ügynök modell

Így terjed az ügynök modell

2022.11.30.

Az utóbbi néhány évben az autóipar egyik slágertémája az ügynök modell. Hogy áll a terjedése?

A jelenlegi chiphiány-válság szinte minden kereskedőnek segített az új és használt gépjárművek értékesítésében és nyereségrekordok felállításában, a kínálat és a kereslet történelmileg példátlan egyensúlyhiánya miatt. Magyarul sokkal több autót akarnak venni az emberek, mint amennyi elérhető kocsi van a piacon.

Ha azonban alaposan megvizsgáljuk az új autók kiskereskedelmében az Európában és az Egyesült Államokban tapasztalható trendeket, világossá válik, hogy bizonyos kereskedők számára aggodalomra okot adó folyamatok zajlanak.

A teljesen digitális járműértékesítési tranzakciókat biztosító platformokkal egyes gyártük az értékesítési folyamatot gyakorlatilag az elejétől a végéig irányítják, és az új elektromos járművek bevezetésére összpontosítanak. Ez az ügynökségi modell a következőképpen működik: A franchise-kereskedő többé nem az új jármű értékesítője, ehelyett az ügyfél közvetlenül a Volkswagennél ad le rendelést, akár offline, akár online, és megnevezi az előnyben részesített szállítókereskedőt. Az árat és a kereskedő jutalékát a Volkswagen határozza meg, a kereskedő pedig csak egy ügynök, akinek nincs tárgyalási felelőssége, hanem egyszerűen egy tesztvezetéseket lebonyolító, tranzakciófeldolgozó és szállítási pont.

A kereskedő már nem finanszírozza az eladásra szánt járműveket, nem tart raktári autókat, szinte az összes költséget a gyártó viseli. Ez nem a jövő, Európában sokfelé már megérkezett az ügynökségi modell.

A kereskedőből lett ügynök minden egyes eladás után jutalékot kap, és többé nem határozza meg egyénileg az árakat vagy a kedvezményeket. Viszont cserébe mentesül minden jelentős kereskedelmi kockázat alól, és többé nem terhelik olyan adminisztratív feladatok, mint a számlázás és a fizetési tranzakciók lebonyolítása, vagy a raktárán lévő autók gondozása.

A felelősség és a kockázat csökkenése mellett azért is vonzó lehet ez egy kereskedő számára, mert egy tisztességes, rögzített árrés az új gépjárművek értékesítésére a normál időkben, amikor bőséges új járműkínálat van, hosszú távon megnövelheti a legtöbb kereskedő újautó-osztályának nettó bevételét.

A gyors indulás után azonban az utóbbi hetekben lassulást látni a terjedésben. A Ford két hónappal elhalasztotta az ügynökség bevezetését a holland piacon, a Stellantis pedig hat hónappal elhalasztotta a bevezetést a három tesztpiac kivételével (Ausztria, Belgium és Hollandia), így most már 2023 júliusa helyett 2024 januárjában kezdenek. A Volvo két-három hónappal elhalasztotta az saját verziójú ügynök modell bevezetését az IT-fejlesztés késései miatt.

Ennek ellenére nem úgy tűnik, mintha ezek a fennakadások hosszú távon bármit változtatnának az ügynök modell terjedésén, legfeljebb annak ütemén. A rosszul megvalósított modell többet árt mint használ minden bizonnyla ezt próbálják elkerülni.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.25
Az autógyártó amerikai részlege készítette el stop-motion technikával az aranyos ünnepi videót. ..
2025.12.25
Néhány hete még csak terv volt, mára azonban egész pontos adatok kerültek napvilágra arról, hogy....
2025.12.25
Megérkezett az új GLC, ami már a Merci jövőjét mutatja. Beszámolónk a bemutatóról rengeteg képpel! ..
2025.12.25
Az elektromos Type 00 már túl van az első sajtóbemutatóján, de egyelőre még csak az anyósülésére....
2025.12.25
A gyors reakción múlt, hogy a videó beküldője el tudta kerülni a súlyos balesetet az autóút egyik....
2025.12.25
Bardóczky Kornél önhibáján kívül szenvedett balesetet. ..
2025.12.25
A januári kiállításon a közönség végre találkozhat a márka kínálatának legnagyobb villanyautójával....
2025.12.25
Dirk Arnold saját kérésére nyugdíjba vonul az év végén – írja honlapján az Audi. Utódja Carolin....
2025.12.25
Ismertette a rendőrség a múlt heti Roadpol akció eredményeit. ..
2025.12.25
Az A7-es autópálya újabb, mintegy 50 kilométeres szakaszával már megszakítás nélkül gyorsforgalmi....