sebességváltó
Az 1962-es Routemaster double-decker (emeletes) buszt Allison sebességváltóval építették át. Ezzel ez lett a legidősebb jármű, mely elnyerte az „Alacsony Kibocsátású Busz” (Low Emission Bus =LEB) minősítést, teljesítve a legfrissebb dízel-hibrid és alternatív üzemanyag hajtású buszokra előírt környezetvédelmi normákat.
A magánkézben lévő, RM1005 számú Routemastert egy Cummins ISB 4,5 literes Euro 6 dízel motorral építették át. A februári LEB teszt előtt a korábbi Allison sebességváltót is lecserélték egy Allison T2100 automata váltóra, melyhez FuelSense® 2.0 Max alkalmazás is tartozik. Az Allison nemrégiben vezette be a piacra a FuelSense 2.0 szoftverét, DynActive Váltással, mely még a vállalat eredeti FuelSense softwerénél is akár 6 százalékkal több üzemanyag megtakarítására képes. Az átalakítás az Allison angliai viszonteladójának nevéhez a Mitchell Powersystems-hez fűződik.
Ugyanez a motor-sebességváltó kombináció további Routemaster buszok számára teheti lehetővé, hogy tovább működjenek majd Londonban, amikor az „ultra-alacsony kibocsátási zóna” kibocsátási sztenderdjei életbe lépnek 2019 áprilisában, a mai un. „torlódási díjfizetős zónákban”. Az új motorral és váltóval történő átépítés felmenti a Routemastert a londoni T-díj megfizetése alól, melyet idén októbertől vezetnek be, s mely napi 10 font, a „torlódási díj”-on felüli extra pótlék megfizetésére kötelezi azokat a járműveket, melyek nem felelnek meg a kibocsátási előírásoknak.
Az ikonikus Routemaster
Az utolsó Routemaster-t 2005-ben vonták ki az általános szolgálatból, majd a következő évben a kivételes emeletes buszt beszavazták Britannia 10 leghíresebb dizájn-ikonja közé, olyan cégek mellett, mint a Concorde, a Supermarine Spitfire, a Mini, a Londoni metró-térkép, és a K2 telefonfülke. Tíz Routemaster jelenleg turista látványosságként fut a „Londoni Buszok Történelmi Útvonalán” a Tower Hill és a Trafalgar tér között. A 2876 darab AEC Routemasterből, melyet 1954 és 1968 között építettek, hozzávetőleg 1200 még megvan.
Az RM1005 annak a Sir Peter Hendynek a magántulajdonába került 2007-ben, aki a Vasúti Hálózat jelenlegi elnöke, és a londoni közlekedés korábbi biztosa volt. Sir Hendy különleges utakra vezeti a buszt olyan alkalomból, amikor adományokat gyűjt például a Londoni Közlekedési Múzeum, vagy a vasutas gyerekek részére.
„Ez az átalakítás azt mutatja, hogy gazdaságilag életképes az a javaslat, hogy a régi buszokat és áruszállítókat modern motorral és sebességváltóval szereljék fel annak érdekében, hogy Page 2 of 3
megfeleljenek a jobb légszennyezési ellenőrzéseknek és levegőminőségnek” – mondta Sir Hendy. „Mióta beépítették az Allison váltót, nagyon sikeres a busz. Nagyon jó üzemanyagfogyasztást értünk el, amikor első lépésként kicseréltük a motort, de nem annyira jót, mint amit reméltünk a Routemaster kis súlya miatt. Ekkor jöttem rá, hogy sokkal jobb eredményeket is elérhetünk egy a motorhoz illő, modern sebességváltóval. Most, amellett, hogy jó az üzemanyag-fogyasztása, egy álom vezetni ezt a buszt. Tényleg nagyon simán megy, könnyen vált és olyan magas a váltási tartománya, amekkora az eredetinek soha nem volt. Ez azt is mutatja, milyen sokat fejlődött a motor és váltó technológia.”
A LEB standardokat 2015-ben vezette be a Közlekedési tárca, annak a törekvésnek részeként, hogy csökkentse az Egyesült Királyság buszflottáinak üvegház-gáz kibocsátását, és javítsa a levegő minőségét. Ahhoz, hogy LEB-akkreditációt szerezhessen, a járműnek több mint 15 százalékos csökkenést kell elérnie az üvegház-gázok (metán, szén-dioxid és nitrogén-oxid) mennyiségét tekintve, egy Euro 5-ös dízel-buszhoz viszonyítva, és el kell érnie az Euro 6-os emissziós értékeket az egyéb gázok esetében. Az Euro 6 drasztikus fejlődést hozott a hagyományos dízel-motorok környezetbarát megoldásaiban, a nitrogén oxidok mintegy 95 százalékos csökkenését hozva az Euro 5-ös modellekhez képest.
Amennyiben bárkit érdekelne egy utazás a Routemaster RM1005-ön, Sir Hendyvel a kormánynál, elkaphatja a buszt (vagy egyet többi Routemaster közül) a Warminster állomásnál augusztus 26-án és elutazhat vele Imberbe, Wiltshire „elveszett falujába”, amely lakatlanul áll a Brit Honvédség kiképző területén, Salisbury Plain-en. Az RM1005 viteldíjának teljes összegét a Királyi Brit Légió és Imber St Giles temploma kapja.