Toyota

Hidrogén üzemanyagcellás kamion a Toyotától

2017.04.26.

A Toyota “Project Portal” elnevezésű, kamionok hajtására tervezett hidrogén üzemanyagcellás rendszere megnyitja az utat a nulla károsanyag-kibocsátású közúti fuvarozás előtt: az először a melléktermékként csupán vizet kipufogó Toyota Mirai személyautóban bemutatott rendszer nehéz tehergépjárművekre optimalizált változata látványos gyorsulási tesztben utasította maga mögé a dízel konkurenciát.

Képzeljük magunk elé Kalifornia délnek tartó 710-es autópályáját, ahol szorosan egymás mögött araszolnak a Los Angeles és Long Beach zsúfolt kikötőibe árut szállító kamionok. Most pedig képzeljük el azt, hogy ezek a járművek halkan, gyorsan és károsanyag-kibocsátás nélkül szállítják rakományukat. A Toyota éppen azon dolgozik, hogy ezt valóra váltsa. A Toyota Motor North America Inc. (TMNA) megalkotta a “Project Portal” nevű hidrogén üzemanyagcellás rendszert, amit kifejezetten a Los Angeles-i kikötőben használatos nehéz nyerges vontatók hajtására terveztek.


A kikötő, a Kaliforniai Levegőtisztasági Testület (CARB) és a Kaliforniai Energia Bizottság (CAC) képviselőinek jelenlétében megrendezett sajtótájékoztatón bemutatott nulla károsanyag-kibocsátású kamion egy megvalósíthatósági tanulmány, amellyel azt vizsgálják majd a szakemberek, hogy milyen lehetőségeket kínál a üzemanyagcellák alkalmazása a nehéz tehergépjárművekben. A kísérletsorozat nyáron kezdődik, támogatva a kikötők Tiszta Levegő Akciótervét, amely 2005 óta jelentős mértékben csökkentette Long Beach és Los Angeles kikötőinek emisszióját.

- Ahogy a Prius és a Mirai esetében, a Toyota most is hatalmas lépést tett a jövő technológiája felé. Azzal, hogy elhozta ide a kikötőbe ezt a nulla károsanyag-kibocsátású, hidrogén üzemanyagcellás hajtású kamion-tanulmányt, a Toyota olyan célt tűzött ki, ami felé – reményeink szerint – sokan mások is törekednek majd – fogalmaz Mary D. Nichols, a Kaliforniai Levegőtisztasági Testület elnöke.


“A CARB érdeklődéssel követi e megvalósíthatósági tanulmány fejlődését, mivel véleményünk szerint ez testesíti meg a legjobban a jogszabályok és a kezdeményezések szellemiségét, aminek eredményeképpen gyors fejlődésnek indulhat tiszta üzemű kamionok piaca, drámai változást hozva a közúti áruszállításban.”

A Project Portal szerves része a Toyota azon törekvésének, hogy szélesebb körben, többféle iparágat kiszolgálva alkalmazza a nulla károsanyag-kibocsátású üzemanyagcellás technológiát. Ez a minden szempontból kifogástalanul működő kamion elegendő teljesítményt és forgatónyomatékot kínál a kikötői áruszállítás céljaira, miközben kipufogójából mindössze vízgőz távozik. A nehéz tehergépkocsik károsanyag-kibocsátása jelentős részt tesz ki a Los Angeles-i kikötő éves szintű emissziójából, ám a tanulmány most ígéretes megoldást kínál erre a problémára.


- A Toyota szilárdan hisz abban, hogy a hidrogén üzemanyagcellás technológia nagy lehetőségeket rejt a jövő hajtásláncai számára – avat be Bob Carter, a Toyota amerikai ügyvezető alelnöke. “A világ egyik első sorozatgyártású üzemanyagcellás járművének megalkotása mellett a Toyota üzemanyagcellás autóbuszokat is bemutatott már Japánban, vagyis a vállalat élen jár e sokoldalú technológia szélesebb körű elterjesztésében. Most pedig büszkén mutatjuk be a Project Portal tanulmányt, ezt a nulla károsanyag-kibocsátású nyerges vontatót, aminek tiszta működése az egész társadalom számára valós előnyöket jelent.”

A Project Portal platformot arra tervezték, hogy megfelelő teljesítményt nyújtson a kikötői áruszállító feladatokhoz. A nyerges vontató 670 lóerős és 1800 Nm forgatónyomatékú elektromotorját két Mirai üzemanyagcella-köteg és egy 12 kWh teljesítményű akkumulátor látja el árammal. Az akkumulátor viszonylag kis mérete ellenére is alkalmas a 8-as kategóriába sorolt, több mint 35 tonna össztömegű jármű mozgatásához, a tanulmány becsült hatótávolsága egy feltöltéssel, normál szállítási körülmények között mintegy 320 kilométer.


- A Los Angeles-i kikötő örömmel együttműködik a Toyotával abban, hogy kiderüljön, milyen eredményességgel használható az üzemanyagcellás technológia a kikötői szállítási feladatokhoz – teszi hozzá Tony Gioiello, a Los Angeles-i kikötő fejlesztési osztályának vezetője. “Létesítményünk és partnereink már eddig is bebizonyították, hogy elkötelezetten törekednek a kikötő üzemeltetéséből adódó károsanyag-kibocsátás csökkentésére, és most sokat várunk a Toyota nulla károsanyag-kibocsátású kamion-technológiájától, ahogyan minden más megoldástól is, ami segíthet megvalósítani a San Pedro öbölben működő kikötők Tiszta Levegő Akciótervét.”

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.31
Vadat gázolt egy kisteherautó és egy személygépkocsi a 8-as főúton, Hosszúperesztegnél lezárták az....
2025.01.31
Olasz stílus, német pontosság és szlovén agy szüleménye a legújabb ezer lóerős, autó, ami nem....
2025.01.31
A baleset miatt tűzoltókra és mentőkre is szükség volt – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2025.01.31
A cikk cím, amit jó eséllyel nem láttál jönni. Mégis mi köti össze a két, egymástól látszólag....
2025.01.31
2025-re továbbfejlesztett kivitelt kap az európai autóvásárlók kedvenc Toyotája, az Európában is....
2025.01.31
Január második felében befejeződtek a szakmai tanulmányi versenyek Csongrád-Csanád vármegyei....
2025.01.31
A rendőrök szabálysértési őrizetbe vették a 37 éves balatonfűzfői férfit - írta a Veszprém....
2025.01.31
Na, de hogy jön ez az autózáshoz? ..
2025.01.31
Egyre hatékonyabbá válnak az alternatív hajtásláncú járművek, a Waberer’s Csoport pedig már....
2025.01.31
A DS Automobiles a Rétromobile 2025 adta kivételes lehetőséget kihasználva ünnepli meg a legendás....