Év Magyar Autója

Hibrid vagy benzines? Melyik hatékonyabb?

2022.11.22.

Az Év Magyar Autója zsűri tagjaival ezúttal négy benzines jelöltet vittünk el közös tesztre Pest, Komárom-Esztergom és Fejér megyébe. Két hibridet és két szabadidő-autót. Vagyis három szabadidő-autót és három hibridet. Hogy is van ez?

 

A mezőny

Formentor - Az üresen 1463 kilogramm tömegű Cupra Formentor már egy ideje színesíti a hazai szabadidő-autó piacot, a teszten a dupla kuplungos automatikus váltóval szerelt 1,5 literes, 150 lovas változatot hajtottuk. Kifejezetten jó volt vezetni, morcos hangja és vehemens, mindig tettre kész, agilis habitusa a sportos vezetést támogatta - még úgy is, hogy teljesítménye nem a legmarkánsabb. A hasát szereti, a 135 kilométeres teszten 7,9 litert fogyasztott 100 kilométerre vetítve.

cupra_x1

A Formentort a Cupra hazai importőre, a Porsche Hungaria a Magyar Év Autója 2023 díjra jelölte a közepes szabadidő-autók kategóriában.

Cupra Formentor 1.5 TSI DSG: 1463 kg; 150 LE; 15 millió forint

cuprafogy

 

X1 - A mezőny legerősebb autójában is dolgozik villanymotor, a 48 voltos lágy hibrid rendszer hétfokozatú Stetptronic automatikus sebességváltón keresztül hajtja - szükség esetén - mind a négy kereket. Futóműve kemény, kormányzása pontos, motorja harap, nem csoda, hogy a négy tesztelt autó közül ezt volt a legizgalmasabb vezetni a Bajna és Héreg közötti szerpentinen. Az üresen 1730 kilós benzinmotoros csúcsmodell a 15 milliméterrel alacsonyabbra állított M-Sport felfüggesztést kapta.

x1_cupra

A 204 lóerős benzinmotort 14 kW-os generátor támogatja, ami finoman löki be a belső égésűt, és a bal oldali váltókar meghúzásakor felpörgeti. Legnagyobb forgatónyomatéka 360 Nm, álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,1 másodperc alatt ugrik. Az X1-est a BMW a közepes szabadidő-autók között indította a Magyar Év Autója 2023 díjért.

BMW X1 xDrive 23i: 1730 kg; 218 LE; 17,6 millió forint

x1_fogy

C5 X - Ezt az autót kevesen fogják a szépségéért szeretni, sokkal inkább a lágyan ringató futóműért lesznek oda és vissza a rajongók. A C5 X-ben mutatkozott be a világújdonságnak számító aktív komfort futómű, amely valóban azt az érzetet kelti, hogy repülőszőnyegen utazunk. A 18 mázsás konnektoros változat 225 lóerő összteljesítményű hajtásláncával teljes csendben és szén-dioxid-kibocsátás nélkül tudunk elindulni, akár 135 kilométer/óra sebességig gyorsíthatunk és ideális esetben 50-55 kilométert is megtehetünk teljesen elektromos üzemmódban.

c5_civic

A benzines és dízel változatban is elérhető modellt a márka hazai importőre a Magyar Év Autója 2023 díjra jelölte az üzleti autók kategóriában.

Citroën C5 X plug-in hybrid 225 PureTech180: 1797 kg; 225 LE; 18,4 millió forint

citroen_fogy

Civic - Finoman, halkan, erőteljesen, de főleg takarékosan vezethető a 11. generációs Civic, amely immár csakis hibrid hajtással érhető el nálunk. Az elektromos motor 184 lóerős (legnagyobb forgatónyomatéka 315 Nm), a kétliteres, Atkinson ciklusú benzinmotor 143 lóerős (legnagyobb forgatónyomatéka 186 Nm). Az üresen 15 és fél mázsás Honda Civic álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,8 másodperc alatt gyorsul fel, a legnagyobb sebessége 180 kilométer/óra.

civic_c5

A motor termikus hatásfoka 41 százalék, a váltás az elektromos és a benzines hajtásmód között észrevehetetlen, csak a zölden világító EV felirat jelzi, hogy villannyal suhanunk. A modellt a Honda a családi autók kategóriában nevezte a Magyar Év Autója 2023 díjra.

Honda Civic e:HEV: 1533 kg; 184 LE; 12,7 millió forint

civic_fogyasztas

Melyik a hatékonyabb?

Nagyon különböző autókat kaptunk a november közepén tartott tesztünkre, nem is volt célunk a közvetlen összehasonlítás, de azért megpróbálom a sokféleségben megkeresni a közös nevezőt. Legyen ez a hatékonyság. A Formentor kivételével mindegyik valamilyen hibrid, az X1 lágy, a Civic full, a C5 X konnektoros, azaz plug-in hibrid (a játékban csakis a benzinmotor fogyasztását mértük, lemerült akkumulátorral teszteltük). Pancser módon, de kidolgoztam egy közös nevezőt, amit hatékonysági együtthatónak neveztem el. Tudományosan nincs alapja, de a négy autót lehet vele rangsorolni. Persze, ez nem a zsűri közös álláspontja, az autókról a verdiktet a zsűri tagjai március elején mondják ki. Szóval: tömeg/teljesítmény + fogyasztás = hatékonysági mutató. Minél kisebb, annál hatékonyabb a kocsi. A Honda elsősége nem meglepetés, viszont az igen, hogy a BMW befutott harmadikként.

31AFA058-16E1-47FE-AC82-33FF970558EF

Honda Civic e:HEV: 1533 kg/184 LE + 5,5 liter/100 km = 13,8

Citroën C5 X plug-in hybrid: 1797 kg/225 LE + 7,3 liter/100 km = 15,2

BMW X1 xDrive 23i: 1730 kg/218 LE + 8,1 liter/100 km = 16

Cupra Formentor 1.5 TSI: 1463 kg/150 LE + 7,9 liter/100 km = 17,6

IMG_8474(Edited)

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....