közlekedésbiztonság

Havon háromszázzal, csak profiknak ajánljuk

2013.10.19.

Több nagy múltú és komoly műszaki háttérrel, valamint tapasztalattal rendelkező európai autóklub tesztelte a téli abroncsokat. Egyelőre még nincs hó a hazai utakon, de a közelgő hideg időre érdemes téli abroncsokra váltani.

Szerző: Boros Jenő - Népszabadság

Ahogy minden műszaki termék, az abroncs is rengeteg kompromisszum eredménye, hiszen amelyik jó hóban, az kevésbé hatékony latyakban, az egyiknek jobb az egyenes futása, a másik hatékonyabb fékezésnél, kanyarodásnál. Nem véletlenül mutatnak eltéréseket a német, osztrák, francia, vagy olasz tesztelők táblázatai, amiknek sorrendjét ha csak kis mértékben is, de olykor a hazai termékek iránti elfogultság is alakítja. Amiben egységesek, hogy a jó minőségűek között nincsenek jelentős eltérések. Az osztrák ÖAMTC az abroncsok téli alkalmasságát közvetlenül befolyásoló tényezők alapján értékelt, ezek között szerepeltek a menettulajdonságok szárazon, vízen, havon, jégen, latyakon, de pontozták a gördülési zajt, a kopás és az üzemanyag-fogyasztást is. A legnagyobb európai autóklub, a német ADAC által tesztelt 32 abroncs többsége jól szerepelt és csak négy kapott nem ajánlott minősítést.

Finnországban, a befagyott Bothina öböl jegén 336 km/órás világrekordot állított fel Hakkapeliitta téli abroncsával a Nokian Forrás: Gyártó

Ami biztos, hogy hideg időben - és nem csak havon - biztonságosabb a téli abroncs, erről csak azt kell meggyőzni, aki még nem fékezett hét Celsius foknál alacsonyabb hőmérsékleten, amikor ötvenes tempónál is 3-4 méterrel hosszabb távolságon állt meg nyári gumijával. Hatvanas tempónál havon a téli gumival 47 méter, nyárival több mint száz méter a fékút.

Nemcsak a gumi futófelületének mintája és mélysége fontos, hanem anyagának összetétele is: a nyáriak hidegben felkeményednek, romlik a tapadás, hosszabb lesz a fékút és kanyarban is könnyebben megcsúszik a jármű., hóban már az elindulás is nehéz. A magasabb hőmérsékletre és többnyire száraz útra, valamint nagyobb sebességre tervezett nyári gumik egyre ritkább mintázata csak a vízelvezetést szolgálja, míg a téli abroncsok kisebb, de mélyebb lamellái a hóban való kapaszkodást és fékezést segítik, ám emiatt messze elmaradnak a nyári kanyarodási tulajdonságaitól.

Ahogy sok más terméknél, az abroncsoknál is többnyire a drágább a jobb. Vásárláskor természetesen fontos az ár, de a választásnál ne csak ez legyen a maghatározó, hiszen a magasabb ár általában jobb minőséget, és ami fontosabb, nagyobb biztonságot jelent. Nem könnyű választani magyar piacon kapható félszáz márka termékeiből. Valamikor a 13 collos keréktárcsa volt a legelterjedtebb méret, ám a járművek tömegének, sebességének növekedése egyre hatékonyabb fékeket igényelt, ehhez pedig növelni kellett a féktárcsák és persze a kerekek méretét. Napjainkban az új autók többségét már 15 collos, vagy annál nagyobb átmérőjű felnikel forgalmazzák.

Az egykor általános 13 collos méretű és T- sebességindexűből ( Max. 190 km/óra) tavaly még ötvenezer forintból futotta szereléssel és centirozással együtt négy téli abroncsra, idén ez már közelebb van a hatvanezer forinthoz, a 15 colos méretű készletért pedig hetven-nyolcvanezer forintot kell fizetni, ennél drágábbak a magasabb sebességindexűek.

Ahogy az autókat, úgy az abroncsokat is alaposan tesztelik sorozatgyártás előtt, az időjárást és útfelület hőmérsékletet fedett pályákkal, a vezetői fáradékonyságot robotokkal próbálják állandósítani. A Continental teljesen automatizált pályán robotpilótákkal tesztel hannoveri fejlesztési központjában, ahol a 300 méter hosszú és 30 méter széles csarnokban a téli és nyári abroncsok különböző tulajdonságait vizsgálják. A vezető nélküli tesztjárművek akár 120 km/órás sebességig gyorsíthatóak, majd fékezhetők automatikusan. A gumiabroncsok menet- és féktulajdonságait cserélhető, szabványos felületű útburkolati elemekkel száraz és nedves körülmények között egyaránt tesztelhetik, a fagyos tesztek a szomszédos jégcsarnokban van lehetőség.

Továbbra is fontosak a természetes helyszínek, melyeket olykor rekorddöntésre is használnak. Az északi országokban állandó bázisokat tartanak fenn autógyártók, mert mínusz 35-40 Celsius fokos hőmérsékletben tesztelhetik igazán szélsőséges körülmények között modelljeiket. Az abroncsgyártó Nokian ennél többet akart és Finnországban, a befagyott Bothina öböl jegén 335,713 km/órás átlagsebességi és 336,511 km/órás maximális világrekordot állított fel 255/35 R20-as T XL jelzésű Hakkapeliitta 8-as jelzésű abroncsával, melyben természetesen fémtüskék is segítették a haladást. A mínusz 5 Celsius fokos hőmérsékletben és 5 m/sec sebességű szélben a teszteléshez használt győri motoros Audi RS6-os hűtőrácsát és kerekeit sima karbonelemekkel burkolták, hogy megakadályozzák a hajtómű túlhűtését és csökkentsék a légellenállást. A rekorder abroncsot nem lehet üzletben megvenni, hiszen a kereskedelmi forgalomban kapható leggyorsabb, vagyis Y jelzésű abroncs maximális sebességindexe 300 km/óra, ám ez is messze meghaladja a közúti közlekedésre engedélyezett tempót, ráadásul a szöges változat Európa legtöbb országában tiltott.

Téli fény, fagyálló folyadék

Az időjárásnak megfelelő autó nem csak téli gumit, hanem fagyálló hűtő-, és mosófolyadékot is jelent, de ajánlatos ellenőrizni az akkut és világítást is. Az ORFK Balesetmegelőzési Bizottságának „Látni és látszani” kampányának keretében a személy-, és tehergépkocsik, valamint motorkerékpárok vezetői a kijelölt szervizekben december 15-ig nemcsak járműveik világítóberendezéseit, hanem díjmentesen látásukat is megvizsgáltathatják. Ezzel felkészülhetnek a november 7-től december 15-ig tartó közúti ellenőrzésre, melynek célpontjai a járművek megfelelően beállított lámpái.

Százezer forintos bírság

Ausztriában, Romániában, Szlovákiában, Szlovéniában, Csehországban és Észak-Olaszországban kötelező a téli gumiabroncs. Ausztriában november 1. és április 15. között, Csehországban november 1. és március 31. között, Szlovéniában és Szlovákiában november 15. és március 15. között büntetik a nyári gumival közlekedőket. Európában minimálisa 3 milliméteres, Ausztriában és Csehországban 4 milliméteres mintázatú abroncs engedélyezett. Romániában a bírság elérheti a 100 ezer forintnyi lejt. A négy évszakos abroncsokon szerepelni kell az M+S jelzésnek, ami sár és hó, angolul mud/snow szavak rövidítése.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.07
A Budapesti Rendőr-főkapitányság munkatársai 99 gyorshajtót mértek be január ötödik hetében. ..
2025.02.06
A HangZóna mai vendége Soltész Bálint rendőrségi szóvivő. ..
2025.02.06
A Volkswagen új hatékonysági mérföldkövet ért el Dél-Olaszországban, a nardói pályán: egy....
2025.02.06
Orvosi incidens történt a Lufthansa Boeing 747-8 típusú repülőgépén – írja a Bild.   ..
2025.02.06
Megkezdődik az M1-es autópálya hatsávosra bővítése Budapest és Győr között 2025 augusztusában. A....
2025.02.06
A Revuelto, az Urus SE és a Temerario díjakat kap a dizájnért, a teljesítményért és a vezetési....
2025.02.06
Lezárják a hétvégén a Lánchidat, valamint a pesti alsó rakpart Eötvös tér és a Jászai Mari tér....
2025.02.06
A tavalyi évben világszinten, Európában és Magyarországon is rekordértékesítéseket elérő Lexus a....
2025.02.06
Könnyű páncélvédettségű terepjáró bázisjárműre fejlesztett autonóm és távirányítási funkciókat a....
2025.02.06
Marihuána tartalmú elektromos dohányterméket, csaknem 1500 doboz magyar zárjegy nélküli cigarettát....