Mercedes-Benz Citan

Hogy mekkora? – Mercedes-Benz Citan 112 CDI teszt

2022.05.25.

Hát ÓRIÁSI! Mindezt jelezték is egy kevésbé diszkrét, a furgon oldalán végigfutó felirattal, ami miatt kaján vigyorral fordult utánam mindenki az utcán. Pedig itt tényleg az autó méretére gondoltak, és nem másra.

Persze megérthető, hogy a Mercedes-Benz ennyire feltűnően büszke a Citan új generációjára, hiszen éppen idén 10 éves a modellcsalád. Ennek ellenére mégis csak a második generációnál tartunk, amit már a Renault-Nissan új, CMF-CD padlólemezére építettek, ezért megkaphat egy sor modern kiegészítőt, amikkel jó ideig versenyképes maradhat a kishaszonjárművek népes szegmensében.

Nem véletlen tehát, hogy az orr kialakításon kívül szinte mindenben megszólalásig hasonlít a Renault Kangoora (vagy éppen a Nissan Townstarra). Persze arra azért odafigyeltek, a Mercedes 12 mm-rel hosszabb legyen, mint a másik két testvére, hiszen mégis csak egy prémium márkáról beszélünk. Viszont úgy gondolom, hogy mégsem emiatt, hanem az utastér extra komfortja miatt választhatják majd a Mercedes csomagszállítóját a többiekkel szemben.

Az ajtókat kinyitva rögtön feltűnik, hogy ez bizony egy báránybőrbe bújtatott Mercedes. Elképesztő, de itt is megkapjuk ugyanazt a már-már luxus műszerfalat, amit megszokhattunk a személyautókban, persze egy fokkal egyszerűbb anyagokból építve, de a gyönyörű, és finoman kattanó légbeömlőkkel, patent felbontású kijelzőkkel, és a zseniális tapipados multikormánnyal, amit 92 ezer forintért pihe-puha bőrrel fednek – utóbbit úgy képzelem, hogy egy haszonjárműben különösen lehet értékelni egy hosszú munkanap során, a hangulaton legalábbis mindenképp sokat dob, ha finom anyagokat tapintunk.

Itt-ott viszont meglepően kirívó volt az olcsósítás. A tesztautót például dupla utasüléssel szerelték, ami két felnőttnek túl kicsi, egynek viszont kényelmetlen, hiszen nagyon oldalra szorul, ezért a lehajtható napellenző is elveszti funkcióját, és a biztonsági övét is csak nehézkesen tudja bekötni. Ráadásul ezt az üléstípust nem is lehet lehajtani könyöklőnek, vagy tablettartónak. Én sokkal inkább szavaznék egy szimpla utasülésre a Citanban, hiszen így a kiálló váltóharang sem zavaró a térdnek, ráadásul elérhetőek lesznek a központi pohártartók, amik duplaülés esetén az ülőlap alá kerülnek, ezért használhatatlanok. Értem én, hogy gyártósori komplexitás csökkentés, de azért ez így nem túl elegáns.

Összességében meglepően személyautós a Citan vezethetősége, de azért a furgonos, magas üléspozíció megadja azt a komolyság érzést is, amire kiskorunk óta vágyunk. Nálam ráadásul metál színben, szürke 16-colos felniken, fényezett lökhárítókkal, kétoldali tolóajtókkal járt, amikkel egészen tetszetős az összkép.Sajnos két testvérét még nem próbáltam, így nem tudom azokkal összevetni, de a Citanban a futómű meglepő finomságot hordozott. Budapest legkátyúsabb útszakaszain is rendkívül puhán vitt át, pedig az a tapasztalat, hogy a haszonjárműveket nagyobb terhelésre hangolják, és üresen pattogni szoktak.

Amit viszont úgy tűnik, hogy nem kaphat meg a Mercedes, az a Kangoo kivehető B-oszlopja, az „Open Sesame” pedig egy erős ziccer a franciáknak, ha a belvárosi pakolhatóságról van szó. Nálam a legerősebb, 116 lóerős változatában járt az 1,5 literes dízelmotor, aminek van egy szerethető, nyugodt karaktere. Annak ellenére, hogy egy nyomatékos, erős motorról beszélünk, mindig finoman tölt be a turbó, és nincsenek felesleges késlekedések sem. Kiforrottnak hatott a 6-fokozatú kéziváltóval párosítva a hajtáslánc, ami városban 5,3 literes fogyasztással is megelégedett, míg az autópályázással, fotózással, hegymászással is tarkított nagy tesztátlag 6,4 liter lett. Egyébként autópályán elég erőteljes a szélzaj, talán a lapát tükröknek köszönhetően.

A tesztalanyunkhoz hasonló Citan 112 CDI PRO jelenleg valamivel (bruttó) 9 millió forint felett indít a konfigurátor szerint – cserébe Mercedes kulcsot forgathatunk a logisztikai központ közepén. Jelenleg csak a 2716 mm tengelytávú rövid változat kapható, 462 kg hasznos terhelhetőséggel, 2,2 tonna össztömeggel. A raktér magassága 1059 mm, míg az oldalajtók szélessége 615 mm. Hamarosan érkezhet a hosszított és Mixto kivitel is, valamint természetesen elérhető lesz eCitan néven a teljesen villanyos változat is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....