Honda
Enyhe tavaszias idő, dimbes-dombos 75-ös út és egy különleges nap. Most nem az egyetlen egy magyar, új Honda NSX-et néztük meg, hanem egy kis múzeumot és egy nagy gyárat, amely a Honda gazdag hagyománya előtt tiszteleg és tekitélyes sikereiről tanúskodik – a világ másik felén, 8 ezer kilométerre Budapesttől.
Marysville, Ohio. A Honda Heritage Center, a Honda Accord és Acura ILX szedánokat gyártó üzem, a Honda R&D Center, az NSX-ért felelős Performance Manufacturing Center és a sebességváltógyár egymáshoz viszonylag közel található, tehát egy kupacban vártak minket az érdekességek. Következzen néhány a motoroktól kezdve a modellekig bezárólag, az uncsibb töriórát számos ínyencség is követi.
1. rész. Az első Amerikában értékesített Honda az N600-as volt. 1970-ben Japánból hozták át a nagy kontinensre. A gyártó motorkerékpáros hagyományai és a modell kis méretei miatt sokan úgy tekintettek rá, mintha a Honda egymás mellé rakott volna két motorbiciklit. A cég így 58 kereskedést hozhatott létre első lépésben. A csöppségből több mint 34 ezret adtak el 1970 és 1972 között, amely egy akkori nagy amerikai szedán vagy kupé tengelyei között elfért volna – vagyis tényleg csöppség volt!
A kor akkori mércéjével nézve az N600 technológiailag fejlett volt. Fogasléces kormányművel és alumínium ötvözetű motorblokkal büszkélkedhetett. A pihekönnyű négykerekű meglepő módon egészen 80 mérföldes, azaz 128 km/órás sebességre volt képes, üzemanyag-fogyasztása pedig 7,4 liter volt száz kilométeren.
Az 1970-es évek jelentős változásokat hoztak a kontinens életében. Az új, levegőtisztasági egyezmény kötelező szabályokat rótt a márkákra. Éppen jókor villantott a Honda, és megalkotta a V8-as motorral szerelt, hátsókerék-hajtású, nehéz járművekhez képest sokkal könnyebb és takarékosabb Civic-et, amely új mércét állított belső méreteivel és használati értékével is.
Az 1975-ös Civic-ben debütált a Honda híres négyhengeres, CVCC motorja, amely a Forma 1-es világból való kiszállás után született meg, s általa a környezetvédelmi előírások terén kívánt versenyezni inkább a japán manufaktúra. A márka nagyot dobbantott, túlteljesítve az aktuális, legszigorúbb előírásokat. A kezdeti, évi 43 ezer eladott Civic példányszáma egészen 103 ezerre emelkedett, segítve a japánok külhoni boldogulását. A kisautó belseje egyébként nagyban hasonlít a legújabb, elektromos, városi miniére, amely új fejezetet nyit majd az elektromos autók világában a Hondánál.
Az 1983-as Accord második generációja volt a Honda legsikeresebb USA-beli modellje, és elsőként készült a nagy kontinensen. Gyártása itt Marysville-ben 1982. november 1-jén kezdődött, így a Honda volt az első japán manufaktúra, amely ezen a földrészen fogott bele az autógyártásba. Noha az ekkoriban átalakuló és fokozatosan egyre megbízhatóbb autókat követelő piac szemszögéből elsőre nem volt a legbölcsebb döntés pont idehozni a gyártást Ohióba, a Honda munkásai és alkalmazottai révén nagy sikerre tett szert az Accord, megduplázva a termelést az 1990-es években. 2014-ig a Marysville-i létesítmény elkészítette a 10 milliomodik Accordját.
A Honda legelső USA-beli Accordja egyébként a Henry Ford múzeumban tekinthető meg Dearbornban, Michiganban, a Ford-városban. Az első példányok 1,8 literes, japán benzinmotorral büszkélkedtek. A 80-as évek végére külön motorgyára volt a Hondának, a szintén Ohio állambeli Anna-ban.
Az 1985-ös Accordnál a Honda iparági szinten nagy sikert aratott: a sor megállítása nélkül kezdődött meg az újdonság gyártása, vagyis semmilyen üresjárat nem volt egy öreg és egy új változat között! Csak néhány méter. A modell felbillenő első lámpáival, az autómobilok között első kettős keresztlengőkaros felfüggesztésével új mércét állított a kezelhetőség terén az ismertebb szedánok között, míg beltere kimagaslott ergonómiáját tekintve.
Az ohiói gyártás révén Amerika legkelendőbb személyautójává vált az Accord zsinórban 1989-ben, 1990-ben és 1991-ben, mérceként létezve a többi márka szemében.
Az 1988-as Accord Coupe
A Honda észak-amerikai termelésében fontos szerepet játszott a kizárólag ohiói modellváltozat gyártása. Az 1987 végén megkezdett projekt révén ez a kupé volt az első olyan autó, amelyet a japán márka Amerikából importált saját kontinensére! Erre nagyon büszkék lehettek a ferdeszeműek, hiszen igazolta törekvéseiket, miszerint a Honda of America Mfg. világszíntű minőségre képes. Azóta már több mint egymillió járművet exportált a Honda az USA-ból, de a mai napig kimagasló hatékonyságról tanúskodik, hogy az észak-amerikai modellek több mint 90-95%-át helyben gyártják le. A kupé 1987 és 2017 között létezett.
1991-ben érkezett a kombi (Accord Wagon), szintén kizárólagos ohiói gyártással – és emellett amerikai fejlesztéssel, az első modellként, amely teljes egészében a Honda R&D Americas mérnökeinek keze közül került ki.
Az Accord legendás motorja
Az 1998-as Accord 2,3 literes, négyhengeres, 150 lóerős VTEC motorja volt az ötmilliomodik blokk, amely az ohiói Anna-ban készült 1997. október 23-án. Révén az Accord lett az első autó Amerikában, amely teljesíteni tudta a legszigorúbb, kaliforniai Ultra Low Emission Vehicle (ULEV) előírásait – amely később a kontinens legkeményebb emissziós normája maradt.
A történelem óra hamarosan folytatódik!