Gondolatjel

Gondolatjel – Kívül kicsi, belül nagy

2025.04.10.

A mindössze 2,5 méter hosszú, tisztán elektromos hajtású FT-Me tanulmány hamarosan érkező szériaváltozata a Toyota „mobilitás mindenkinek” szlogenjének megfelelően megfizethető, nagy használati értékű jármű. Az apró kocsi akár mozgáskorlátozottaknak és 14. életévüket betöltött kamaszoknak is megfelelhet.

 

Az utóbbi időben mintha háttérbe szorult volna az autó hasznossága, megelőzte a presztízs és a villogás igénye. Kevesen vesznek praktikumot, csomagtér-kapacitást, könnyű parkolást. Mégis születnek ilyen kocsik, jó példa rá, a 2025-ös, brüsszeli Kenshiki fórumon bemutatott elektromos mopedautó. A Toyota szándékát jelzi, hogy hamarosan a városi mikromobilitás területén is megjelenjen a termékeivel az európai piacon. 

A japán autógyártó nem teljesen új szereplő ebben a kategóriában, elég csak a 2008 és 2015 között gyártott, három méter alatti, jó helykihasználású, 2+1 üléses iQ-ra, vagy a 2021-ben bemutatott C+podra gondolni, amely egyébként a márka első elektromos autója is volt. A 249 centiméteres, kétüléses apróság egy centiméterrel rövidebb és 22,5 centiméterrel keskenyebb (129 cm) volt, mint az első generációs Smart Fortwo, így kettő is elfért belőle egy parkolóhelyen – sőt, ha keresztben parkolnak vele, akár három is. 

Nem lehetett panasz a C+pod fordulékonyságára sem, ugyanis mindössze 3,9 méter volt a fordulókörének átmérője. A 9 kWh-s lítium-ion akkumulátort a padló alatt, a hátsó kerekeket hajtó, 12,5 lóerős, 56 Nm nyomatékú villanymotort pedig hátul helyezték el, ezzel biztosítva a 670 kg tömegű autócska remek vezethetőségét. A csúcssebességet 60 km/h-ban maximalizálták, egy elektromos városi mikroautónak jóval fontosabb a gyorsulás és a hatótáv. Utóbbi akár 150 kilométer is lehetett, ugyanis az apró Toyota átlagfogyasztása mindössze 5,4 kWh/100 km volt. Négy éve a Toyota 1,65 millió jenes (körülbelül 4,1 millió forint) alapáron vezette be C+podot a japán piacra, és első körben olyan vállalati ügyfeleknek, önkormányzatoknak és egyéb szervezeteknek tette elérhetővé, amelyeknek környezetbarát városi mobilitási eszközre volt szükségük. A 2022-es, teljes körű piaci bevezetéséből azonban már a magánszemélyek sem maradtak ki Japánban, de a többi ország sajnos igen.

Az új FT-Me azt bizonyítja, hogy a Toyotát továbbra is érdekli a városi mikroautók, mopedautók szegmense. És szerencsére már Európában is vizsgálja a lehetőségét egy ilyen jármű piacra dobásának. „Ez egy fontos puzzle-darab a széles körű mobilitás kirakós játékában” – mondta az újdonságról Stijn Peeters, a Toyota Motor Europe új mobilitási projektjeinek vezetője Brüsszelben, és azt is elárulta, hogy a most leleplezett koncepcióautóból a vele majdnem teljesen azonos sorozatgyártású verzió is elkészül hamarosan. Az FT-Me-vel a Toyota elsősorban azokat a vásárlókat célozza meg, akik második, kisméretű autót keresnek városi, elővárosi közlekedésre. De az idősek és a tinédzserek is fontos célcsoport lehetnek, mert a vezetéséhez sok országban nincs szükség B-kategóriás személyautó-jogosítványra. Az FT-Me hivatalosan mopedautónak (L6e kategória: legfeljebb 45 km/h sebesség, 8 lóerő folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítmény, 425 kg üres tömeg akkumulátor nélkül) minősül, a legtöbb európai országban – így Magyarországon is – már 14 éves kortól vezethető lenne AM kategóriás jogosítvánnyal. 

A digitális kulcs a tulajdonos telefonja, így a szülők a távolból is könnyen korlátozhatják, hogy gyerekeik mikor vezethetik a járművet. Természetesen a legkisebb Toyota egyéb fejlett kapcsolódási funkciókkal is fel van szerelve, amelyek lehetővé teszik a zökkenőmentes integrációt okostelefonokkal, a kulcs nélküli nyitáshoz és a különböző szolgáltatások eléréséhez. 

Két ülés van az apró járműben, a jobb oldali azonban kiszerelhető, 1,6 méter hosszú rakteret lehet létrehozni. A négyzet alakú kormányról a gyorsítás és a lassítás is vezérelhető, így kerekesszékes mozgáskorlátozottak is képesek vezetni a kis mopedautót. Ráadásul a kiszedhető jobb oldali ülés helyére jókora poggyászt lehet berakni. Ezzel megvalósult a kívül kicsi, de belül nagy gépkocsi. 

A merész és modern külső dizájnt – a biztonság érzékeltetésére – vadászrepülő-pilóták bukósisakjáról mintázták, a külső karosszériaelemek 90 százalékban újrahasznosított anyagokból készültek, a panelek cserélhetők is, hogy mindenki a saját egyéniségéhez alakíthassa a kocsi megjelenését. Elődjéhez hasonlóan az FT-Me is csak a parkolóhely felét foglalja el, sőt, ha van lehetőség merőleges parkolásra, akkor csupán az egyharmadát. Nemcsak a kis fordulókör teszi könnyűvé a vezetést, hanem a 360 fokos kilátású utastér is. 

A tisztán elektromos hajtásláncról egyelőre csak annyit árult el a Toyota, hogy harmadannyi energiát fogyaszt, mint egy nagyobb méretű akkumulátoros elektromos autó, így a tetőre szerelt napelemek napos idő esetén akár napi 30 kilométer hatótávolságot is biztosíthatnak. Ez a legtöbb embernek elég lenne a napi ingázáshoz, nekik alig kellene kábelről tölteni a mopedautót. További jó hír, hogy a Toyota szerint a sorozatgyártású FT-Me „megfizethető és könnyen karbantartható lesz, ráadásul a legjobb maradványértékű lesz majd a kategóriájában".

Milyen jó lenne, ha luxusterepjárók és prémiumautók helyett, mikroautók lennének népszerűek: egy zöld lámpára több jármű haladhatna át a kereszteződésen. És mennyit enyhülne a parkolási nyomorúság…  

 

 



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.17
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.04.17
Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet, az IIHS 2025-re megszigorította átfogó....
2025.04.17
A Porsche jelentősen növelte az elektromos járművek értékesítési arányát 2025 első negyedévében:....
2025.04.17
Balesetek és útépítések nehezítik a közlekedést országszerte ezen a nyárias csütörtök délután. ..
2025.04.17
Közlekedési balesetben elhunyt Varga Ákos, az első magyar motorversenyző, aki teljesítette a Dakar-....
2025.04.17
Bár csak egyetlen métert tett meg fejjel lefelé, a teljesítmény így is lenyűgöző. ..
2025.04.17
Ki mondta, hogy egy dobozos áruszállító nem lehet izgalmas? Hogy fölösleges légterelőt és a....
2025.04.17
A Porsche Hungária az ország öt szakképző intézményének adományozott egy-egy oktatási célra....
2025.04.17
Van olyan sztrádaszakasz, ahol 15 km-es a torlódás és akár 1,5 órát meghaladó menetidő-növekedéssel....
2025.04.17
A Rotax motorral szerelt Can-Am márkát elsősorban strapabíró quadjairól és brutális teljesítményű....