CO2
Mindenekelőtt a lényeg: 2021-től az autógyártók által eladott összes autóra egy bonyolult formula alapján kiszámolják azok szén-dioxid kibocsátási átlagát. A cél, hogy 95 g/km alatt maradjanak, afelett viszont rendkívül súlyós, több száz millió eurós büntetések várnak rájuk. Az autóiparban jelenleg zajló folyamatok jelentős többsége innen ered, de a legfontosabb a következő négy trend, amivel a gyártók igyekeznek minél közelebb kerülni a 95 grammos határhoz:
Egyes gyártók, mint például a Volvo és a Toyota gyakorlatilag hátradőlhetnek, már most bőven a határ alatt teljesítenek. Esetük jól mutatja, hogy mivel időben felszálltak a „hibrid-vonatra”, flottájuk átlaga jelentősen a későn kapcsolók alatt van, így ők biztosan nem fognak büntetést fizetni.
A Renault-Nissan csoport, a Hyundai-Kia konszern, a PSA és a Ford izgalmas helyzetben van, ők valóban versenyt futnak az idővel és a kibocsátással. Míg a Renault esetében jó esély van a bírság elkerülésére, a Ford valószínűleg nem ússza meg és ha a PA Consulting számításai helyesek, körülbelül 1 grammal fogják túllépni a 95g/km-s álomhatárt.
A Volkswagen, a Jaguar-Land Rover és a német prémiumautók gyártói, a BMW és a Daimler nincsenek túl jó helyzetben, utóbbiak esetében persze nem meglepő, hogy az általuk forgalmazott autók nem feltétlenül a legkörnyezetbarátabb járművek. Ugyanakkor a Volkswagen helyzete nehéz, rengeteg eladott autójuk miatt óriási büntetésre számíthatnak, így az ID.3-tól minden bizonnyal sokat várnak a wolfsburgiak, attól függetlenül, hogy minden bizonnyal pontosan tudják, hogy a bírságot elkerülni nem tudják, legfeljebb csökkenteni.
Attól függetlenül, hogy jelenleg a bírság lehetősége is motiválja a gyártókat, korábban sem tétlenkedtek. A márkák legalább fele magasabb csökkenést ért el az átlagos CO2 kibocsátását illetően 2010 és 2016 között, mint amekkorát várhatóan 2016 és 2021 között fognak. A csökkenés tendeciájának lassulása arra utal, hogy kezdik elérni a hatékonyság fenntartása melletti CO2 kibocsátás csökkenés határát.
2021-ig még van egy év és nem tudhatjuk, milyen trendek befolyásolják majd az átlagokat. Az utóbbi években nyilván nem sokat segített a SUV-mánia, de ha hirtelen tényleg rákapunk a hatékony autókra, még reális is lehet a 95 grammos határ, ami ellen egyébként sokan tiltakoztak.