abroncs

Hogyan csökkenthetjük az ország üzemanyag-fogyasztását tíz százalékkal?

2014.08.29.

Egyes becslések szerint, ha a Magyarországon közlekedő valamennyi gépjármű abroncsát a megfelelő értékre pumpálnák fel, az ország üzemanyag-fogyasztása azonnal csökkenne tíz százalékkal - állítja a Magyar Gumiabroncs Szövetség

Havonta néhány perc odafigyeléssel a saját pénztárcánkon is megérezzük a pozitív változást. A megfelelő keménységűre pumpált gumik élettartama hosszabb, tapadásuk biztosabb, az autó fogyasztását pedig csökkentik. Hogy mi a „megfelelő nyomásérték”? Ezt az autó kézikönyvében, vagy jellemzően a vezető felőli első ajtó környékére ragasztott matricán teszi közzé a gyártó.

Néhány költségcsökkentő tipp a gumiabroncsokhoz:

  • A guminyomást lehetőleg akkor mérjük, amikor az abroncsok hidegek – ekkor kapjuk meg a valós értéket.
  • Ha családi utazást tervezünk, amikor az átlagosnál nagyobb súlyt szállítunk az autóban, a gumiabroncsok nyomását is növeljük, de mindig csak az autónk gyári előírása szerinti mértékben. Így a gumi kevésbé kopik és az autónk kevesebbet fogyaszt.

A gumiabroncs kopása is árulkodó:

  • Ha a gumiabroncs kétoldalt kopott, a gumi „vállas”. Ez azt jelzi, hogy a nyomás túl alacsony, így az autó többet fogyaszt.
  • A középen megfigyelhető kopás a túl magas abroncsnyomás miatt jelentkezik. Bár a fogyasztás ilyenkor alacsonyabb, hosszú távon nem tesz jót a családi kasszának: a gumiabroncs és a futómű jobban amortizálódik, és még az autó stabilitását is csökkenti.
  • Átlós kopás esetén vagy a centrírozást kell újrakalibrálni, vagy a nyomást növelni.
  • Ha az abroncson mélyedések és domborulatok vannak, érdemes szakemberhez fordulni, mert nagyobb problémát jelezhet, például a felfüggesztéssel, a lengéscsillapítókkal vagy a kormányrendszerrel.
  • A ránézésre rendben lévő abroncsot is ellenőrizni kell havonta egyszer! Ha „nem számottevő mértékben”, akár csak 0,5 barral kisebb a kerekekben lévő nyomás az előírtnál – amit ránézésre nem lehet megállapítani –, a gumi élettartama csökken, kissé alacsonyabb nyomásnál pedig drasztikusan nő az üzemanyag-fogyasztás. Szakemberek szerint 10% nyomáscsökkenés mintegy 10%-kal csökkentheti a futásteljesítményt.

Még egy tipp: a futófelület bordái között színes jelzőcsíkokat, esetleg kidudorodásokat találunk. Ha ezek a csíkok egy szintbe kerülnek a bordák felszínével, mindenképpen le kell cserélni az abroncsot. Ilyenkor a bordák magassága már csak 1,6 mm. Ez a hazai és több európai szabályozás szerinti minimális árokmélység, de nem éri meg feszegetni a határokat. A hazai és nemzetközi szakemberek egybehangzó ajánlása alapján nyári gumiknál 3 mm, a téli szett esetén 4 mm-es értéknél vegyünk új abroncsokat.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
Olvasóink jelzése szerint a motorosok hosszú kilométereken keresztül menekültek a rendőrök elől,....
2024.05.06
2024 jól indult a gépjárműpiac számára, az első négy hónapban körülbelül 7.000 darabbal több....
2024.05.06
Hatalmas magyar siker Mugelloban, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli 2024-es szezonjának....
2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....
2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....
2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....
2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....