Tesla

Hol tart a Tesla és a német szakszervezet harca?

2022.01.10.

Tovább folytatódik a harc a legnagyobb német szakszervezet, az IG Metall és a Tesla között. Musk nem akarja, hogy a Németországban bevettnek gyakorlatnak kollektív szerződést kössön munkavállalóival, amit elsősorban a szakszervezettel kellene letárgyalnia, az IG Metall pedig pontosan ezt akarja elérni és célja, hogy minél több Tesla dolgozót képviselhessenek a jövőben.

 

Az IG Metall várhatóan nem lesz egyszerű ellenfél Musk számára, mert ha megengedik, hogy egy hatalmas, nem szakszervezeti üzem autókat gyártson Németországban, az veszélyes precedenst teremtene arra, hogy az autóipari vállalatoknak nem kell feltétlenül kollektív tárgyalásokat folytatniuk. Ez azt is jelentené, hogy tagok ezrei maradnának meg a szerződésben rögzített munkahelyi biztonság, a magasabb bérek és az iparág többi része által élvezett előnyök nélkül. Ráadásul az IG Metall veszíthet alkupozíciójából más gyártókkal szemben is, ha a Teslával nem tud tárgyalni.

Musk a német törvények és bevett folyamatok miatti felháborodását már jelezte, tavaly áprilisban a hatóságoknak írt levelében kijelentette, hogy az ország összetett követelményei ellentétesek a klímaváltozás elleni küzdelem sürgősségével. Az autógyártónak a környezetvédelmi kifogások és a bürokrácia miatt többször is el kellett tolnia a gyár várható megnyitásának időpontját. Ha a gyár beindul, körülbelül 12.000 alkalmazott várhatóan évente 500.000 elektromos autót épít majd Grünheide-ben, a gyártás pedig a tervek szerint még az év elején beindul.

A szakszervezet beszámolója szerint a Teslánál valamilyen állásra jelentkezők arról számoltak be, hogy az autógyártó 20 százalékkal alacsonyabb fizetést kínál a német autógyártók által fizetett kollektív szerződéses béreknél. Ezt kompenzálandó a Tesla a hagyományos német szerződésektől jelentősen eltér azzal is, hogy részvényopciókat és bónuszokat kínál az előre meghatározott fizetett szabadság helyett.

Utóbbiról a szakszervezet azt mondja, hogy bár alapvetően támogatják, hogy a dolgozók kapjanak bónuszokat és egyéb rugalmas juttatásokat, de szerintük az nem jó megoldás, ha javadalmazás egyes részei annyira rugalmasak, hogy a munkavállaló nem tudja pontosan, mennyi pénzt fog keresni az adott évben.

Bár egyelőre csak legfeljebb 2.000 alkalmazottat vettek fel, az üzemi tanács felállítása már elkezdődött. Ez jó hír lehetne a dolgozók számára, hiszen már most lesz aki képviselje az érdekeiket. Viszont egyelőre elsősorban a menedzsmentbe vettek fel alkalmazottakat, a gyári dolgozók még nagyon kevesek vannak. A német munkajog szerint a munkavállalóknak hat hónapig egy cégnél kell lenniük, mielőtt indulhatnak az üzemi tanácsi választáson – ami azt jelenti, hogy a közeljövőben megalakult bármely testületet valószínűleg a menedzsment tagjai uralják majd – mutatott rá az IG Metall Berlin környékéért felelős vezetője, Birgit Ditze.

Ditze elmondta azt is a Reuters beszámolója szerint, hogy a szabályok szerint csak két év múlva lehet új választást kiírni, vagyis ha most megválasztják a menedzsment tagjait az üzemi tanácsba, a következő két évben gyakorlatilag a mennedzsment képviseli a dolgozók érdekeit a menedzsmenttel szemben, ami értelemszerűen furcsa egy helyzet.

Mindeközben persze a szakszervezet sem tétlenkedik, nem csak nyilatkozataikkal nehezítik meg a Tesla menedzsment életét. „Irodát nyitottunk a gyár közvetlen közelében, és bármilyen kérdés esetén készséggel állunk az alkalmazottak rendelkezésére. A szakszervezeti kérdésekben pedig elérhetőek vagyunk: díjazás, munkaidő hossza, műszakos ügyek és így tovább” – mondta el Ditze.

A Tesla és az IG Metall közötti harc már jó ideje tart és minden bizonnyal egyik fél sem tervez meghátrálni.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.01.28
A Continental büszkén jelenti be a második alkalommal megrendezett, fenntartható anyagokra....
2022.01.28
Romániában a kormány csütörtökön a közlekedési szabályok szigorításáról fogadott el rendeletet,....
2022.01.28
A VW vezérigazgatója, Herbert Diess megfertőződött a koronavírussal és karanténban van. A cég....
2022.01.27
Ma már mindent elural a CO2 és az önvezetés, 40 évvel ezelőtt viszont jó üzletnek tűnt beszállni a....
2022.01.27
A Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági kampányt indít a vasúti átjáróban történő közúti balesetek....
2022.01.27
A Vitesco autóipari beszállító több nagy megrendelést kapott a gyártóktól: egy milliárdos....
2022.01.27
A kínai Nio márka megnyitotta a 800. akkumulátorcserélő állomását , ezúttal a Hangzhou városban....
2022.01.27
Azt remélik, az új, i20 N alapú hibrid Rally1-es autóval végre az egyéni bajnoki címet is....
2022.01.27
Egy autómentő kisteherautó és egy személyautó csapódott egymásnak valamivel 14 óra után - írja a....
2022.01.27
A miskolci rendőrök előállították a férfit - írja a police.hu. ..