használt autó vásárlás

Használtautót magánszemélytől, vagy kereskedőtől?

2022.12.11.

Örök hitvita zajlik a kérdésben, tegyünk rendet! Élesben vizsgáltunk egy magánszemélyes Nissan Qashqai-t, eredmények videón is!

Nincs olyan használtautókról zajló beszélgetés, amiben fel ne merülne, hogy honnan érdemes használtautót vásárolni? Jobb a kereskedésekben nézegetni, vagy inkább a magánszemélyeknél, hiszen ott nincs rajta a kereskedő haszna.

Több szempontból is meg lehet és kell is vizsgálni a kérdést, ma ezt tesszük és hozunk egy példát is, amikor a vásárlás előtti használt autó vizsgálat magánszemélynél zajlott.

Az ár kérdés

A közvélekedésben az járja, hogy ha kereskedőnél veszünk autót, akkor meg kell fizetni az árrést, amit ő rátesz. Ez igaz, csakhogy nem mindegy, hogy mihez képest. Amikor egy magánszemély gyorsan szeretné eladni a kocsiját, akkor kézenfekvő megoldás a meghirdetést követően igent mondani az érdeklődő kereskedésnek, aki azonnal, készpénzért megveszi tőlünk az autót.

Mint tudjuk, kétszer ad, ki gyorsan ad, ezért sokan választják ezt a megoldást. A kereskedésekbe úgy is bekerülhet a magánszemély autója, hogy azt a kereskedő beszámítja egy másik kocsi árába.

Így, vagy úgy, a kereskedő tisztában van az adott autó piaci értékével és mind beszámítás, mind vásárlás esetén úgy ad ajánlatot, hogy később ő hasznot tudjon realizálni. Ha egy kocsi piaci értéke 2 millió forint, akkor a kereskedő ajánl érte (legfeljebb) 1,7-et, ez sok mindentől függ. A kereskedő profitját tehát nem a vevő fizeti, hanem az eladó. Itt megdől, hogy a kereskedésekben drágábban tudunk autót venni, mint a magánszemélyekről.

Szavatosság

Sokan garanciaként keresgélnek a neten, amikor arra kíváncsiak, mit lehet tenni, hogy a megvásárolt autó hibás. Garancia az új holmikra van, a használt cuccoknál legfeljebb szavatosságról beszélhetünk. Nem tudok jogi útvesztőkbe menni most, a lényeg, hogy ha olyan jelentős és nem fogyó alkatrészek meghibásodását észleljük, amelyek a vásárláskor nem voltak ismertek, akkor visszamehetünk az eladóhoz reklamálni, árleszállítást, kijavítást kérni, vagy súlyosabb esetekben elállni a szerződésről, visszaadni az autót és visszakapni a pénzt.

Amennyiben kereskedőtől vásároltunk, magánszemélyként jobb helyzetben vagyunk, mintha magánszemélytől vettünk volna autót. A kereskedés és a magánszemély között ugyanis jogi értelemben fogyasztói szerződés jön létre, amelynek nyomán 2 év szavatosság illeti meg a vevőt, ez alatt bármilyen, az addigi használattal nem összefüggő hibával lehet az eladóhoz fordulni.

A vásárlástól számított 6 hónapon belül a polgári törvénykönyv szerint vélelmezni kell, hogy a hiba már a vásárlás időpontjában is fennállt, ennek ellenkezőjét a kereskedőnek kel bizonyítania.

Ha az autót magánszemélytől vásároltuk, akkor a szavatosság ideje egy év, a hibás teljesítés vélelmének időszaka nem változik.

Egyéb ügyek

Sokkal jobb helyzetben vagyunk egy kereskedésben, ha nem szeretnénk az autóvásárlást követő okmányirodai, biztosítói vagy banki teendőkkel bajlódni. A kereskedések általában be vannak rendezkedve arra, hogy az autókat rendezett jogi hátérrel, vagyis eredetiségvizsgával, érvényes műszaki vizsgával, forgalmi engedéllyel, törzskönyvvel, kötelező biztosítással adják át a vevőknek.

Ezen felül jó kapcsolatot ápolnak a használt autókat is finanszírozni hajlandó pénzügyi szervezetekkel (értsd bankokkal) így ha nincs meg a kocsi teljes ára a tárcánkban, akkor hitelügyintézéssel is tudják segíteni az autóvásárlást.

Mindezekkel a vevő rengeted időt takaríthat meg: nincs okmányirodai útvesztő, sorban állás, rohangálás kormányablaktól eredetiségvizsgálatig, arról már nem is beszélve, hogy a Magyarországon elsőként forgalomba helyezendő járművek ügyeit is gördülékenyen intézik.

Milyen egy magánszemélyes autó?

Az autó eddigi tulajdonosa, egy hölgy, kihozott a kocsi mellé egy paksaméta szervizszámlát és látszott, hogy többször, rendszeresen járt karbantartásra a kocsi. Ez eddig bíztató, aztán kicsit jobban szétnéztem a motor környékén.

Ahogy szemlélődtem azt körvonalazódott ki, hogy igen, szervizelték a kocsit és tegyük fel nem is maradt el olajcsere, meg a szűrők cseréje, de innen egyszerűen nem léptek tovább, hogy a megfelelő műszaki színvonalat fenntartsák.

A motor környezetében már jónéhány helyen volt jelentős olajszivárgásra utaló nyom. Mielőtt belemennénk gyorsan hozzáteszem, hogy ez egy 250K plusszos autónál egyáltalán nem horror, vagy kizáró ok, hiszen, ilyen futásteljesítmény mellett inkább az a szokatlan, ha egyáltalán nincs olajfolyási nyom egy motortérben. Cserébe ezeket időnként azért illik kezelni, különben oda jutottunk, amit én is láttam a Qashqai-on:

A vezérlésoldalon, hosszbordásszíj alatti részeken vastagon állt az olaj. Ez a motor láncos vezérlésű, kétliteres szívó, 141 lóerős benzinmotor. A vezérműlánc cseréjére nincs előírás, csak annyit mondanak, hogy minden karbantartás alkalmával ellenőrizni kell hajtások lógását. Annyi biztosan látható volt, hogy a vezérlésfedél alól intenzíven folyik az olaj, innen viszont biztosan mindenhová széthordja a menetszél, úgyhogy tovább kell majd kutatni, hogy honnan jöhet még az olaj. Ami fedélen kívül még szóba jöhet a jobboldali féltengely tömítés, az olajteknő tömítése és a főtengely tömítése.

Egy 260.000 km-es motoron ilyen megbontásnál én már biztosan cserélnék vezérlést is, ezzel együtt nagyából (nem elszállt szervizóradíjjal, hanem csak nettó 10 ezer forinttal számolva) nagyjából 200.000-es költséggel kalkulálhatunk.

Kisebb-nagyobb hibák hiányosságok, kopások

Az első féktárcsák már kopottak voltak, a betéteken volt 10-15 km-re elegendő kopóréteg. Minden esetre ezután a tárcsák is dobósak. Jó minőségű fékalkatrészekkel ez a szerelés is 150.000 forint környékén áll majd meg.

A futómű a próbaúton nem bizonyított. Elöl-hátul kopog, nyiszog. Ez a kocsit vásárlás után a szervizben emelőn alaposan át kell nézni. A hibából megint arra tudtam következtetni, hogy a kötelező kűrökön kívül semmit sem kapott a szervizben. Aki viszont hosszabb távra tervez a vásárlás után annak ide is elő kell készítenie egy-két százast.

A jobb első ajtó belső (alsó) tömítése (kédere) levált, zárt ajtó mellett kívülről lehetett látni, hogy lóg és odazárja az ajtó. Ez egy gumi alapanyagú alkatrész, amit egy kis rögzítőtüske fog az elemhez. Ezt javítani nem lehet, szakszerűen csak a csere jöhet szóba, de tudjuk, hogy van az a felhasználó, akit kielégít egy kétoladalú ragasztószalag is.

Az utastérbe visszatérve el kell mondani, hogy az utángyártott ülésfűtés jó dolog, de sajnos nem működik. A hirdető védelmében el kell azonban mondani, hogy nem is szerepeltette a hirdetésben ezt az extrát.

Az első ablakemelők lefelé nagyon jól működtek, de felfelé már kézzel kellett segíteni a mozgást mindkét oldalon. Ez talán egy kis pucolással megoldható, de az is lehet, hogy szét kell kapni az ajtókat majd.

Ami a karosszériát illeti, korábbi javításokat csak a jobb hátsó sárvédőn találtam, ott 1.100 mikron fölé ment a műszer, ami némiképp hanyag javításra enged következtetni, minden esetre a javított elem – csak úgy mint a karosszéria egésze – rozsdamentes volt. (Még.)

A tető úgy nézett ki, mint amiről lelöktek egy 20 karommal kapaszkodó macskát, miután lerágta az antennát. Utóbbi alkatrész ugyanis hiányzott és a tetőlemez fényezésén jó látható állat okozta a mély karcolások voltak.

A jobboldali ködfényszóró valamelyik rögzítő füle már törött.

Mindkét visszapillantó tükör műanyag burkolata le volt húzva, ezeket fényezni illene. A csomagtér ajtóban a jobboldali rendszámvilágítás búrája egyszerűen hiányzott, szerencsére még nem korrodált be úgy, hogy zárlatot okozzon. Szerencsére egy ilyen kis lámpa megvan 6-7 ezer forintból.

Sok kicsi, sokra megy

A kocsi, ahogy a szakmában fogalmazunk „általános lelakottság érzetét keltette”, de ne kergessünk illúziókat. 13 éves autóról beszélünk, amit éppen napi használatból kiragadva vetettünk vásárlás előtti átvizsgálás alá.

Aki nem igazán kényes a kocsijára, az a legtöbb esetben nem költ ilyen problémák orvoslására, ez kérem a színtiszta magyar valóság. Nem akarok én pálcát törni senki feje felett sem, de ezt az autót nem nézeti át ügyfelünk tüzetesen, akkor ebből a sok hibából néhány biztosan csak a vásárlás után derül ki és ha összeadjuk a fentebb becsült javítási költségeket, meg még igényesek is vagyunk és a fényezendő elemeket is helyreállíttatjuk, akkor nem igen fogunk beférni a félmilliós azonnali költség alá, ami azért egy 2,5 milliós autónál már érezhető kiadásnak számít.

Minden vásárlás előtt érdemes szakértővel átnézetni a kiszemelt autót és egy ilyen vizsgálat indokoltsága az autó korával és futásteljesítményével exponenciálisan nő.

Mindez élőben is elhangzott

A használtautó vásárlás előtti átvizsgálásokkal foglalkozó vállalkozásunk YouTube csatornáján, a szokásos péntek délutáni (16 órai) élő kérdezz-felelek műsorban a fentebb olvasott témákkal részletesen is foglalkoztunk, ráadásul sok élőben érkezett kérdést is megvitattunk a nézőkkel.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..