fejlesztés
Három évvel ezelőtt az Adasky izraeli start-up az Automobilwoche kongresszus vendége volt az automatizált vezetést szolgáló hőkamerával kapcsolatos ötletével. Eközben a mintegy 100 főt foglalkoztató izraeli cég sorozatgyártásra készül. Egy amerikai járműgyártóval közösen a kamerát 2024-től egy új járműsorozathoz kívánják adaptálni. A VW Commercial Vehicles teszteli a kamera használatát Moia siklójárműveihez. "Jelenleg számos gyártóval további tárgyalások folynak" - mondja Joel Meentzen, az Adasky értékesítési vezetője.
Az ötlet látszólag egyszerű. A hőkamerának a jármű érzékelőkészletéhez kell csatlakoznia. További biztonságot nyújt a korábban nehezen megoldható vezetési helyzetekben. Ide tartozik például a köd, a heves esőzés, a vakító napsütés, a kavargó por vagy az alagút bejáratai – azaz mindazok az alkalmazások, amelyekben az emberi szem és így a fényalapú kamera nehéz helyzetbe kerülne. "Ez további támogatást nyújt a vezetőnek" - mondja Meentzen.
A tesztautó tetején lévő kamera nagyjából akkora, mint egy sisakkamera. Amit felvesz, azt demonstrációs céllal a hátsó ülésen lévő nagy képernyőre vetítik. Még az elöl haladó járművek rendszámtáblája is nagy kontrasztban jelenik meg, csakúgy, mint a sávjelzések. "Mindent egy Kelvin-fok felett rögzítenek" - mondja Meentzen. Ez mínusz 272 Celsius fokos hőmérsékletnek felel meg.
Fotók: Adasky
Ily módon a mozgó tárgyak, például gyalogosok, kerékpárosok, állatok vagy autók megbízhatóan észlelhetők, ha emberi szemmel csak részben ismerhetők fel - például egy gyerek autó mögött vagy egy állat az út melletti erdőben. A kamera úgy jeleníti meg ezeket az objektumokat, hogy egy szín szerint rendezett téglalappal körülveszi őket. A hatótáv akár 200 méter. Lehetőség van a vezethető terület külön azonosítására is, ami az autonóm járműveknél fontos lehet.
A kamera legtöbb részét, például a chipet maga az Adasky gyártja. A szoftvert és az algoritmusokat is a cég észak-izraeli központjában készítik. Egy akár 100.000 darabos gyártóüzem épül. A szabványok olyan szigorúak, mint egy chipgyárban – mondja Meentzen. Egy porszem sem befolyásolhatja a minőséget. Szükség esetén a termelés tükrözhető minden egyes helyszínen az autógyártáshoz. Meentzen szerint a kamera "alacsony három számjegyű" összegbe fog kerülni. Emiatt magasabb, mint egy normál, automatizált vezetésre alkalmas kamera ára, amelyek egy része kevesebb, mint 100 euróba kerül.
A mai napig az Adasky 55 millió dollárt gyűjtött össze finanszírozási körökben. Meentzen szerint az összegnek elegendőnek kell lennie ahhoz, hogy a cég a saját lábára álljon.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!