sebességváltó

A híres londoni emeletes buszok megújulva tovább szolgálhatnak

2017.07.21.

Allison T2100 típusú, új váltóval átépítve és FuelSense® 2.0 Max szoftverrel felszerelve London ikonikus emeletes busza készen áll az új emissziós szabványok teljesítésére.

Az 1962-es Routemaster double-decker (emeletes) buszt Allison sebességváltóval építették át. Ezzel ez lett a legidősebb jármű, mely elnyerte az „Alacsony Kibocsátású Busz” (Low Emission Bus =LEB) minősítést, teljesítve a legfrissebb dízel-hibrid és alternatív üzemanyag hajtású buszokra előírt környezetvédelmi normákat.

A magánkézben lévő, RM1005 számú Routemastert egy Cummins ISB 4,5 literes Euro 6 dízel motorral építették át. A februári LEB teszt előtt a korábbi Allison sebességváltót is lecserélték egy Allison T2100 automata váltóra, melyhez FuelSense® 2.0 Max alkalmazás is tartozik. Az Allison nemrégiben vezette be a piacra a FuelSense 2.0 szoftverét, DynActive Váltással, mely még a vállalat eredeti FuelSense softwerénél is akár 6 százalékkal több üzemanyag megtakarítására képes. Az átalakítás az Allison angliai viszonteladójának nevéhez a Mitchell Powersystems-hez fűződik.

Ugyanez a motor-sebességváltó kombináció további Routemaster buszok számára teheti lehetővé, hogy tovább működjenek majd Londonban, amikor az „ultra-alacsony kibocsátási zóna” kibocsátási sztenderdjei életbe lépnek 2019 áprilisában, a mai un. „torlódási díjfizetős zónákban”. Az új motorral és váltóval történő átépítés felmenti a Routemastert a londoni T-díj megfizetése alól, melyet idén októbertől vezetnek be, s mely napi 10 font, a „torlódási díj”-on felüli extra pótlék megfizetésére kötelezi azokat a járműveket, melyek nem felelnek meg a kibocsátási előírásoknak.

Az ikonikus Routemaster

Az utolsó Routemaster-t 2005-ben vonták ki az általános szolgálatból, majd a következő évben a kivételes emeletes buszt beszavazták Britannia 10 leghíresebb dizájn-ikonja közé, olyan cégek mellett, mint a Concorde, a Supermarine Spitfire, a Mini, a Londoni metró-térkép, és a K2 telefonfülke. Tíz Routemaster jelenleg turista látványosságként fut a „Londoni Buszok Történelmi Útvonalán” a Tower Hill és a Trafalgar tér között. A 2876 darab AEC Routemasterből, melyet 1954 és 1968 között építettek, hozzávetőleg 1200 még megvan.

Az RM1005 annak a Sir Peter Hendynek a magántulajdonába került 2007-ben, aki a Vasúti Hálózat jelenlegi elnöke, és a londoni közlekedés korábbi biztosa volt. Sir Hendy különleges utakra vezeti a buszt olyan alkalomból, amikor adományokat gyűjt például a Londoni Közlekedési Múzeum, vagy a vasutas gyerekek részére.

„Ez az átalakítás azt mutatja, hogy gazdaságilag életképes az a javaslat, hogy a régi buszokat és áruszállítókat modern motorral és sebességváltóval szereljék fel annak érdekében, hogy Page 2 of 3

megfeleljenek a jobb légszennyezési ellenőrzéseknek és levegőminőségnek” – mondta Sir Hendy. „Mióta beépítették az Allison váltót, nagyon sikeres a busz. Nagyon jó üzemanyagfogyasztást értünk el, amikor első lépésként kicseréltük a motort, de nem annyira jót, mint amit reméltünk a Routemaster kis súlya miatt. Ekkor jöttem rá, hogy sokkal jobb eredményeket is elérhetünk egy a motorhoz illő, modern sebességváltóval. Most, amellett, hogy jó az üzemanyag-fogyasztása, egy álom vezetni ezt a buszt. Tényleg nagyon simán megy, könnyen vált és olyan magas a váltási tartománya, amekkora az eredetinek soha nem volt. Ez azt is mutatja, milyen sokat fejlődött a motor és váltó technológia.”

A LEB standardokat 2015-ben vezette be a Közlekedési tárca, annak a törekvésnek részeként, hogy csökkentse az Egyesült Királyság buszflottáinak üvegház-gáz kibocsátását, és javítsa a levegő minőségét. Ahhoz, hogy LEB-akkreditációt szerezhessen, a járműnek több mint 15 százalékos csökkenést kell elérnie az üvegház-gázok (metán, szén-dioxid és nitrogén-oxid) mennyiségét tekintve, egy Euro 5-ös dízel-buszhoz viszonyítva, és el kell érnie az Euro 6-os emissziós értékeket az egyéb gázok esetében. Az Euro 6 drasztikus fejlődést hozott a hagyományos dízel-motorok környezetbarát megoldásaiban, a nitrogén oxidok mintegy 95 százalékos csökkenését hozva az Euro 5-ös modellekhez képest.

Amennyiben bárkit érdekelne egy utazás a Routemaster RM1005-ön, Sir Hendyvel a kormánynál, elkaphatja a buszt (vagy egyet többi Routemaster közül) a Warminster állomásnál augusztus 26-án és elutazhat vele Imberbe, Wiltshire „elveszett falujába”, amely lakatlanul áll a Brit Honvédség kiképző területén, Salisbury Plain-en. Az RM1005 viteldíjának teljes összegét a Királyi Brit Légió és Imber St Giles temploma kapja. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....