csiphiány

Hová tűnik 7,1 millió új autó?

2021.08.30.

Újabb piackutató írja le a szomorú igazságot: új autók millióit hiába várják idén a vásárlók, világszerte mintegy 7,1 millióval csökken idén az autógyártás.

Az IHS Markit megállapításait több hírügynökség, köztük a Bloomberg is szemlézte. Eszerint legalább 7,1 millió autóval kevesebbet gyártanak idén az autógyártók, de ennél is szomorúbb hír, hogy a koronavírus-járvány szövődményeként 2022-ben is szenved majd a járműipar. A csiphiány akut, és nem látni, hogy jövő év második negyedéve előtt pozitív változás következzen be, azaz a hiány megszűnjön. Úgy tűnik tehát, hogy a csipválságnak nem lesz vége belátható időn belül.

"Az autóipar komoly nehézségekkel küzd. A legújabb felhők az autógyártás fölé a malajziai járvánügyi korlátozásokkal érkeztek meg, ami tovább mélyiti a csiphiányt" - utalt a maláj csipgyárak leállására Mark Fulthorpe és Phil Amstrud elemző.

Délkelet-Ázsia a hiány forrása

Malajziában teljes június hónapban vezettek be szigorú kijárási korlátozásokat, miután május végére a napi új fertőzöttek száma megközelítette a tízezer főt a 32 milliós délkelet-ázsiai országban - írta meg a g7.hu. Az emberek mozgását otthonuk tíz kilométeres körzetére korlátozták, betiltottak minden, nagyobb tömeget érintő tevékenységet, és a legtöbb gyárat vagy teljesen leállították, vagy csak erősen korlátozott kapacitásokkal üzemeltették. Emiatt számos külföldre termelő beszállító megbénult. Többek között a német Infineon és a japán Taiyo Yuden csipgyártók helyi üzemei is bezártak. A malajziai félvezetőgyártók iparági szervezete szerint 40 százalékos termeléscsökkenéssel jártak a lezárások, ami fennakadást okoz a teljes autóipari gyártási láncban – az Audi győri, a Mercedes-Benz kecskeméti üzemét is ez állította le.

Mivel  a térségben alacsony az oltakozási kedv és rohamosan terjed a betegség, Malajzia mellett Vietnám, Thaiföld és Tajvan is korlátozza vagy korlátozta járványügyi intézkedéseivel a termelést, ami komoly válságot indított el az ellátási láncban. Az autóipar világszerte szenvedi a délkelet-ázsiai termeléskiesést. Az autógyártók szinte mindegyike azzal számol, hogy idén semmiképpen, de talán még jövőre sem oldódnak meg ellátási gondjaik. A Bloomberg júniusban 60 milliárd dollárra taksálta a kiesett bevétel okozta kárt. Azóta ez az összeg minden bizonnyal tovább növekedett, hisz például a kecskeméti Mercedes-gyár is a tervezettnél tovább, három hét helyett négy hétre függesztette fel a termelést.

Kumakura Kazunari, a Toyota beszerzési vezetője is aggasztónak nevezte a helyzetet a Bloombergnek. A Nikkei augusztusi beszámolója szerint a szeptemberi előirányzott 900 ezer legyártott autó helyett legjobb esetben 500 ezer autót tudnak majd gyártani, ami a vírusos leállásokkal nehezített hónapok gyártási számait idézi. A negyven százalékos termelésvágást a hazai vásárlók is megérzik majd, tovább nő az itthon népszerű Toyotákra a várakozási idő. A 2022. március 31-én záruló pénzügyi évben a Toyota várakozásai szerint 8,7 millió autó legyártását jelenti majd be.

Hiányzó autók, kevesebb munka

Az IHS Markit még a Toyota bejelentése előtt jelezte, hogy idén 6,3-7,1 millió autóval lesz kevesebb, az év harmadik negyedévében várható a legnagyobb a csökkenés, mintegy 2,1 millió autó nem készül majd el a csiphiány miatt. Hiába áll majd helyre az év második felére a beszállítói lánc, a hatásait az autógyártók még legalább egy évig nyögni fogják. Feltéve, ha nem romlik a helyzet. Iparági szakértők szerint javulni biztosan nem fog.

Az autógyárak pedig sorra jelentik be a kényszerű korlátozásaikat: a Ford Kansasban augusztus 23-30. között függesztette fel a legnépszerűbb autója, a Ford F-150 kisteherautó gyártását, valamint szombatonként csak egy műszak dolgozik majd ezt követően is. Ahogy azt korábban az Autószektor is megírta: az Audi augusztus közepén a félvezetők hiánya miatt kényszerszabadságot rendel el Ingolstadtban és Neckarsulmban. Ilyen intézkedésekre szeptemberben is sor kerülhet. A csiphiány a Volkswagen központi üzemét is érinti, Wolfsburgban egy műszakos rendre tértek át. Az Ingolstadtban és a Neckarsulmban lévő Audi-gyárakban körülbelül tízezer alkalmazottnak kényszerből meghosszabbodott a nyári szabadsága. Ahogy a cég szóvivője elmondta, több ezer tervezett autót nem lehet legyártani a csiphiány miatt. Az ingolstadti főüzemben minden gyártósor leállt augusztus 30-ig: az 1-esen a teljesen elektromos Q6 e-tron gyártásának megkezdéséhez szükséges átalakítási munkálatok miatt, a másik két vonalon a csipek hiánya miatt. 6000 alkalmazottat szabadságra küldtek. Neckarsulmban a termelés szüneteltetése mintegy 4000 alkalmazottat érintett.

Augusztus 24-én a kínai Geely tulajdonában álló Volvo is bejelentette, hogy a torslandai gyárában ismét leállnak a gépek. Csiphiány miatt augusztus 30. és szeptember 3. között szünetel a Volvók gyártása. Korábban a gothenburgi gyárban volt kényszerszünet. Egy nappal korábban a Seat martorelli gyára is leállt részben, a Barcelona melletti üzemben a 2-es sor munkálatait függesztették fel. 

Tarolnak a félvezetőgyártók

Nőtt a félvezetők globális eladásából származó bevétel júniusban havi és éves szinten egyaránt a világ vezető nemzetközi gyártóit tömörítő szövetség, a SIA szerint. A szervezet honlapjára felkerült adatok azt mutatják, hogy júniusban 44,53 milliárd dollár értékben értékesítettek félvezetőket a világon, ami 29,2 százalékkal felülmúlta a tavaly júniusi 34,47 milliárd dollárt. Havi összevetésben a növekedés 2,1 százalék volt, a májusi 43,6 milliárd dollárral összevetve. A SIA kimutatásai szerint a június végével záródott idei második negyedévben a félvezetők eladásából származó bevétel 133,6 milliárd dollár volt, 29,2 százalékkal nagyobb az egy évvel korábbinál, és 8,3 százalékkal felülmúlta az idei első negyedévit.

Májushoz képest Észak- és Dél-Amerikában 5,4 százalékkal, Európában 2 százalékkal, Japánban 2,5 százalékkal, Kínában 1,1 százalékkal, az ázsiai és csendes-óceáni térségben (Kína és Japán nélkül) 1 százalékkal nőtt az eladásból származó bevétel júniusban. Tavaly júniushoz viszonyítva Észak- és Dél-Amerikában 22,9 százalékkal, Európában 43,2 százalékkal, Japánban 21,2 százalékkal, Kínában 28,3 százalékkal, az ázsiai és csendes-óceáni térségben (Kínát és Japánt leszámítva) pedig 34 százalékkal nőtt a bevétel. A SIA adatai szerint tavaly 439 milliárd dollár értékben értékesítettek csipeket világszerte, ami 6,5 százalékkal meghaladta az előző évit. A SIA a csipeladások további növekedésére számít az idén. A SIA az amerikai félvezetőgyártó ágazat 98 százalékát és a világ nem amerikai csipgyártóinak kétharmadát tömöríti.

Összeállította: Biró Csongor



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
A kedvezőbb adózás, a zöldebb és biztonságosabb budapesti közlekedés, a munkalehetőségek és a....
2025.01.15
A VCÖ mobilitási szervezet szerint tavaly 48 gyalogos halt meg közlekedési balesetben Ausztriában,....
2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..