fejlesztés

Hőkamera: látom, amit te nem

2022.03.27.

A köddel, alagútbejáratokkal vagy vakító napsütéssel járó közlekedési helyzeteket nehéz kezelni a vezetőtámogató rendszerek hagyományos kameráival. Az Adasky izraeli start-up egy hőkamerával szeretné ezt a rést bezárni – írja az automobilwoche.de

 

Három évvel ezelőtt az Adasky izraeli start-up az Automobilwoche kongresszus vendége volt az automatizált vezetést szolgáló hőkamerával kapcsolatos ötletével. Eközben a mintegy 100 főt foglalkoztató izraeli cég sorozatgyártásra készül. Egy amerikai járműgyártóval közösen a kamerát 2024-től egy új járműsorozathoz kívánják adaptálni. A VW Commercial Vehicles teszteli a kamera használatát Moia siklójárműveihez. "Jelenleg számos gyártóval további tárgyalások folynak" - mondja Joel Meentzen, az Adasky értékesítési vezetője.

Az ötlet látszólag egyszerű. A hőkamerának a jármű érzékelőkészletéhez kell csatlakoznia. További biztonságot nyújt a korábban nehezen megoldható vezetési helyzetekben. Ide tartozik például a köd, a heves esőzés, a vakító napsütés, a kavargó por vagy az alagút bejáratai – azaz mindazok az alkalmazások, amelyekben az emberi szem és így a fényalapú kamera nehéz helyzetbe kerülne. "Ez további támogatást nyújt a vezetőnek" - mondja Meentzen.

A tesztautó tetején lévő kamera nagyjából akkora, mint egy sisakkamera. Amit felvesz, azt demonstrációs céllal a hátsó ülésen lévő nagy képernyőre vetítik. Még az elöl haladó járművek rendszámtáblája is nagy kontrasztban jelenik meg, csakúgy, mint a sávjelzések. "Mindent egy Kelvin-fok felett rögzítenek" - mondja Meentzen. Ez mínusz 272 Celsius fokos hőmérsékletnek felel meg.

Fotók: Adasky

Ily módon a mozgó tárgyak, például gyalogosok, kerékpárosok, állatok vagy autók megbízhatóan észlelhetők, ha emberi szemmel csak részben ismerhetők fel - például egy gyerek autó mögött vagy egy állat az út melletti erdőben. A kamera úgy jeleníti meg ezeket az objektumokat, hogy egy szín szerint rendezett téglalappal körülveszi őket. A hatótáv akár 200 méter. Lehetőség van a vezethető terület külön azonosítására is, ami az autonóm járműveknél fontos lehet.

A kamera legtöbb részét, például a chipet maga az Adasky gyártja. A szoftvert és az algoritmusokat is a cég észak-izraeli központjában készítik. Egy akár 100.000 darabos gyártóüzem épül. A szabványok olyan szigorúak, mint egy chipgyárban – mondja Meentzen. Egy porszem sem befolyásolhatja a minőséget. Szükség esetén a termelés tükrözhető minden egyes helyszínen az autógyártáshoz. Meentzen szerint a kamera "alacsony három számjegyű" összegbe fog kerülni. Emiatt magasabb, mint egy normál, automatizált vezetésre alkalmas kamera ára, amelyek egy része kevesebb, mint 100 euróba kerül.

A mai napig az Adasky 55 millió dollárt gyűjtött össze finanszírozási körökben. Meentzen szerint az összegnek elegendőnek kell lennie ahhoz, hogy a cég a saját lábára álljon.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.11
Az ír fapados április 17–24. közötti, húsvéti időszakra vonatkozó foglalási adatai szerint a....
2025.04.11
Az Insura.hu adatai szerint az első negyedévben megkötött teljes körű casco szerződések átlagdíja....
2025.04.11
A Jeep Avenger lett Olaszország legkelendőbb SUV-ja márciusban. Ahogy elvitte a pálmát az idei első....
2025.04.11
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki az erős széllökések veszélye miatt....
2025.04.10
Az Orbánhegyi út és a Stromfeld Aurél út találkozásánál történt a baleset - írja este a....
2025.04.10
A HangZóna mai vendége Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója. ..
2025.04.10
Pedig az 1980-ban gyártott kisteherautónak nem volt könnyű élete, kezdetben raliautónak, később....
2025.04.10
Jól megy sokaknak Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára. Nézzük,....
2025.04.10
A Volkswagen felgyorsítja globális, jövőre vonatkozó tervének megvalósítását. 580 millió dolláros....
2025.04.10
A mindössze 2,5 méter hosszú, tisztán elektromos hajtású FT-Me tanulmány hamarosan érkező....