Formula Student

HUMDA díjas magyarok verik a Forma 1-eseket

2021.08.28.

Kemény mezőnyben lett dobogós a BME FRT, mely továbbra is a mezőny legjobb magyar Formula csapata, ezt a HUMDA és a Hungaroring külön díjazta.

Kicsit megtévesztő a Formula Student East verseny neve, mert ezen nemcsak keleti csapatok vesznek részt, hanem nyugatiak is. Méghozzá a legkeményebbek, nem véletlenül népszerű a magyar futam, melyet korábban a Duna parti Gönyűn, idén először Mogyoródon rendeztek.

Köszönhetően a Hungaroring, a HUMDA és az FRT egyre szorosabb és eredményesebb együttműködésének. Szóval a Formula Student East név a helyszínre utal, ami világszínvonalú.

És ami legalább annyira fontos, hogy ez több mint autóverseny!

English please!

Izgalmasan alakult a több állomásos derbi, melyen már a gépátvétel is kemény próbatétel, mert a stewardok mindent szigorúan ellenőriznek: speciális állványon tesztelik az autók stabilitását, borulékonyságát, kemény zuhannyal ellenőrzik vízállóságukat, ami különösen az EV modelleknél fontos.

Ahogy az is, hogy a pilóta vész esetén öt másodperc alatt tudjon kiszállni az autóból.

Csak a megfelelő matricák megszerzése után indulhat a verseny, mely elméleti és gyakorlati részekből áll. Mert a Formula Studenten nemcsak az autók gyorsasága és megbízhatósága fontos, hanem a csapat menedzselés is, vagyis az üzleti modell, melynek keretében megtervezik, megépítik és tesztelik a versenygépet, miközben összekalapozzák a támogatóktól a pénzt, majd mindezt a versenyen is prezentálják, méghozzá angolul.

Vizsgasorozat

Minden prezi kemény vizsgát jelent, melynek keretében komoly kérdésekkel bombázzák a csapatot képviselő egyetemistákat, akiknek profi módon kell megvédeniük programjukat. Mert hogy a kérdező vizsgáztatók is profik, nem véletlenül, hiszen többségük egykori Formula Student csapattag, szóval nehéz őket megvezetni. Természetesen az üzleti, marketing és műszaki prezentációkat pontozzák, vagyis ezek komolyan befolyásolják a végeredményt.

Budapest, Győr

A Hungaroringen megrendezett ötödik Formula Student East versenyen 21 ország 71 csapatának közel kétezer egyetemistája küzdött belsőégésű, elektromos és önvezető jármű kategóriában.

Magyarországot a benzinesek között a győri Arrabona Racing Team, a SZEngine csapat és a BME Motorsport képviselte: az arrabonások 11-ik, a budapestiek 12-ikek lettek.

Többéves hagyományainak megfelelően a BME Formula Racing Team az elektromos hajtásúak között indult, korábbi versenyükön, az ausztriai Red Bull Ringen éppen csak lecsúsztak a dobogóról.

Favoritok és nem favoritok

Hírüknek és korábbi szerepléseiknek megfelelően a zürichi és stuttgarti csapat végzett a dobogó tetején, ami nem meglepetés, az már inkább, hogy a favoritnak egyáltalán nem számító magyarok alaposan megszorongatták a nagymenőket, akik jóval nagyobb költségvetéssel dolgoznak.

A BME Formula Racing Team kemény döntőben került az abszolút harmadik helyre, ami azt is jelenti, hogy a legjobb magyar csapatként szerepelt. Kiélezettek voltak csaták, a részeredményekből az is kiderül, hogy az FRT a Skid Pad-en 3-ik lett, az Autocross futamon és Endurance-on 2-ik helyezést ért el.

Ráadásul elnyerték a Hungaroring és a HUMDA által alapított legjobb magyar csapatnak járó díjat is.

Örömóda

Sportszerűségüket jelzi első nyilatkozatuk: Nagyon boldogok vagyunk, hogy az FRT történetének legsikeresebb versenyét tudtuk teljesíteni a Hungaroringen, és hogy ilyen erős csapatokkal tudtunk versenyben lenni! Gratulálunk minden vetélytársunknak, és köszönjük a szervezőknek a munkájukat, legkésőbb jövőre ugyanitt találkozunk!

Forráskülönbségek

Teljesítményüket különösen felértékelik anyagi lehetőségek összehasonlítása, mert óriási különbségek vannak a források között, ami fontos az autóépítés, a tesztelés, a versenyekre való felkészülés és részvétel miatt.

A nyugati csapatok közötti költségvetési különbség legalább akkora mint a Formula 1-ben, ahol a Mercedes és Ferrari évi négyszázmillió eurónyi összegből gazdálkodik, ettől alig kevesebb a Red Bull, büdzséje, miközben Willams, a Toro Rosso, a Haas és a Racing Point ennek harmadát költheti.

Gazdasági szakértők publikált információi és üzleti jelentések céges támogatásai szerint a svájci és német Formula Student élcsapatok éves költése eléri a félmillió eurót, ami messze felülmúlja keletiek lehetőségeit, ennek fényében még szebben csillog a magyar bronz!

Komoly adatok, forró pillanatok

Az 56 tagú Formula Racing Team 26 egyetemistája vett részt a Hungaroringen megrendezett Formula Student East versenyen, melyen akadtak izgalmas pillanatok: az Autocross versenyszámban – melyben négy kör alatt kell a legjobb időt teljesíteni az agyonbójázott pályán – a rajt után leállt autójuk. Az elektronikai hiba kijavítása után végül második lett a 187 kilogrammos versenyautó, melyet négy villanymotor hajt, ezek rendszerteljesítménye 35 kW és álló helyzetből 1,8 másodperc alatt éri el a 96 km/órás tempót.

Csúcsmodellek, csúcsmérnökök

A Formula Student igazi csapatépítő sztori, melyben az éves toborzónál jönnek össze a lelkes hallgatók, hogy aztán kapitányt, főmérnököt és más vezetőket válasszanak a kompozit, az elektromos LV- HV, valamint a többi részleg élére.

Az egyetemi sorozat rangját jelzi, hogy a világ legjobban gyorsuló négykerekűje egy Formula Student autó, a gyorsulási rekordversenyben a zürichi és stuttgarti csapatok állnak az élen.

A világ legjobban gyorsuló négykerekűje egy Formula Student autó, melyet zürichi egyetemisták építettek: négy villanymotorral hajtott elektromos autó 2016 július 13-án álló helyzetből 1,513 másodperc alatt, mindössze harminc métere alatt érte el a 100 km/h sebességet.

Az Academic Motorsports Club Zurich (AMZ) négykerék-hajtású autójának tömege 168 kg, rendszerteljesítménye 200 lóerő, nyomatéka 1700 Nm.

A korábbi rekordot német egyetemisták tartották: 2014 július végén a stuttgarti Auto vom Verein Greenteam 100 kilowattos teljesítményű villanymotorral hajtott 160 kilogrammos autója álló helyzetből 1,779 másodperc alatt érte el a százas tempót, már ezzel is verték a Forma 1-eseket.

Ez a két csapat végzett az első és második helyen a Hungaroringen megrendezett Formula Student East versenyen, velük álhattak dobogóra a magyarok, a  harmadik helyezett BME FRT egyetemsiták.  

A BME Formula Racing Team az augusztus 27-én megnyílt Magyarok a világ járműgyártásában

című kiállításon, a Hungexpo területén megrendezett AMTS-en  Fotó: Boros Jenő

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....