Gondolatjel
Az utóbbi időben mintha háttérbe szorult volna az autó hasznossága, megelőzte a presztízs és a villogás igénye. Kevesen vesznek praktikumot, csomagtér-kapacitást, könnyű parkolást. Mégis születnek ilyen kocsik, jó példa rá, a 2025-ös, brüsszeli Kenshiki fórumon bemutatott elektromos mopedautó. A Toyota szándékát jelzi, hogy hamarosan a városi mikromobilitás területén is megjelenjen a termékeivel az európai piacon.
A japán autógyártó nem teljesen új szereplő ebben a kategóriában, elég csak a 2008 és 2015 között gyártott, három méter alatti, jó helykihasználású, 2+1 üléses iQ-ra, vagy a 2021-ben bemutatott C+podra gondolni, amely egyébként a márka első elektromos autója is volt. A 249 centiméteres, kétüléses apróság egy centiméterrel rövidebb és 22,5 centiméterrel keskenyebb (129 cm) volt, mint az első generációs Smart Fortwo, így kettő is elfért belőle egy parkolóhelyen – sőt, ha keresztben parkolnak vele, akár három is.
Nem lehetett panasz a C+pod fordulékonyságára sem, ugyanis mindössze 3,9 méter volt a fordulókörének átmérője. A 9 kWh-s lítium-ion akkumulátort a padló alatt, a hátsó kerekeket hajtó, 12,5 lóerős, 56 Nm nyomatékú villanymotort pedig hátul helyezték el, ezzel biztosítva a 670 kg tömegű autócska remek vezethetőségét. A csúcssebességet 60 km/h-ban maximalizálták, egy elektromos városi mikroautónak jóval fontosabb a gyorsulás és a hatótáv. Utóbbi akár 150 kilométer is lehetett, ugyanis az apró Toyota átlagfogyasztása mindössze 5,4 kWh/100 km volt. Négy éve a Toyota 1,65 millió jenes (körülbelül 4,1 millió forint) alapáron vezette be C+podot a japán piacra, és első körben olyan vállalati ügyfeleknek, önkormányzatoknak és egyéb szervezeteknek tette elérhetővé, amelyeknek környezetbarát városi mobilitási eszközre volt szükségük. A 2022-es, teljes körű piaci bevezetéséből azonban már a magánszemélyek sem maradtak ki Japánban, de a többi ország sajnos igen.
Az új FT-Me azt bizonyítja, hogy a Toyotát továbbra is érdekli a városi mikroautók, mopedautók szegmense. És szerencsére már Európában is vizsgálja a lehetőségét egy ilyen jármű piacra dobásának. „Ez egy fontos puzzle-darab a széles körű mobilitás kirakós játékában” – mondta az újdonságról Stijn Peeters, a Toyota Motor Europe új mobilitási projektjeinek vezetője Brüsszelben, és azt is elárulta, hogy a most leleplezett koncepcióautóból a vele majdnem teljesen azonos sorozatgyártású verzió is elkészül hamarosan. Az FT-Me-vel a Toyota elsősorban azokat a vásárlókat célozza meg, akik második, kisméretű autót keresnek városi, elővárosi közlekedésre. De az idősek és a tinédzserek is fontos célcsoport lehetnek, mert a vezetéséhez sok országban nincs szükség B-kategóriás személyautó-jogosítványra. Az FT-Me hivatalosan mopedautónak (L6e kategória: legfeljebb 45 km/h sebesség, 8 lóerő folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítmény, 425 kg üres tömeg akkumulátor nélkül) minősül, a legtöbb európai országban – így Magyarországon is – már 14 éves kortól vezethető lenne AM kategóriás jogosítvánnyal.
A digitális kulcs a tulajdonos telefonja, így a szülők a távolból is könnyen korlátozhatják, hogy gyerekeik mikor vezethetik a járművet. Természetesen a legkisebb Toyota egyéb fejlett kapcsolódási funkciókkal is fel van szerelve, amelyek lehetővé teszik a zökkenőmentes integrációt okostelefonokkal, a kulcs nélküli nyitáshoz és a különböző szolgáltatások eléréséhez.
Két ülés van az apró járműben, a jobb oldali azonban kiszerelhető, 1,6 méter hosszú rakteret lehet létrehozni. A négyzet alakú kormányról a gyorsítás és a lassítás is vezérelhető, így kerekesszékes mozgáskorlátozottak is képesek vezetni a kis mopedautót. Ráadásul a kiszedhető jobb oldali ülés helyére jókora poggyászt lehet berakni. Ezzel megvalósult a kívül kicsi, de belül nagy gépkocsi.
A merész és modern külső dizájnt – a biztonság érzékeltetésére – vadászrepülő-pilóták bukósisakjáról mintázták, a külső karosszériaelemek 90 százalékban újrahasznosított anyagokból készültek, a panelek cserélhetők is, hogy mindenki a saját egyéniségéhez alakíthassa a kocsi megjelenését. Elődjéhez hasonlóan az FT-Me is csak a parkolóhely felét foglalja el, sőt, ha van lehetőség merőleges parkolásra, akkor csupán az egyharmadát. Nemcsak a kis fordulókör teszi könnyűvé a vezetést, hanem a 360 fokos kilátású utastér is.
A tisztán elektromos hajtásláncról egyelőre csak annyit árult el a Toyota, hogy harmadannyi energiát fogyaszt, mint egy nagyobb méretű akkumulátoros elektromos autó, így a tetőre szerelt napelemek napos idő esetén akár napi 30 kilométer hatótávolságot is biztosíthatnak. Ez a legtöbb embernek elég lenne a napi ingázáshoz, nekik alig kellene kábelről tölteni a mopedautót. További jó hír, hogy a Toyota szerint a sorozatgyártású FT-Me „megfizethető és könnyen karbantartható lesz, ráadásul a legjobb maradványértékű lesz majd a kategóriájában".
Milyen jó lenne, ha luxusterepjárók és prémiumautók helyett, mikroautók lennének népszerűek: egy zöld lámpára több jármű haladhatna át a kereszteződésen. És mennyit enyhülne a parkolási nyomorúság…