Honda

A Honda Heritage Center érdekességei 1. rész

2019.06.19.

Hondásoknak kötelező! Ellátogattunk a Honda Ohio állambeli múzeumába és gyárába. A több részes cikksorozat számos érdekességet vonultat fel a japán márka múltjából és jelenéből, arról a piacról, amely globális értékesítéseinek 40 százalékát teszi ki.

Enyhe tavaszias idő, dimbes-dombos 75-ös út és egy különleges nap. Most nem az egyetlen egy magyar, új Honda NSX-et néztük meg, hanem egy kis múzeumot és egy nagy gyárat, amely a Honda gazdag hagyománya előtt tiszteleg és tekitélyes sikereiről tanúskodik – a világ másik felén, 8 ezer kilométerre Budapesttől.

Marysville, Ohio. A Honda Heritage Center, a Honda Accord és Acura ILX szedánokat gyártó üzem, a Honda R&D Center, az NSX-ért felelős Performance Manufacturing Center és a sebességváltógyár egymáshoz viszonylag közel található, tehát egy kupacban vártak minket az érdekességek. Következzen néhány a motoroktól kezdve a modellekig bezárólag, az uncsibb töriórát számos ínyencség is követi.

1. rész. Az első Amerikában értékesített Honda az N600-as volt. 1970-ben Japánból hozták át a nagy kontinensre. A gyártó motorkerékpáros hagyományai és a modell kis méretei miatt sokan úgy tekintettek rá, mintha a Honda egymás mellé rakott volna két motorbiciklit. A cég így 58 kereskedést hozhatott létre első lépésben. A csöppségből több mint 34 ezret adtak el 1970 és 1972 között, amely egy akkori nagy amerikai szedán vagy kupé tengelyei között elfért volna – vagyis tényleg csöppség volt!

A kor akkori mércéjével nézve az N600 technológiailag fejlett volt. Fogasléces kormányművel és alumínium ötvözetű motorblokkal büszkélkedhetett. A pihekönnyű négykerekű meglepő módon egészen 80 mérföldes, azaz 128 km/órás sebességre volt képes, üzemanyag-fogyasztása pedig 7,4 liter volt száz kilométeren.

Az 1970-es évek jelentős változásokat hoztak a kontinens életében. Az új, levegőtisztasági egyezmény kötelező szabályokat rótt a márkákra. Éppen jókor villantott a Honda, és megalkotta a V8-as motorral szerelt, hátsókerék-hajtású, nehéz járművekhez képest sokkal könnyebb és takarékosabb Civic-et, amely új mércét állított belső méreteivel és használati értékével is.

Az 1975-ös Civic-ben debütált a Honda híres négyhengeres, CVCC motorja, amely a Forma 1-es világból való kiszállás után született meg, s általa a környezetvédelmi előírások terén kívánt versenyezni inkább a japán manufaktúra. A márka nagyot dobbantott, túlteljesítve az aktuális, legszigorúbb előírásokat. A kezdeti, évi 43 ezer eladott Civic példányszáma egészen 103 ezerre emelkedett, segítve a japánok külhoni boldogulását. A kisautó belseje egyébként nagyban hasonlít a legújabb, elektromos, városi miniére, amely új fejezetet nyit majd az elektromos autók világában a Hondánál.

Az 1983-as Accord második generációja volt a Honda legsikeresebb USA-beli modellje, és elsőként készült a nagy kontinensen. Gyártása itt Marysville-ben 1982. november 1-jén kezdődött, így a Honda volt az első japán manufaktúra, amely ezen a földrészen fogott bele az autógyártásba. Noha az ekkoriban átalakuló és fokozatosan egyre megbízhatóbb autókat követelő piac szemszögéből elsőre nem volt a legbölcsebb döntés pont idehozni a gyártást Ohióba, a Honda munkásai és alkalmazottai révén nagy sikerre tett szert az Accord, megduplázva a termelést az 1990-es években. 2014-ig a Marysville-i létesítmény elkészítette a 10 milliomodik Accordját.

A Honda legelső USA-beli Accordja egyébként a Henry Ford múzeumban tekinthető meg Dearbornban, Michiganban, a Ford-városban. Az első példányok 1,8 literes, japán benzinmotorral büszkélkedtek. A 80-as évek végére külön motorgyára volt a Hondának, a szintén Ohio állambeli Anna-ban.

Az 1985-ös Accordnál a Honda iparági szinten nagy sikert aratott: a sor megállítása nélkül kezdődött meg az újdonság gyártása, vagyis semmilyen üresjárat nem volt egy öreg és egy új változat között! Csak néhány méter. A modell felbillenő első lámpáival, az autómobilok között első kettős keresztlengőkaros felfüggesztésével új mércét állított a kezelhetőség terén az ismertebb szedánok között, míg beltere kimagaslott ergonómiáját tekintve.

Az ohiói gyártás révén Amerika legkelendőbb személyautójává vált az Accord zsinórban 1989-ben, 1990-ben és 1991-ben, mérceként létezve a többi márka szemében.

Az 1988-as Accord Coupe

A Honda észak-amerikai termelésében fontos szerepet játszott a kizárólag ohiói modellváltozat gyártása. Az 1987 végén megkezdett projekt révén ez a kupé volt az első olyan autó, amelyet a japán márka Amerikából importált saját kontinensére! Erre nagyon büszkék lehettek a ferdeszeműek, hiszen igazolta törekvéseiket, miszerint a Honda of America Mfg. világszíntű minőségre képes. Azóta már több mint egymillió járművet exportált a Honda az USA-ból, de a mai napig kimagasló hatékonyságról tanúskodik, hogy az észak-amerikai modellek több mint 90-95%-át helyben gyártják le. A kupé 1987 és 2017 között létezett.

1991-ben érkezett a kombi (Accord Wagon), szintén kizárólagos ohiói gyártással – és emellett amerikai fejlesztéssel, az első modellként, amely teljes egészében a Honda R&D Americas mérnökeinek keze közül került ki.

Az Accord legendás motorja

Az 1998-as Accord 2,3 literes, négyhengeres, 150 lóerős VTEC motorja volt az ötmilliomodik blokk, amely az ohiói Anna-ban készült 1997. október 23-án. Révén az Accord lett az első autó Amerikában, amely teljesíteni tudta a legszigorúbb, kaliforniai Ultra Low Emission Vehicle (ULEV) előírásait – amely később a kontinens legkeményebb emissziós normája maradt.

A történelem óra hamarosan folytatódik!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
A kedvezőbb adózás, a zöldebb és biztonságosabb budapesti közlekedés, a munkalehetőségek és a....
2025.01.15
A VCÖ mobilitási szervezet szerint tavaly 48 gyalogos halt meg közlekedési balesetben Ausztriában,....
2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..