ICDP
Az első részben az európai piac méretéről és összetételéről volt szó, a második részben a használt és új autók értékesítésének egymáshoz viszonyulása volt a téma, a harmadik rész a flottakezelt gépjárművek használtautó piacra gyakorolt hatásait taglalta, a negyedik rész pedig az egyes piacok jogi és adminisztratív szabályozóit vette górcső alá. Ebben a részben a használtautó értékesítési csatornák alakulását vizsgáljuk meg 5 európai országban, és kitérünk arra is, milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a független kereskedők számára, hogy érvényesülni tudjanak a piacon.
Egy franchise használtautó kereskedés akciója az Egyesült Államokban
Az a cikksorozat korábbi részeiből jól látszik, hogy az egyes európai piacokon milyen strukturális különbözőségek tapasztalhatók, de a tendenciák megfigyelése alapján a használtautó értékesítés alakulása még mindig stabilabbnak mutatkozik, mint az új személygépjárművek esetében. Mindez pedig jelentős teret ad az innovatív megoldásoknak, és több országban a franchise kereskedőknek arra, hogy hatékonyan növeljék teljesítményüket.
A franchise és független kereskedők közti különbségek megmutatkoznak az üzleti modellben és az innovációban egyaránt. Valóban vannak a független kereskedők között olyanok, akik professzionális hozzáállással, komoly üzleti modellel végzik tevékenységüket a használt gépjárművek piacán. Több piacon ezek a független kereskedők képesek nagyra nőni, és innovatív módon tevékenykedve felülmúlni a franchise versenytársaikat.
A független kereskedőkre nem feltétlenül úgy kell tekinteni, mint minden hájjal megkent ügyeskedőkre...
A cikkben bemutatjuk a független kereskedők érvényesülésének három lehetséges útját:
Hajlamosak vagyunk átsiklani afelett, hogy az adásvételi ügyletek abszolút értékét tekintve a P2P, vagyis a magánember és magánember közti használtautó értékesítés dominál minden vizsgált európai országban, és nem csupán a következő ábrán látható 5 példa mutatja ezt, mely az Egyesült Királyság, Spanyolország, Olaszország, Franciaország és Németország használtautó értékesítését mutatja az értékesítési csatornák szerint 2010-2013. között.
Használt gépjárművek értékesítési csatornák szerinti megoszlása 2010-2013 között 5 európai országban
A nagyobb európai piacokon a P2P tranzakciók képviselik a legnagyobb arányt, sőt, Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban abszolút túlsúlyban vannak 60% körüli teljesítménnyel. A független kereskedéseknek is nagyon fontos szerep tulajdonítható több piacon, különösen az Egyesült Királyságban, ahol 2010 és 2013 között 34%-ról 36%-ra nőtt a részesedésük. Franciaországban és Olaszországban is hasonló mértékű befolyásról beszélhetünk, ahol az értékesített darabszámot tekintve megelőzik a franchise kereskedéseket. Csak Németországban mutatkozik ezzel ellentétes példa, ahol a kereskedések az értékesített autók számát tekintve megverik a független szereplőket, habár az utóbbi időszakban számottevően, 17%-ról 24%-ra nőtt utóbbiak aránya.
P2P vagyis magánemberek közti ügyletek - egyszerű, de nem biztos, hogy a legnagyszerűbb
Míg a P2P tranzakciók számottevő részében olyan idősebb használtautók vesznek részt, melyek kívül esnek a franchise kereskedők érdeklődési körén, ennek ellenére lehetnek olyan eszközök, melyek révén a kereskedők számára is érdekes tud lenni egy-egy ilyen ügylet. Például a kiegészítő szolgáltatások, az állapotfelmérés, felújítási ajánlatok, javítási terv, vagy a „minden autót megveszünk” típusú megoldások. Ezek jelentős mértékben csökkenthetik mind az eladó, különösképpen pedig a vevő kockázatát.
A folytatásban kibontjuk a független kereskedők érvényesülésének módjait, ezért érdemes lesz velünk tartani jövő héten is!