magyar autó

Ikarus busz helyett Sigma mini (Csathó József II. rész)

2016.02.23.

Több kísérlet és ikarusos év után Csathó József megvalósíthatta álmát: elkészült a magyar kisautó, amit még egyetemistaként tervezett.

Három ülés, a vezető középen

A koncepció neve Terno

A nyolcvanas évek végén az amerikai buszon dolgozott, de váltania kellett, mert a minisztérium kikérte az Ikarustól, így miközben kollégái az USA-ba utaztak, ő Túrkevére költözött…Igaz, ott tényleg megvalósult az álma, első lépésben egy szobrászműhelyben, ahol szó szerint megalkották az 1:1-es léptékű autómintát: először faszerkezetet építettek, majd gipsszel borították és csiszolták, majd 3-4 hónapos munka után a 3,5 tonnás modell alapján elkészültek a szerszámok, azokkal pedig a az üvegszálas karosszériaelemek. Felkerültek a kerekek, a Škodától származó hűtőrács, két fényszóró és első irányjelző, valamint a Polski Fiat 126-ostól átvett két hátsó lámpatest. Korát megelőző ötlet volt a karosszériával egybeépült két külső visszapillantó-tükör. A kész darabot zsűrizték a Művészeti Alap szakértői, akik elfogadták ipari formatervként és ipari műalkotásnak minősítették, ami külön pénzt jelentett.

1987-be Terno 650 néven elkészült a mintán, és közben Szegedről megérkeztek az ülések.

Szobrászal alkották a szerszámkészítéshez szükséges 1:1-es gipszmodellt

Mintavétel a műteremben

A szobrászműteremben folyó mintakészítéssel párhuzamosan a túrkevei műhelyben Csathó József műszaki tervei alapján és Baráth Attila irányításával elindultak a gépészeti munkák: zártszelvény alvázra szerelték a kormányművet és hajtóművet.

A mintavételnél megsérült 1:1-es gipszmakettet később restaurálták, fényszóróit kerekre módosították és kisebb tükrök kerültek az autóra. A fényezett szobrot nagy sikerrel mutatták be az 1987-es BNV-n.

A végleges modell többnyire itthon is beszerezhető szocialista gyártók alkatrészeiből állt. Az első vázlattól a kész autóig két év telt el, ez alatt a neve is változott, mert a gipszminta még a Terno 650-es jelzést viselte, a működő prototípus pedig már Sigma lett.

A háromszemélyes kocsi kormánya középre került, a vezető két oldalán hátratolt ülések jutottak az utasoknak, amely akkor egyedülálló megoldással tágasabba utasteret adott. Az ülések mögé, hátra került a kéthengeres benzines BMW bokszer, melyet a helyi rendőrségtől kaptak kölcsön. Később a 0,7 literes 13 lóerős Lombardini dízelmotor, mely automatikus sebességváltón át hajtotta a hátsó kerekeket.

Csathó József a kész és működődképes autóval, mely a Sigma nevet kapta

Készült speciális változat is

Az egyedi tervezésű zártszelvény vázra kerül az egyedi elemből álló üvegszálas karosszéria. Salgótarjánban már az újkornak megfelelő tarifával aranyáron gyártották le a két szélvédőt és két oldalablakot. Elől egy nagy ablaktörlő tisztította a szélvédőt. A kocsi 3,5 millió forintba került, ebből másfél milliót tett ki a hajtáslánc. A kis szériás gyártás elindításához a korabeli tudósítások szerint még 20-25 millió forint kellett volna, de az nem jött össze. Csak rajzon készült el a rokkant változat, melynél a kétrészes ajtó üvegrésze felfelé, alsó része lefelé nyílt és így rámpaként szolgált.

Érdekes volt a másik Csathó-autó is, melyet már magánrendelésre tervezett.

Minden oldalról formás mini

Vadas vadászautója

A Cél Motors tulajdonosa, az egykor Oltcit, majd Hyundai, később pedig Jaguar és Land Rover modelleket forgalmazó, napjainkban pedig old timer járművek restaurálással foglakozó Vadas Tamás állt elő a terepjáró ötlettel. A cégvezető nyugati vadészvendégeit akarta egyedi járművel fuvarozni, mert az UAZ 69-es bírta az erdőjárást, de nem volt valami karakteres modell. Ekkor jött a képeb a Mathias kisautót is építő Borlóy Mátyás, aki Csathóra bízta a formatervezést. A jármű megszületett, a szovjet 4x4-es erőátviteli rendszerhez Peugeot 505-ös dízelmotort kapcsoltak, a kivitelező Borlóy Mátyás HiCox nevű cége volt. Az egyszerűség kedvéért a Wartburg két első ajtaját választották és ehhez igazították a platós karosszériát, vagyis a gombhoz varrtak kabátot.

Borlóy volt a kivitelező, ő menedzselte és az ő műhelyében készült, az ős Jeep-et idéző koktél. Tényleg szépen és alaposan megcsinálták a műanyag elemeket, az oldalborítást, a motorházat és a műszerfalat, az autó szerepelt a Hungexpó kiállításán is.

UAZ alvázas és Csathó tervezésű Vadas mobil a Borlóy műhelyben

Világmárka szolgálatában

Még nem készült el teljesen a terepjáró, melynek építése már tervezője nélkül jól haladt, ekkor Csathó már felismerte, hogy Magyarországon nem sok jövője van a formatervezésnek, viszont jól beszélt franciául, hála nagyapjának, aki református lelkészként Strasbourgban is szolgált. Adódott a lehetőség és búcsút mondva az autótervezésnek, de nem az autónak, 1991 augusztusában jelentkezett a Renault-hoz: először kiment Franciaországba képzésre, ahol később műszaki oktatóként is dolgozott a márka akkori központjában, Billancourtban.

Ma már közel 25 éves tapasztalattal rendelkező Renault szakember, aki több, különböző területen betöltött poszt után valamelyest visszakanyarodik a kezdetekhez, az oktatáshoz és a jövő autószerelő generációjának virtuális képzését indítja el a márkánál. Az előző év végén (a kormány duális képzési elképzelésébe illeszkedően) elkezdte megszervezni a Renault Osztályt, de nem a hagyományos iskolai padban gondolkodva, hanem a legújabb eszközök (okos telefonok, tablettek…) és kommunikációs lehetőségek (Facebook, e-mail…) felhasználásával az X és Y generációnak virtuális formában.

Csathó József                                                                                      A szerző felvétele

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.07
A Budapesti Rendőr-főkapitányság munkatársai 99 gyorshajtót mértek be január ötödik hetében. ..
2025.02.06
A HangZóna mai vendége Soltész Bálint rendőrségi szóvivő. ..
2025.02.06
A Volkswagen új hatékonysági mérföldkövet ért el Dél-Olaszországban, a nardói pályán: egy....
2025.02.06
Orvosi incidens történt a Lufthansa Boeing 747-8 típusú repülőgépén – írja a Bild.   ..
2025.02.06
Megkezdődik az M1-es autópálya hatsávosra bővítése Budapest és Győr között 2025 augusztusában. A....
2025.02.06
A Revuelto, az Urus SE és a Temerario díjakat kap a dizájnért, a teljesítményért és a vezetési....
2025.02.06
Lezárják a hétvégén a Lánchidat, valamint a pesti alsó rakpart Eötvös tér és a Jászai Mari tér....
2025.02.06
A tavalyi évben világszinten, Európában és Magyarországon is rekordértékesítéseket elérő Lexus a....
2025.02.06
Könnyű páncélvédettségű terepjáró bázisjárműre fejlesztett autonóm és távirányítási funkciókat a....
2025.02.06
Marihuána tartalmú elektromos dohányterméket, csaknem 1500 doboz magyar zárjegy nélküli cigarettát....