-as években a Gorkij autógyár Csajkái váltották.

A protokoll flottákat kísérő biztonságiak Pobjedákat és Volgákat használtak.

Volgák és Pobjedák domináltak a pártflottában     Fotó: Boros Jenő

A könnyedebb formavilágú Sirályok mellett akadtak még színes modellek a bolgár protokollflottában, ám az egzotikusokat ritkán és inkább csak különleges alkalmakkor vetették be.

Például az egykori gerillavezér, majd kubai államfő bulgáriai látogatásakor, 1972-ben a szófiai utcákon többezren köszöntötték a nyitott Cadillacből integető Fidel Catsrot és Todor Zsivkovot, a konvojt GAZ 24-es Volgák kísérték. Ugyanebből a nyitott Cadillac Series 62-esből integetett a világ első űrhajósa, a szovjet Jurij Gagarin is.

A CUM áruház és a Balkán hotel között magasodott a BKP központi bizottságának szovjet stílusú épülete, ami megfelelő hátteret szolgált a kivezényelt tömegek között elvonuló konvojoknak.

Itt üdvözölték a világ első űrhajósát, Jurij Gagarint, 1978-ban Moammer al Kadhafi líbiai vezetőt, majd a legendás Mercedes-Benz 600 Pullman Landauletben 1984. június 15-én Kim Ir Szent, a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság Nagy Vezérét, aki szokás szerint nem repülővel, hanem vonattal érkezett.

ZIL a rangosabb vendégeknek  

1988. június 30-án Mercedesben vonult az űrhajós trió, a bolgár Alekszandr Alekszandrov, a szovjet Anatolij Jakovlevics Szolovjov repülésvezető és Viktor Petrovics Szavinyih fedélzeti mérnök.

A Német Demokratikus Köztársaság (NDK) Államtanácsának elnöke Walter Ulbricht és Willy Stoff miniszterelnök 1967-es bulgáriai látogatásakor ZIL 110-essel utazott, a delegáció többi tagja GAZ 13-as Csajkával érkezett a Bojána-i rezidenciára. Ez legalább annyira védett volt, mint az autókat szervizelő Nemzeti Biztonsági Szolgálat (SZNB) központi műhelye.

Barokkangyal Mercedes árverésen        Forrás: Bonhams

Innen került Bonhams-aukcióra a legelegánsabb protokoll modell, a német kancellár után Adenauer-Limousine-ként emlegetett 1958 Mercedes-Benz 300d, amit királyok, elnökök, diktátorok használtak.

A barokkos karosszéria orrában a 300 SL versenyautótól származó 3 literes, 6 hengeres, benzinmotor 115 lóerőnyi teljesítménye 3 fokozatú automata sebességváltón át hajtotta a hátsó kerekeket.

A legendás Beecker autórádióval felszerelt jármű hitelességét az aukción dokumentumok is bizonyították az alvázszámot (189.010-A8500918) és motorszámot (189.981-8500204), a 2105. márciusi listán a kikiáltási ára 65-.75 ezer euró volt.

1958-as Mercedes műszerfal        Forrás: Bonhams

Az autóról annyit lehet még tudni, hogy a vasfüggöny lehullása után, 1989-ben a szovjet titkosszolgálat moszkvai raktárában őrizték, majd egy orosz gyűjtőhöz került, aki korábban a KGB-nél szolgált. 2014-ben műfaj elismert német szakértője, a nürnbergi Günther Jelinek részlegesen restaurálta.

A rezsimváltás után alaposan megváltozott a bolgár állami gépjárműpark, napjainkban a klasszikus csillagos márka mellett a konkurensek is labdába rúgnak: a páncélozott elnöki Mercedes-Benz S600, BMW 5 Series és BMW 7 Series mellett Toyota Land Cruiser is szolgál.

Akadt olyan bolgár miniszterelnök, aki gyakran ült a volán mögé, ilyenkor a hátsó ülésre küldte sofőrét, miközben egy másik biztonsági embert ültette maga mellé. A felvezető autók között van Audi, BMW, Ford, Mercedes, Toyota.

A köztársasági elnök és a miniszterelnök hivatalos utakra és prominens külföldi vendégek utaztatásakor páncélozott Mercedes S600 Guardot használ.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.24
2026. július 1-jétől vége a kiskapuk korának: a 2,5–3,5 tonnás kisteherautók is ugyanabba az....
2025.12.24
A BMW Group müncheni üzeme készen áll a következő nemzedék sorozatgyártására. A gyártóberendezések....
2025.12.24
Az Európai Unióban idén novemberben összességében és az év eleje óta is nőtt az új személygépkocsik....
2025.12.24
Fontos lépés történt Kínában, amely az „intelligens járművezető-támogató rendszerekre” vonatkozó....
2025.12.24
A korábbi F1-es versenyző és versenybíró, Johnny Herbert úgy véli, 2026-ban senki sem érezheti majd....
2025.12.24
Szándéknyilatkozatot írtak alá heti két alkalommal közlekedő Pécs–München menetrend szerinti....
2025.12.23
Több mint egy évtizede nem változtak akkorát a szabályok, mint amekkorát jövőre fognak. Mutatjuk,....
2025.12.23
A Volkswagen jövőre ünnepli a GTI 50. évfordulóját. Egy exkluzív modell érkezik a jubileumra: a....
2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....