e-autópálya

Így működnek a villamosított utak

2019.05.16.

Nulla szén-dioxid-lábnyom, csendesebb járművek, jó vezethetőség és nincs kipufogógáz. A villamosított utakon elérhető folyamatos töltésben hatalmas lehetőség rejlik a nehézáru-szállítás számára.

Egy forgalmas autópályán egy pótkocsis tehergépkocsi közeledik egy hosszú szakaszhoz, ahol oszlopok sorakoznak a jobb oldalon. A jármű érzékelője észleli, hogy innentől a forgalmi sávhoz villamos felsővezeték tartozik, majd a járművezető egy gombnyomással felemeli a fülke tetejére erősített pantográf-áramszedőt. Másodperceken belül a fülke szinte teljesen elcsendesedik: a belső égésű motor leáll, és csak a villanymotor hajtja a járművet. Tiszta, biztonságos és hatékony technológia Csupán néhány évvel ezelőtt még csak egy jövőbeli elképzelésnek tűnt az a gondolat, hogy hosszú távú fuvarozásban használt elektromos hajtású tehergépkocsik együtt közlekedhetnek személyautókkal közönséges autópályákon.

Azonban ma már számos projekt fut Európában, amelyek keretében ezt a tiszta, biztonságos és hatékony technológiát tesztelik. Németországban, Olaszországban és Svédországban a kormány, illetve a hatóságok aktívan támogatnak kutatási projekteket, amelyek végső célja egy olyan villamosítási infrastruktúra kiépítése, amely az európai autópálya-hálózat egyes részeit lefedhetné ezzel a zöld technológiával. „Gyorsan fejlődik a járművek villamosítása” A Scania meglátása szerint nincs túl messze az a pont, ahol a nehézáru-szállítás villamosítása ésszerű beruházássá válik a fuvarozók számára. Azonban a Scania amellett, hogy továbbra is beruházásokat és fejlesztéseket folytat a villamosított megoldások terén, más gyorsabb utakat is jár a fenntartható fuvarozás eléréséhez. Claes Erixon, a Scania kutatásért és fejlesztésért felelős alelnöke azt nyilatkozta, hogy a vállalat a villamosított utat az egyik olyan ígéretes technológiának tartja a sok közül, amely a jövő számára fenntarthatóvá teheti a hosszú távú fuvarozást.  „Gyorsan fejlődik a járművek villamosítása, amely a környezetvédelmi, társadalmi és gazdaságossági előnyei révén fontos szerepet játszik majd a fosszilis energiahordozóktól mentes fuvarozási rendszerre való átállásban” – mondta.

Így működik ez a technológia:

1. Az e-autópálya (eHighway) megtalálása Egy érzékelő ellenőrzi, hogy a forgalmi sávhoz tartozik-e felsővezeték. Ameddig nem, addig a belső égésű motor hajtja a tehergépkocsit. Amint a jármű eléri a felsővezetékkel ellátott szakaszt, a járművezető egy gombnyomással felemeli a pantográf-áramszedőt.

2. Csatlakozás a felsővezetékhez A csatlakozás után a pantográf-áramszedő közvetlenül a villanymotorhoz továbbítja az elektromos energiát, valamint ezzel egy időben tölti az akkumulátort. Fékezés közben az energiafolyamat megfordításával áram termelődik, amely a fedélzeti akkumulátort tölti.

3. Lecsatlakozás előzéskor Amikor a tehergépkocsi előzésbe kezd vagy eléri a villamosított szakasz végét, akkor a pantográf-áramszedő alacsonyabbra húzódik. A villanymotor pedig az akkumulátorról üzemel tovább, ameddig csak lehetséges. Az előzés befejezése után a járművezető visszatérhet az e-autópályára. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
A VCÖ mobilitási szervezet szerint tavaly 48 gyalogos halt meg közlekedési balesetben Ausztriában,....
2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..
2025.01.15
2025-ben a Renault 5 E-Tech electric és az Alpine A290 lett az Év Autója. Az eredményt az európai....