amerikai autók
Minden idők legnagyobb Toyota-reklámjává vált a Back to the Future, a magyarul Vissza a jövőbe címen vetített, teljesen tudományos és fantasztikus film. Főhősünk, Marty McFly (Michael J.Fox ) tipikus amerikai gimnazista a 80-s évekből, aki imádja a rockzenét, (kazettás walkmannal hallgatja a számokat), a gitározást, a gördeszkázást, és persze Jennifert, (Claudia Wells) akit a hétvégére kirándulni visz a hegyekbe.
Marty és Jennifer a hétvégére kiruccannának a hegyekbe
De mivel? A családi batár balesetet szenved, a városban pedig éppen nagy dérrel-durral reklámozzák a Toyota 4x4-es pickup-ját. Marty megfogadja, ha addig él is, lesz neki egy ilyen. Idáig semmi tudomány, ez egy hétköznapi történet a fogyasztói társadalom álomvilágából. Ezután jelenik meg az őrült feltaláló, a DeLorean, az időutazás, majd egy villámcsapás eredményeként Marty ott találja magát a családi garázs bejáratánál, és mi áll benne? Na mi, kedves olvasó? Hát a japán kisteherautó.
Mi ez kérem, ha nem egy egész estés autóreklám?
Persze aki megnézte a filmet, az nem a pickup-ra emlékezik, sokkal inkább a sirályszárnyas DeLorean-re, amit az őrült Brown professzor, (Cristopher Lloyd) ellátott mellesleg egy időgéppel is. Aztán ahogy az lenni szokott, Marty kettesben marad a DeLorain-nel, és az elrepíti őt az ötvenes évekbe, amikor saját szülei voltak olyan idétlen és szerencsétlenkedő kamaszok, mint Marty 1985-ben.
Aztán megjelenik Brown professzor, a DeLorain, és beindul az őrület
A filmbeli srác, aki majd elolvadt a faék egyszerűségű Toyota kisteherautótól, nem látszott túl boldognak, hogy ilyen különleges gépet vezethet, mint a DeLorain. Ha lefulladt, ütötte-verte, szidalmazta, aztán egy ház mögé suvasztotta be, ne is lássa. Pedig a DMC megérdemelt volna némi figyelmet.
A sportautót a John Delorean által alapított Delorean Motor Company gyártotta 1981-ben és 1982-ben elsődlegesen az amerikai autópiac számára. Az autónak különleges formát adó sirályszárny-autói vannak és üvegszálas műanyagból készült karosszériája, amihez a nem teherhordó szálcsiszolt rozsdamentes acél lemezeket rögzítették. Az első prototípus 1976 márciusában jelent meg, a gyártás pedig hivatalosan 1981-ben kezdődött el Dunmurry-ben, az észak-írországi Belfast egyik külvárosában.
Legfeljebb 9000 darab készült belőle
Az első DMC–12 január 21-én gördült le a gyártósorról. Gyártása során az autó számos részét megváltoztatták, mint például a csomagtartó tetejének formáját, a kerekeket és a belsőt is. Körülbelül 9000 DMC–12 készült el, mielőtt 1982 végén a gyártást leállították. A DMC–12-esek azonban nem tűntek el teljesen, mert még több ezer DeLorean-példány létezhet, és Európában is számos van közülük, rajongói és tulajdonosi klubok alakultak világszerte. Igazi autókülönlegességként rendszeresen feltűnnek különböző rendezvényeken. Része lett a modern kultúrának, hiszen filmek, videoklipek, rajzfilmek és videojátékok szereplője.
Összkerékhajtású, bukócsöves, exra lámpákkal szerelt Hilux. A legspécibbeket McFly rendszámmal árulják
Marty McFly valójában – bár van itt tudomány meg fantasztikum, meg Fluxus-kondenzátor, meg munkára fogott villámcsapás – a népmesei hősök leszármazottja, aki az alvilágba – szülei ifjúságába – is hajlandó alámerülni, hogy megváltoztassa azt, természetesen hogy boldogabbá tegye mindannyiuk életét. Pokoljárásához kellett a mindentudó csoda-autó, a TimeTurismo DeLorean, míg a boldog hétköznapi élet jelképe a telekjáró Toyota. Marty és Jennifer boldogan éltek, amíg... A forgatókönyvíró meg nem toldotta a sztorit egy második és egy harmadik résszel. Ezekből pedig teljesen kimaradt a japán kisteherautó.
Jámbor Gyula