head-up display

Így lesznek kevésbé zavaróak a digitális felületek

2023.02.15.

Egyre több funkciót használunk, ezért egyre nagyobb érintőképernyőkkel igyekszünk leváltani a temérdek gombot az autókban, amik viszont könnyen elterelik a sofőr figyelmét.

Hiába lettek széleskörben elterjedtek az érintőképernyős infotainment kijelzők, a mai napig vannak olyan gyártók és modellek, amelyek nehezen ugorják meg, hogy könnyen kezelhető felülettel és gyors szoftverrel kényeztessék a felhasználókat. Gyakran lefagynak vagy éppen olyan nehéz megtalálni néhány funkciót, hogy vezetés közben lehetetlen kezelni a rendszert. Abban talán mindannyian egyetértünk, hogy vezetés közben nem szerencsés apró gombokat kutatni és nyomogatni, ezért is kedveltem a prémium gyártók korábbi kezelőszerveit a középkonzolon, amik viszont lassan szintén kikoptak.

Azért vannak, akik jól ráéreznek az arányokra, és az óriási érintőképernyő mellett hagynak fizikai gombokat a klíma vagy éppen a hangerő kezelésére. Ezek azok a dolgok, amiknek tényleg egy ujjnyújtásnyira kellene lenniük, ugyanakkor ma már annyi funkciót várunk el az autóinktól (navigáció, telefonálás, tükrözés, hang beállítások, stb.), hogy a gyártók kénytelenek voltak elhagyni a fizikai gombokat, ha nem akarnak gombtengert a középkonzolon. Arról nem is beszélve, hogy minél több dolog költözik a kijelzőre, annál inkább csökken a komplexitás, annál olcsóbb legyártani az autót.

Szóval a képernyők velünk maradnak, de hogyan érhetnék el a gyártók, hogy ne terelje el az egyre több kijelző a sofőrök figyelmét? A megoldást a head-up displayben kell keresni az idei CES, azaz a Las Vegas-i technológiai kiállítás trendjei alapján. Sajnos akármennyire is hasznos funkció, a head-up displayek továbbra sem tudtak széles körben elterejedni, és leginkább megmaradtak a drágább autók szintjén. Pedig a jövőben könnyen lehet, hogy a mostaninál is több feladatot szánnak ennek a technológiának, ami a jövőben már biztos, hogy nem saját kis plexire, hanem a szélvédőre fog vetíteni, méghozzá akár a szélvédő teljes szélességében.

Ma legtöbbször csak a sebességünket és a navigáció iránymutatásait képesek kivetíteni a head-up displayek, de már akadnak olyan gyártók is, akik egyfajta egyszerűsített kiterjesztett valósággal képesek repülő nyilakkal irányt mutatni a kereszteződésekhez érve. Azonban ennél jóval tovább is mehet a technológia hamarosan, hiszen például a Volvo és a BMW is komoly figyelmet fordít mostanában a head-up displayek fejlesztésére, és az autóipari beszállító óriás, a Continental is bemutatta saját, teljes szélességű HUD technológiáját. A kínai tulajdonú svéd márka például egy izraeli céggel egyesülve fejleszt olyan kétrétegű ablaktechnológiát, amely képes projektor nélkül kivetíteni az információkat a szélvédőre.

Míg a BMW 2025-ben tervezi sorozatgyártásba vinni saját head-up display technológiáját, amit már előrevetített az i Vision Dee koncepcióautóval. Utóbbiban már egyáltalán nincs központi érintőképernyő, hanem maga a műszerfal lett érintőfelület, amivel a szélvédőre vetített kijelzőket kezelhetjük. Ha ezt a módszert képesek lennének vegyíteni esetleg egy pontos, a kezünket valós időben leolvasó gesztusvezérléssel, akkor anélkül kezelhetnénk az orrunk elé vetített képeket, hogy le kelljen venni a szemünket az útról. Persze a szélvédő mérete is véges, ezért nem lehet mindent kivetíteni rá, de legalább az útról nem kellene levennünk a szemünket.

Már csak arra kell figyelni, hogy elkerüljük az olyan technológiákat, mint amilyennel a Lexus próbálkozott korábban. Bár sokan szerették a rezgő, kurzorszerű kezelőket, a valóságban bonyolult és időigényes volt a használatuk. Ugyanakkor a jövőben is érdemes lehet használni a kormányokra telepített érintő felületeket. A Skoda és a Mercedes is használ ilyen tapipadokat. A jobb oldalival az infotainment kijelzőt, a bal oldalival a digitális műszercsoportot kezelhetjük, és még sosem volt egyszerűbb a navigálás a felületeken, mint ezzel a módszerrel. Az biztos, hogy a jövőben még sokan fogunk hallani a kijelzők fejlesztéséről, és egyre nagyobb hangsúlyt fog kapni a kiterjesztett valóság vagy éppen a gesztusvezérlés.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.30
Az Audi megteszi a következő lépést a vertikális integráció terén, és új helyszínt talál az....
2024.04.30
Felborult egy mélyhűtött élelmiszert szállító kamion kedden éjjel az M3-as autópálya 141-es....
2024.04.30
A bpiautosok.hu oldal olvasójának fedélzeti kamerája rögzítette a nem mindennapi felvételt még....
2024.04.29
Ez az érzékelő hiánycikk, sokszor rossz és nagyon drága. ..
2024.04.29
„Bemértek vagy nem?” – eloszlatjuk a dilemmát.   ..
2024.04.29
Összeütközött két autó az M3-as fővárosi szakaszán - írja hétfő délután a Katasztrófavédelem.  ..
2024.04.29
A Hyundai Motor Group átlépte a 10 millió globális csatlakoztatott autós szolgáltatási előfizető....
2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....