utánpótlás

Használtteszt - BMW Z3 - Én vagyok Pierce Brosnan?

2022.07.23.

Nekem is annyi volt meg eddig a Z3-ról, hogy egy ünnepelt filmsztár, és ügyes kis roadster, de itthon kevésbé népszerű, mert nálunk azért a nagyobb jobb(an mutat) elvét követve vesznek autót azok, akik már nyitott tetős autózásra adják a fejüket. Tehát ha zavaró a BMW-vel járó megbélyegzés, akkor jó hír, hogy ebben a méretben teljesen mást mutat a propeller, mint ahogy azt itthon megszokhattuk. Vidám dolog egy jóízűt autózni a szerpentinen, élményért a volán mögé ülni, ő ezt közvetíti kívül-belül. A kategória legmarkánsabb darabjának kulcsát kaparintottam meg, használttesztünk főszereplője jól felforrósítja a kabriószezont, amiből van még pár hónap, szóval álmodozzunk együtt a mutatós sportkocsiról. 

Bajoros körítésben a klasszikus roadster recept

Minden az angol kétülésestől indult, mert a hatvanas évektől már létezett az MG B, vagy Triumhp Spitfire, amik szűk angol utakra, kicsi, kétüléses, jó helyen hajtó, és könnyű járművek, igazán jókat lehetett autózni velük. Ezt a receptet kereste minden autós nemzet, így lett japán, és német reinkarnációja is. A japánok (amerikai segítséggel - Bob Hall személyében) feltalálták azt, ami később már öngerjesztő módban vált a világ legsikeresebb roadsterévé, 1989-ben bemutatták a Mazda MX-5 NA-t. De nyilván egy másik ikonikus autós nemzet sem maradhatott ki a jóból, így a németek szintén ebben az évben kontráztak a Z1-el, amit igazán a meg nem értett zseni fogalma fed le. Aztán 1995-ben megérkezett az a forma, ami tesztünk főszereplője is egyben.

Szigorú, de mégsem agresszív front kiképzés, hegyomlásnyi hosszú orr, kopoltyúval az oldalán, szűk utascella rész, dögös küszöbökkel, és hopp, véget is értünk, mert a hátsó traktus olyan rövid, mint a vonatfütty. Bár hazudnék, ha nem tudnám órákig legeltetni a szemem azon a terpesztésen, ahogy hátsó nézetből is tömény sportosságot mutat a kis filigrán kasztni, és mennyire bearanyozzák mindezt a hátsó sárga index burás lámpák.

És ezt is lehet fokozni mert a modellfrissítéssel a hátsó lámpák formája megváltozott, és még szélesebb lett a kuffer, a kismotoros autók esetében is. A belsőről már nem tudok ilyen sokáig beszélni mert az egy hagyományos E36 belső, széltében, és hosszában is elegendő hellyel, így a hozzám hasonló átlagos méretű sofőröknek nem lesznek klausztrofóbiás percei amíg elhelyeszkednek a volán mögött.

Hogy szól a sorhat?

A helyzet az, hogy az ortodox BMW-sek már készíthetik is a követ, de leírom már most, hogy elég a négy henger is. A Z3-at, -főleg a modellciklus elején- többféle négyhengeres motorral is kínálták 1.8, és 1.9 literes is volt belőle 110 Le környéki teljesítménnyel. Vajon az 1.3 tonnához nem untig elég ez az erő? A tesztelt autóban 1.9-es 140 lóerős motor dolgozik, ami az M44B19 kódjegyet viseli. Tehát egy (103 kW/138 Le/180 Nm) négyhengeres erőforrás. A hathenger mantrához még annyit, hogy hányszor említettem már, hogy ahhoz, hogy egy jót autózzunk nem nagy motor kell, hanem kis önsúly, ügyes futómű, és négy jó gumi! (Tudom, hogy az élmény teljesen más egy zsíros, németesen hangolt hathengeres motornál, de itt most igyekeztem arra figyelni, hogy ez a hiány az autó erényeiről ne vonja el a figyelmet.)

Keressük hát az élményt, ami ebben az autóban majdnem teljes. A hátsó gátlók fáradtak, és a gumiból kívánna egy friss puha szettet legalább a hátsó tengelyre, de a jelenlegi körítésben is abszolút élvezhető volt. A kormány nagy, és kevésbé érzékeny, kicsit hiányolom a direktségét, inkább nehéznek mondanám. A váltó a kevés futott kilométer ellenére (160.000 km.) lötyögős, egy feszesebb, jobb váltási érzetű darabot képzeltem. Az ülés ebben az autóban is produkálja a típushibának számító kotyogást. A hiányosságok felsorolása után el kell mondanom, hogy a legnagyobb csalódást a váltó okozta az autóban.

Még a vak is látja a karakterét

A Z3-ban benne van az anyag, nagyon stabil, nagyon tart, nagyon pontosan koordinálható. Nem úszik meg, nem ijeszt hirtelen terhelésváltásnál sem kitöréssel, hátsókerekeshez méltón, szépen lehet fűzni a kanyarokat, és gázzal még pluszban bele tudunk nyúlni. A motor szépen szól lenn is, fenn is, nagyjából háromezertől kezdi mutatni magát, és kapunk teljesítményt még 5000-nél is, aztán szépen lassan elfogy, és már csak a hangjával erőlködik, de a teljesítmény nem jön vele. A vezetési pozíció is kicsit magasabb, mint a TT, vagy MX5 esetében, emlékeim szerint azokban érzetre mélyebben ültem. De a TT-vel nem tudtam ilyet sederinteni, az MX5 meg hiába direktebb, de kisugárzásában nem tudja megközelíteni a Z3 karakterét. 

Ha megkívánnád

Elszaladt az idő, így szomorúan mondhatom, hogy mint sok hasonló karakteres huszonéves autónál, itt is lecsúsztunk az értékgörbe aljáról. A nagymotoros hathengeres motorkkal szerelt darabok ára évről-évre stabilan kúszik fölfelé. A tesztelt autóhoz hasonló kismotoros, de követhető előéletű, sérülésmentes, megvigyázott darab ára is erőteljes emelkedést mutat. Viszont még mindig találni két, két és fél millióért.

A nagymotoros hathegeresek ára viszont csúnyán nagyot ugrott, már a négy milliót célozná. Persze alkalmi vételek bármikor lehetnek, ha valaki már kitámasztotta ablakába a távcsöves puskáját, akkor biztosan gyorsan lecsaphat majd a jó vételre, de mint minden autó esetében, itt különösen is alkalmas a mondás, hogy nézessük át, hiszen hiába hobbiautó, nem mindegy, hogyan került bele az a százvalahányezer kilométer, mert egy ilyen autót forszírozott üzemben használnak, azt meg mindenki tudja, hogy olyankor minden jobban kopik, gyakrabban kér tehát kopó-fogyót, és érdemes mindenből a jobb minőségűt beletenni, ha már egyszer nem átlagos felhasználásra tartjuk.

Összességében egy bombabiztos technika az E36-ból, ami átmenet a BMW analóg, és digitális korszaka között, még inkább az analóg irányába. Kopó alkatrészek tehát lesznek, a karosszériaelemek lehetek kérdésesek, viszont azért a 300.000 eladott példányszámmal nem kell aggódni. Nyitott tetős jellegéből adódóan a tető lehet hibaforrás, ezt érdemes alaposan átnézni vásárlás előtt, ezen kívül a szokásos figyelmet igényli. Babusgatni, meghajtani, feljavítani, befektetésnek, kevésből kipróbálni a kategóriát nem tudok sokkal jobb választást, persze nézzük meg az MX-5-öt, ami ha nem jön be valamiért, akkor nagy valószínűséggel azt a plusz komfortot, merevséget kerestük, ami ebben az autóban már megvan.

Mára bőven húsz éves tecnikát találunk a Z3 esetében, tehát kívül belül vegytiszta 90-es évek, ami talán az autózás egyik legjobb korszaka volt, hiszen már mindent tudtak arról, hogyan kell jó autót gyártani, és jöhetett mellé a technikai forradalom korszaka. MInt minden más márka esetében a Z3 is, akkor, és ott alapozta meg a márkáról kialakított képet. És ha már James Bondnak sem jutott hathengeres belőle, akkor egye fene, beérjük mi is a négyhengerrel.

További autós tartalmakért kövessen minket Facebook oldalunkon.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....