Toyota

Hidrogén üzemanyagcellás kamion a Toyotától

2017.04.26.

A Toyota “Project Portal” elnevezésű, kamionok hajtására tervezett hidrogén üzemanyagcellás rendszere megnyitja az utat a nulla károsanyag-kibocsátású közúti fuvarozás előtt: az először a melléktermékként csupán vizet kipufogó Toyota Mirai személyautóban bemutatott rendszer nehéz tehergépjárművekre optimalizált változata látványos gyorsulási tesztben utasította maga mögé a dízel konkurenciát.

Képzeljük magunk elé Kalifornia délnek tartó 710-es autópályáját, ahol szorosan egymás mögött araszolnak a Los Angeles és Long Beach zsúfolt kikötőibe árut szállító kamionok. Most pedig képzeljük el azt, hogy ezek a járművek halkan, gyorsan és károsanyag-kibocsátás nélkül szállítják rakományukat. A Toyota éppen azon dolgozik, hogy ezt valóra váltsa. A Toyota Motor North America Inc. (TMNA) megalkotta a “Project Portal” nevű hidrogén üzemanyagcellás rendszert, amit kifejezetten a Los Angeles-i kikötőben használatos nehéz nyerges vontatók hajtására terveztek.


A kikötő, a Kaliforniai Levegőtisztasági Testület (CARB) és a Kaliforniai Energia Bizottság (CAC) képviselőinek jelenlétében megrendezett sajtótájékoztatón bemutatott nulla károsanyag-kibocsátású kamion egy megvalósíthatósági tanulmány, amellyel azt vizsgálják majd a szakemberek, hogy milyen lehetőségeket kínál a üzemanyagcellák alkalmazása a nehéz tehergépjárművekben. A kísérletsorozat nyáron kezdődik, támogatva a kikötők Tiszta Levegő Akciótervét, amely 2005 óta jelentős mértékben csökkentette Long Beach és Los Angeles kikötőinek emisszióját.

- Ahogy a Prius és a Mirai esetében, a Toyota most is hatalmas lépést tett a jövő technológiája felé. Azzal, hogy elhozta ide a kikötőbe ezt a nulla károsanyag-kibocsátású, hidrogén üzemanyagcellás hajtású kamion-tanulmányt, a Toyota olyan célt tűzött ki, ami felé – reményeink szerint – sokan mások is törekednek majd – fogalmaz Mary D. Nichols, a Kaliforniai Levegőtisztasági Testület elnöke.


“A CARB érdeklődéssel követi e megvalósíthatósági tanulmány fejlődését, mivel véleményünk szerint ez testesíti meg a legjobban a jogszabályok és a kezdeményezések szellemiségét, aminek eredményeképpen gyors fejlődésnek indulhat tiszta üzemű kamionok piaca, drámai változást hozva a közúti áruszállításban.”

A Project Portal szerves része a Toyota azon törekvésének, hogy szélesebb körben, többféle iparágat kiszolgálva alkalmazza a nulla károsanyag-kibocsátású üzemanyagcellás technológiát. Ez a minden szempontból kifogástalanul működő kamion elegendő teljesítményt és forgatónyomatékot kínál a kikötői áruszállítás céljaira, miközben kipufogójából mindössze vízgőz távozik. A nehéz tehergépkocsik károsanyag-kibocsátása jelentős részt tesz ki a Los Angeles-i kikötő éves szintű emissziójából, ám a tanulmány most ígéretes megoldást kínál erre a problémára.


- A Toyota szilárdan hisz abban, hogy a hidrogén üzemanyagcellás technológia nagy lehetőségeket rejt a jövő hajtásláncai számára – avat be Bob Carter, a Toyota amerikai ügyvezető alelnöke. “A világ egyik első sorozatgyártású üzemanyagcellás járművének megalkotása mellett a Toyota üzemanyagcellás autóbuszokat is bemutatott már Japánban, vagyis a vállalat élen jár e sokoldalú technológia szélesebb körű elterjesztésében. Most pedig büszkén mutatjuk be a Project Portal tanulmányt, ezt a nulla károsanyag-kibocsátású nyerges vontatót, aminek tiszta működése az egész társadalom számára valós előnyöket jelent.”

A Project Portal platformot arra tervezték, hogy megfelelő teljesítményt nyújtson a kikötői áruszállító feladatokhoz. A nyerges vontató 670 lóerős és 1800 Nm forgatónyomatékú elektromotorját két Mirai üzemanyagcella-köteg és egy 12 kWh teljesítményű akkumulátor látja el árammal. Az akkumulátor viszonylag kis mérete ellenére is alkalmas a 8-as kategóriába sorolt, több mint 35 tonna össztömegű jármű mozgatásához, a tanulmány becsült hatótávolsága egy feltöltéssel, normál szállítási körülmények között mintegy 320 kilométer.


- A Los Angeles-i kikötő örömmel együttműködik a Toyotával abban, hogy kiderüljön, milyen eredményességgel használható az üzemanyagcellás technológia a kikötői szállítási feladatokhoz – teszi hozzá Tony Gioiello, a Los Angeles-i kikötő fejlesztési osztályának vezetője. “Létesítményünk és partnereink már eddig is bebizonyították, hogy elkötelezetten törekednek a kikötő üzemeltetéséből adódó károsanyag-kibocsátás csökkentésére, és most sokat várunk a Toyota nulla károsanyag-kibocsátású kamion-technológiájától, ahogyan minden más megoldástól is, ami segíthet megvalósítani a San Pedro öbölben működő kikötők Tiszta Levegő Akciótervét.”

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....
2024.04.23
Közzétette az egyhetes ROADPOL akció eredményét az ORFK Kommunikációs Szolgálata. ..
2024.04.23
Egy eddig soha nem látott koncepciót húzott elő a Peugeot a tarsolyából.  ..
2024.04.22
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.22
Alig futott és egy fűtött garázsban pihent mintegy harminc éven át az a Honda NSX szupersportautó,....
2024.04.22
Összeütközött két személygépkocsi Budapest I. kerületében, a Hegyalja úton, a Sánc utcánál hétfő....
2024.04.22
Az ABB Motion legújabb, „Körforgásos jelleg: Nincs vesztegetni való idő” című jelentése szerint az....
2024.04.22
A felajánlóval, Ferencz Zsolt autótörténésszel és autóival május 18-án Felnémeten is találkozhat....