autóeladások
A vásárlás mellett a fenntartás költségei is jelentősebb pénzügyi tervezést igényelnek, így az autótulajdonosok tizede hajlandó lenne kölcsönt felvenni, mintsem egy nagyobb összeggel terhelje a családi kasszát.
A kutatás szerint a 18-69 év közötti magyarok 62 százaléka rendelkezik legalább egy autóval, még ha a szóban forgó gépjármű kissé idős is: a lakosság birtokában lévő gépkocsik átlagéletkora 11 év. Nem meglepő ez annak ismeretében, hogy az autóval rendelkezők 64 százaléka használtan jutott járművéhez. A használtak harmadát kereskedőtől, míg valamivel kisebb hányadukat (29%) magánszemélytől vásárolták a tulajdonosok.
Az autótulajdonosok fele teljes mértékben önerőből vásárolta gépkocsiját. Ha gyűjtögetés helyett mégis kölcsönhöz folyamodunk, jellemzően új jármű miatt tesszük ezt: az autót újonnan vásárlók 70, a használtnál pedig csupán 39 százalék vett igénybe külső pénzügyi segítséget. Az autótulajdonosok negyede deviza alapú, 11 százalékuk forint alapú gépjárműhitelt, személyi kölcsönt pedig alig 4 százalék választott erre a célra. Ezen valószínűleg jelentősen változtatni fognak a március közepén hatályba lépő Ptk. módosítások következtében az autóhitelezés korábbi gyakorlatában beálló változások.
A "középkorú", jó állapotú használt autó kapós
Bár az autóvásárláshoz igénybevett pénzügyi segítség egyre elfogadottabb a magyarok alig 15 százaléka tervez autóvásárlást 3 éven belül. Nem meglepő ez azonban, ha figyelembe vesszük, hogy az elmúlt 3 évben sem szerepelt előkelő helyen a gépjárművásárlás a magyarok prioritási listáján: 2010 óta a 18 és 69 év közöttiek mindössze egyharmada ruházott be autóra. A vásárlást egyáltalán fontolgatók háromnegyede inkább használt autót választana, mégis mindössze négytizede érzi úgy, hogy leendő járműve teljes vételárát ki tudja majd fizetni a vásárláskor.
Ez alapján tehát a leendő autótulajdonosok inkább szorítanának a nadrágszíjon: nagyobb eséllyel használt autót választanának, és óvatosabban vennének igénybe pénzintézeti segítséget a vásárláshoz. Amennyiben mégis kölcsönért folyamodnának, a forint alapú hitelt részesítenék előnyben, jellemzően másfél millió forint körüli összegig. Szabadfelhasználású kölcsönt autóvásárlási céllal megközelítőleg minden tízedik érintett venne fontolóra.
Az autóvásárlással kapcsolatos költségek mellett azok fenntartása is komolyabb anyagi tervezést igényel a legtöbbektől. Bár az autótulajdonosok negyede inkább a jobb félni, mint megijedni elve szerint gondolkodik, és rendszeresen átnézeti a járművét, ötödük csak akkor viszi szervizbe az autót, ha valamilyen rendellenességet tapasztal. A kisebb hibák orvoslására és karbantartásra átlagosan 80 ezer forintot fordítunk évente, viszont egy váratlan, 100 ezres javítási költséget meghaladó szerviz a lakosság felének már kifejezetten gondot okozna. Ennek ellenére az autótulajok mindössze tizede fontolná meg, hogy az autó karbantartására, javíttatására kölcsönt vegyen fel, noha elméletben nem tartjuk feltétlenül megfontolatlan döntésnek az erre a célra felhasznált kölcsönöket.