villogó

Háromszög helyett vészjelző villogó kerül a spanyol autókba

2023.03.12.

Az új, villogó fényjelző a korábban használatos elakadásjelző háromszögeket váltja majd fel. 

Kötelező lesz az autókban a hordozható vészjelző lámpa 2026-tól Spanyolországban. A villogó lámpa sárga fénnyel jelzi a többi járműnek, hogy baleset történt, vagy a sofőr és az utasok vészhelyzetbe kerültek. Ezen felül meghatározza a gépkocsi pontos helyét is GPS-koordináták segítségével – írja az El Independiente angol nyelvű online kiadása.

A Spanyol Közlekedési Hatóság (Dirección General de Tráfico - GDT) hivatalosan is közétette, milyen kritériumoknak kell megfelelniük a jövőben piacra kerülő autós villogóknak. Már jelenleg is kereskedelmi forgalomban van néhány V16 tpusú modell, de várhatóan jó néhány új típus is megjelenik majd a kötelező bevezetés határidejének közeledtével.

V16-os típusú vészjelző lámpa

Spanyolországban 2021 júliusa óta kötelező a jelenleg érvényben lévő két autós vészjelző eszköz egyikének – vagy kombinálva mindkettőnek – a használata. Ezek a V16-os típusú vészjelző lámpa és a 2025 decemberéig alkalmazható elakadásjelző háromszögek. 2026 január 1-től pedig már kötelező lesz meghatározott szabvány szerinti vészhelyzeti villogó lámpát tartani minden autóban. A közlekedési hatóság azért is sürgeti a fényjelző bevezetését, mert a tapasztalatok szerint az elakadásjelző háromszög közúti elhelyezése, nem megfelelő alkalmazása további balesetveszélyt hordoz magában.

Az autósok is kezdik felismerni ennek jelentőségét, így egyre többen élnek a lehetőséggel és váltják fel a háromszöget az új vészjelző lámpákra. A háromszögek használata egyre ritkább. Szakértők szerint Spanyolországban 2023 végére az autósok többsége át fog térni a vészhelyzeti lámpákra, különösen, hogy annak kezelése jóval egyszerűbb, hatékonysága pedig sokkalta nagyobb.

Hogyan működnek a V16-os vészlámpák?

Ezeket a világító, veszélyjelző eszközöket az autó tetején lehet elhelyezni, akár a vezetőülésből. Csak le kell húzni az ablakot. Ez a módszer a háromszög kirakásánál jóval nagyobb biztonságot nyújt az autóvezetőnek, hisz vészhelyzet esetén nem kell kiszállnia a járműből ahhoz, hogy segítséget kérjen. A vészvillogó nagyon erős fényt bocsát ki, akár 360º-ban. Önállóan, akkumulátorral és a szivargyújtóhoz csatlakoztatva is működik.

Előnyei

Sárga színnel világítanak, amely 1 kilométerről látható, és akkor aktiválódik, amikor az autó tetejére helyezik őket.

A sofőrnek nem kell kiszállnia az autóból, hogy felhelyezze őket, így elkerülheti a további baleseteket az úton.

Tartalmaz egy földrajzi helymeghatározó rendszert, amely 100 másodpercenként elküldi az autó helyét meghatározó koordinátákat a DGT  3.0 felhőalkalmazásba. Ezzel az eljárással az egymáshoz kapcsolódó járművekhez is eljut az információ.

Ami a vészháromszögek kihelyezésének szabályait illeti: a spanyol KRESZ kötelezően előírja, hogy a sorfőrnek fényvisszaverő mellényt kell viselnie, hogy az útszakaszon közlekedők időben és jól láthassák.

Az új V16 vészjelző lámpák kihelyezése esetén nincs ilyen veszély, így a mellény használata természetesen nem kötelező. A vészhelyzeti fényjelző kötelező elhelyezésének közeledtével várhatóan több modell is megjelenik a piacon, de a hatóság csak azokat fogadja el, melyeket korábban a DGT már engedélyezett. A fenti szabályok megsértőit 200 euróig terjedő bírsággal sújthatják.

A V16 vészvillogó alkalmazásának követelményei

- A készüléknek jól látható engedélyezési kóddal kell rendelkeznie, amely bizonyítja, hogy gyártási lajstromba vették, és nem manipulálták. A kódot olyan módon kell rögzíteni a készüléken, hogy az a szavatosságban meghatározott ideig ellenálljon a fokozott környezeti igénybevételnek.

- A fényjelzés által kibocsátott fénynek sárgának kell lennie.

- Az optikai rendszert úgy kell megtervezni, hogy egy olyan látómezőt fedjen le, amelynek vízszintes 360º, függőlegesen pedig legalább 8º felfelé és lefelé is.

- A fény villanási frekvenciájának 0,8 és 2 Hz között kell lennie.

- A vészvilágításnak stabilan kell maradnia egy sík felületen, megakadályozva, hogy 180 Pa dinamikus nyomást kifejtő légárammal szemben elmozduljon.

- A V16 biztonsági lámpa működését –10 °C és 50 °C közötti hőmérsékleten kell garantálni.

- Körülbelül 18 hónapig működőképesnek kell maradnia önálló akkumulátoron vagy a gépkocsi akkumulátorán keresztül.

- Végül, de nem utolsósorban 2026-tól követelmény lesz, hogy a vészhelyzeti villogó kapcsolódni tudjon a DGT helymeghatározó rendszeréhez.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....