takarékos vezetés

Hogyan pazarold a drága benzint?

2022.08.27.

Zenekarból kirúgják azt a zenészt, aki rosszul játszik, a világ legszebb kollektív társasjátékában erre ritkán van példa. Sajnos...

Szóval, folytassuk a címmel: hogyan pazarold a drága üzemanyagot? Sokan tudják a titkot: végy kéttonnányi autót, elindulás előtt járasd motorját hidegen hosszú percekig, soha ne szereld le a tetőcsomagtartót és a hátsó fertályt is pakold tele felesleges cuccokkal, aztán padlógáz akkor is, ha állnak előtted a pirosnál. Ja, és ne foglalkozz aktuális forgalmi információkkal, előírt sebességgel, és véletlenül se tartsd a több autó ritmusát.

Mert tök mindegy, hogy benzines, dízel, vagy elektromos, a fogyasztás leginkább tőled függ és nem(csak) azért kell takarékoskodni az üzemanyaggal, mert egyre drágább.

Nincsenek csodaszerek, a talpadban van ötven százalék. Vagy több!

Írásban eszmét futtatni a takarékos vezetésről? Szerintem lehetetlen küldetés, de megpróbálom. Egykori oktatóm mondta, hogy spórolni leginkább a lábbal lehet, meg a fejjel. Szóval előre kell nézni, gondolkodni.

Vélhetően nemcsak én utálom azokat, akik nem indulnak el a zöldre, aztán amikor végre sikerül egyest kapcsolniuk, akkor tökig nyomják a gázt, de mivel késlekedésük miatt kiesnek a zöldhullámból, satu-fékeznek a következő lámpánál. Aztán ez megy folyamatosan. Pontosabban folyamatosan megy a forgalom ritmusának megakasztása.

Egy zenekarból kirúgják azt, aki így játszik, sajnos a legszebb kollektív társasjátékban erre ritkán van példa. Olykor a rendőrök megbüntetnek renitenseket, kamerafelvétel alapján feljelentenek satufékezőket, pedig a gondatlan veszélyeztetők sorában beleférnének például a csorgósok, akik miatt harmadára, felére csökken egy útvonal, egy kereszteződés áteresztőképessége, mert miközben a tilos jelzésnél várakozik, belelóg a kereszteződés kanyarodó sávjába, ahol közben zöld jelzés van. Ő az, aki okkal, ok nélkül tart óriási távolságot várakozás közben is maga előtt.

Nagy kedvenceim az M7-es belső sávjában autózók, akik szerint a jobbra tartásra figyelmeztető táblák nem rájuk vonatkoznak. Metodikájukkal akar négymillió sávos utakat is építhetnénk, mert ilyen megközelítéssel minden autós jogosult egy forgalmi sáv kisajátítására.

Ezek voltak a kollektív közlekedés takarékos trükkjei, de milyenek a privát csodaszerek. Ajándék címén sok bugyuta szerkezetet próbálnak rátukmálni az autósokra, ezek többsége inkább csak a forgalmazónak hasznos, és jó esetben nem árt a motornak, ezért inkább maradjunk a klasszikus és bevált megoldásoknál

Nem feltétlenül kell szuper takarékosnak kikiáltott új modelleket venni és mágikusnak hirdetett szereket tankolni ahhoz, hogy ugyanannyi pénzért többet autózzunk. Nagy titkok nincsenek, de sok apró trükkel és figyelmesebb vezetéssel ritkítható a benzinkútlátogatások száma.

Évi húszezer kilométeres futásteljesítménynél a tízszázalékos üzemanyag-megtakarítás akár három tank benzin árát jelenti, ami nemcsak a kocsi üzemeltetőjének jó, hiszen ezzel egy időben egyetlen autó káros-anyagkibocsátása csak a széndioxid tekintetében féltonnával csökken. Magyarországon négymillió személyautó és több mint félmillió busz, valamint teherkocsi közlekedik, minimális odafigyeléssel millió tonnákkal kevesebb lenne a károsanyag kibocsátás. Nagy titkok nincsenek, inkább sok kis trükkel lehet spórolni.

A nagyobb teljesítményt és kisebb fogyasztást ígérő csodaszerek nélkül is csökkenteni lehet az átlagautók fogyasztását és károsanyag kibocsátását.

A legtakarékosabb tömegközlekedni, de sokan munkájuk, vagy családjuk miatt kénytelenek autózni, így a tankolás költségeit nem úszhatják meg, de több egyszerű trükkel jelentősen csökkenthetik.

Elindulás előtt tervezze meg az útvonalat, és tájékozódjon a forgalmi viszonyokról. Az is segít, ha tíz perccel vagy negyedórával korábban indulunk el, mert olykor érezhetően folyamatosabb, vagyis gyorsabb a közlekedés. A kedvezőbb feltételeknél is nagyobb tartalék van a lábunkban, és a fejünkben. Néhány hétköznapi trükk kezdőknek és haladóknak

Ne járassuk a motort álló helyzetben, mert terheletlenül nem éri el az üzemi hőmérsékletet

Beszállás után csatoljuk be az övet, indítsuk be a motort, és néhány másodperc után induljunk el, mert így éri el leggyorsabban az optimális üzemi hőmérsékletet, így kopik a legkevésbé, így szennyezi legkevésbé a levegőt és így fogyasztja a legkevesebbet.

A legtöbb üzemanyagot a gázpedál kezelésével takaríthatjuk meg, az öreg és kipróbált módszer szerint akár negyven százalékkal kevesebb lehet a fogyasztás országúton, különösen autópályáján, hiszen egyenletes haladással, például kilencvenes tempónál még egy átlagvezetővel sem fogyaszt többet négy-öt liternél a legtöbb személyautó. Már amennyiben megfelelő műszaki állapotban van.

Ne pörgessük a motort indokolatlanul magasabb fordulaton, kapcsoljunk idejében magasabb sebességfokozatba. Csikorgó gumikkal elindulni legalább annyira pazarló megoldás, mint a mögöttünk álló autókat várakoztatni a zöldre váltó lámpánál. Vegyük fel a többiek ritmusát, ha már messziről látszik, hogy meg kell állnunk, például útkereszteződéshez vagy tilos jelzéshez közeledve ne nyomjuk feleslegesen a gázt, hanem motorfékkel guruljunk, ami nem azonos a csorgással...

Lassításnál kapcsoljunk korábban alacsonyabb sebességfokozatba, használjuk a motorféket, ezzel kíméljük a betétet, és kevésbé kopnak a tárcsák meg dobok, és így is üzemanyagot takarítunk meg. Indokolatlanul ne használja a fűtést, és más elektromos berendezést.

Hosszabb várakozásnál, például tilos jelzésnél vagy sorompónál érdemes leállítani a motort, ezt a legújabb modellek maguktól is megteszik. Igaz, sokan inkább kikapcsolják a start-stop programot.

Rövid távolságokra vagy könnyen elérhető célpontok elérésre autó helyett gyalogoljunk, vagy szálljunk tömegközlekedési eszközre.

Pakoljuk ki a felesleges kacatokat a raktérből, mert a többletsúly többletfogyasztással jár, csakúgy, mint a jelentős légellenállást okozó csomagtartó, bringatartó, síboksz. Amennyben nincs autónkban nyomásjelző, tankolásonként ellenőrizzük a gumiabroncsokat, mert a lapos gumi jobban kopik, rontja az úttartást, többletfogyasztással és nagyobb károsanyagkibocsátással jár. Érdemes olykor a pótkerék nyomását is ellenőrizni.

Új abroncs vásárlásakor válasszunk kisebb súrlódású típust, mert nemcsak tartósabb, de az autó menettulajdonságai is javulnak, fogyasztása csökken.

Olcsóbban, tisztábban és biztonságosabban

Alacsonyabb tempóval a levegő is tisztább és csökken a közlekedési baleset kockázata. Az 1974-es olajválság idején, a német utakon bevezetett 100 km/órás sebességkorlátozás hatására 37 százalékkal csökkent a halálos közlekedési balesetek száma. Az Európai Unió útjain 2021-ben 19 ezren, Magyarországon közel félezren haltak meg. Egy közlekedéssel foglalkozó tanulmány szerint a jelenlegi 130 km/órás sebességhatár 120 km/órára történő csökkentése évente harmincmillió tonnányi kőolajat lehetne megtakarítani Európában.

Egy kis műszaki

Az eltömődött légszűrőt, az elhasználódott gyújtógyertyát, a viszkozitását vesztett olajat cserélni kell, mert éppúgy rontja a fogyasztást, mint az előírtnál laposabb abroncs. Fontos, hogy a motorban a futásteljesítménynek és a használatnak megfelelően cseréljünk kenőanyagot, és bár jóval ritkábban igénylik, de a sebességváltóról és a kiegyenlítőműről se feledkezzünk meg.

Amennyiben Budapestről Zamárdiig a megengedett 130 km/óra helyett 110 km/órás tempóban közlekedik, ekkora távolságon az M7-esen, másfél liternyi üzemanyagot is megtakaríthat, miközben időben nem sokat veszít, ráadásul a baleseti kockázat is jelentősen csökken.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....