Hyundai Tucson
Míg az orosz autópiacon a kínai „autóinvázió” ellenére a Lada továbbra vezető szerepet tölt be az értékesítések terén, a kazah piac más mintát követ. A volt szovjet tagköztársaság autópiacát ugyanis a Hyundai - illetve a hozzá erősen kötődő Kia - uralja, amely autói iránt messze a legnagyobb a kereslet. A legnépszerűbb opciója a Hyundai Tucson. A Kazahsztáni Autószövetség adatai szerint áprilisban összesen 14 197 autót adtak el az országban, és közülük 2010 darab Hyundai Tucson volt, vagyis erre az egyetlen modellre jutott az eladott autók közel 14 százaléka, ami imponáló eredmény. A második legnépszerűbb a Chevrolet Cobalt volt 1322 eladott darabbal, de a Kia Sportage is jól teljesített, a harmadik helyen végzett 887 eladott autóval.
Összességében a Hyundai és a Kia együtt 4813 autót adott el - első és másodikként az eladási rangsorban, míg a Chevrolet 1477-et, a Chery 1058-at, a Jac pedig 1030-at. Ebből látható, hogy a Ladák az első öt között sincsenek, de kínai autóknak sem jutott hely a dobogón, vagyis a kazah az orosz piachoz képest egészen más képet mutat.
A nyugati, japán és dél-koreai autógyártók kivonulása után – ami Oroszország ukrajnai invázió miatt következett be - az orosz autópiacot teljesen eluralták a kínai autómárkák, és eladásokban csak a Lada tudott lépést tartani velük. Kazahsztánban azonban a kínai autómárkák jelenléte és befolyása nem olyan hangsúlyos, de azért tapintható a népszerűség növekedése. Az olyan márkák, mint a Chery és a JAC szépen teljesítenek, s a legjobban eladott öt autómárka között vannak, bár jócskán lemaradnak a Hyundai és a Kia mögött.
A kínai autók közül a legnépszerűbb modell Kazahsztánban a Changan CS55 Plus. Ez a modell a negyedik helyet szerezte meg az értékesítési rangsorban. A Chery Tiggo 7 Pro egy másik figyelemre méltó kínai modell Kazahsztánban, amely népszerűsége és eladásai tekintetében követi a Changan CS55 Plus-t, s utánuk következik a Jac J7-es.
S mindez azért érdekes, mert a kazah jelenleg a világ talán legdinamikusabban fejlődő autópiaca, s érezhető az a szándék, hogy az orosz piacról távozott márkák áttegyék regionális székhelyűket Kazahsztánba. Nemrégiben például a Nissan döntött úgy, hogy visszatér a kazah autópiacra, és a Skoda is gyártókapacitást hoz létre a közép-ázsiai országban. A hatalmas területű, Magyarországnál majdnem harmincszor nagyobb, de alig 19 milliós ország elhelyezkedése és kedvező befektetési légköre vonzóvá teszi Kazahsztánt a nemzetközi autógyártók számára. A kazah autópiac példátlan dinamikával fejlődik: az tavalyi év első nyolc hónapjában, az eladások 60,5 százalékkal nőttek a 2022-es év azonos időszakához képest.