Porsche

Hogy is van ez? - Porsche típusszámok eredettörténete

2016.08.20.

Három számjegyű kódok, amelyek beleégtek az autórajongók tudatába: ilyen a 911, a 356 vagy épp a 959. Kevés ember létezik, aki ne a Porsche járműveire asszociálna róluk. Röpke visszaemlékezést tartunk a számok eredetéről.

Gyakorlottabb Porsche rajongók még a gyári kódokat is kívülről fújják, pedig a kereskedelmi forgalomban kapható típusok nevei többnyire eltérőek a gyári kódoktól. A márka kezdeti éveiben egészen cifra névadási formulák is felbukkantak. Példának okáért nézzük a Porsche 356 A 1500 GS Carrera elnevezést. A remekül sikerült autó már hatvan éve csal örömteli mosolyt az igazi autórajongók arcára, ám a laikusok számára nem sokat mond ez a hosszú név. Pedig olyan, mint egy használati utasítás, mindent leírtak benne pontról-pontra. Az első háromjegyű szám jelenti az alapjául szolgáló 356-os típust. Az A-betű a továbbfejlesztett változatot jelöli, az 1500-as számból pedig megtudjuk a motor méretét (1500 köbcenti). A GS rövidítés annyit tesz, hogy Grand Sport, a Carrera pedig a spanyol verseny szóból ered, tehát ezek jelölik az autó rendeltetését. Milyen egyszerű és mégis mennyire komplikált.

A Porsche első, saját márkanév alatt megjelenő autója a 356-os volt

A zuffenhauseni számok eredete összefort a Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH megalakulásával. Ferdinand Porsche saját tervezőirodáját 1931-ben nyitotta meg, amely akkor még nem a saját sportautóit gyártotta. Első megrendelésük a hajdan személyautókat készítő Wanderertől érkezett. Számukra tervezte a Porsche a Type 7 gyári kódú típust 1931-ben, a Type 60 pedig a legendás Volkswagen Bogár elődjét takarta.

A Bogár tervezése 1934-ben indult

Az első jármű, amely a Porsche nevet viselte, 1948. június 8-án mutatkozott be, a 356 név alatt. Kezdetben a gyári kódnevet használták a típusok hivatalos elnevezéseként, mint a már említett 356 vagy a középmotoros versenyautó, az 550 esetében. Az őket követő új sportautó tervezésekor viszont már figyelembe kellett venni egy esetleges együttműködés lehetőségét a folyamatosan fejlődő Volkswagennel is. Ezért olyan típuskódot választottak, amelyet Wolfsburgban még nem használtak, jelesül a 901, illetve a 902 számokat.

A 901-es kód a hathengerest, a 902-es pedig a négyhengeres motorral készült típusokat jelölte

Ugyanakkor a Peugeot megvétózta a számokat, mondván náluk 1929 óta készülnek olyan típusok, amelyeknek nevében a három számjegyből álló kód közepén a nulla szerepel. Így került a nulla helyére az 1-es a Porsche sportautójának nevében. A 911-et követte a 914, majd a 928 és a 944 is, amelyek még a gyári kódot kapták típusnévként is. Azonban ezek is árulkodó jelölések, hiszen az utolsó számjegy utal a motor felépítésére. Értelemszerűen a 4 a négyhengeres, a 8, a nyolchengeres motorokat jelenti.

Az orrmotoros Porschék is számjegyes jelölést kaptak

A 911 fejlődése megkövetelte a rugalmasságot az elnevezések terén. Az 1968-as modellévben egy A-betűs jelölést kapott a típus, majd 1969-ben követte a B-változat, 1970-ben pedig a C. Ezzel sem volt még vége a betűsorozatnak, hiszen 1973-ban érkezett a G-jelölésű. A speciális modellek használtak először külön elnevezést, úgy mint a 911 Turbo, amelynek gyári kódja már Typ 930 lett, a 911 SC/RS pedig Typ 954 néven is futott.

1974-ben debütált a háromliteres turbófeltős motorral szerelt Typ 930-as verzió, alias 911

A nagy fordulópontot az 1988-ban teljesen újjátervezett 911 jelentette, hiszen az ekkor már bejáratott, jól csengő típusnevet nem hagyták el, de a gyári kódja végleg eltérővé változott, Typ 964-re. 1993-ban követte a 993, majd érkezett a 996, a 997 és végül a 991, amelyet napjainkban is gyártanak. Az időben előrehaladva pedig megjelentek a különleges és teljesen új típusok, amelyeknek típusnevéből már elhagyták a számokat, ám a gyári kódok megmaradtak. Példaként említhetjük a Carrera GT sportautót, amely 980-as kódnéven ismert, de a Cayenne szabadidő-autónak is megvan a maga számozása, a 955 formájában (első generáció). . Ilyen gyári kóddal természetesen a Boxster is rendelkezik. Első generációja 986, a második 987, a jelenlegi változat pedig 981-es gyári kód alatt keresendő.

1997-ben mutatkozott be a 2,5 literes, középre helyezett boxermotorral a Boxster

Igen ám, de közben egy új korszakot nyitott a Porsche a számozások tekintetében. A Boxster és a Cayman esetében nem csak a dicső múlt felidézése hozta el a 718-as számot a típusnévbe. A logikus és átlátható névadást rendkívül kézenfekvő ötlettel valósítják meg Zuffenhausenben. A kétajtós, sportautó típusok mind számozást kapnak a típusnévben, lásd 718, 911 és 918. A négyajtós típusok, a Cayenne, a Macan és a Panamera pedig maradnak a hosszabb és picit elegánsabb szavaknál. A Porsche Forever blog pedig segít a rajongóknak, illetve minden érdeklődőnek eligazodni a Porsche rengeteg számozása között, ugyanis a Typenbezeichnung menüpontra kattintva végigböngészhetők a számok, és így egy kis Porsche történelem is! Kellemes történelemórát kívánunk!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....