Volkswagen Golf

Ha a Golf kevés, a Touran meg sok – Volkswagen Golf Sportsvan menetpróba

2014.05.28.

Az elsők között vezettük a Volkswagen Golf buszlimuzin változatát, amely a normál Golf és a hétüléses Touran közti űrt tölti be. Bár a neve Plusról Sportsvanra változott, a sportosság helyett inkább a kényelmet és a praktikumot helyezi előtérbe.


A Sportsvant könnyű összekeverni a normál Golffal, de ennek magasabb a teteje
(Kattintson a képre, galéria nyílik!)

Lassan kezd teljessé válni a 2012 őszén bemutatott, hetedik generációs Volkswagen Golf modellpalettája: először jött a három- és ötajtós ferdehátú, aztán a kombi, a takarékos Bluemotion és a sportos GTI és R változatok, a tisztán elektromos e-Golf és a hibrid GTE változat. Idén a Genfi Autószalonon a családi használatra készített Sportsvanról is lerántották a leplet, amely a Gold Plus utódja. A nemzetközi menetpróbán a gyáriak elárulták, hogy azért nem tartották meg a jól bejáratott nevet (csak Németországban több mint félmillió fut a Plusból), mert új ügyfeleket is akartak szerezni, a prémiumautók vevői és a fiatal családokat is célba vették az új modellel, a hagyományos golf Plus vásárlók, az idősebb, magas üléspozíciót előnyben részesítő ügyfelek mellett.

Az előd

A 2004-ben bemutatott Golf Plus az ötödik generációs Golfra épült: a nem moduláris padlólemez miatt a hosszon, a szélességen és a tengelytávon nem lehetett változtatni, ezért csak felfelé terjeszkedtek: úgy tették tágasabbá a sima ferdehátú karosszériaváltozatnál, hogy több mint 10 centiméterrel lett magasabb a Golfnál. Konzervatív formája és a magas üléspozíciója miatt elsősorban az idősebb generáció körében volt népszerű, az utóddal viszont már a fiatal családokat és a prémiumautókhoz szokott igényesebb vevőkört is meg szeretnék nyerni, amit a hangzatosabb, Sportsvanra változtatott névvel is jeleznek.

A Sportsvan az aktuális Golf magasabb tetejű, egyterűsített változata, amely nagyjából ugyanakkora alapterületet foglal el, mint a normál ötajtós Golf, annál azonban jóval magasabb, praktikusabb és tágasabb. A Golftól örökölt, rugalmasan alakítható, moduláris felépítésű MQB padlólemez lehetővé tette, hogy megnöveljék a külső méreteket a Golfhoz képest: a szélességet közel 1, tengelytávot 5, a teljes hosszt pedig 8 centiméterrel nyújtották meg. Bár a Sportsvant felületesen szemlélve könnyen össze lehet keverni a normál változattal, van pár részlet, ami alapján meg lehet különböztetni őket: az egyterűn a fényszórók belső éle ferdén fut, és a háromdimenziós alakzatot alkotva találkozik a hűtőráccsal, a kocsi oldalán végigfutó él sokkal erőteljesebben lett megformázva, és a hátsó lámpák is eltérőek, akárcsak a vaskos C-oszlop alakja. Ha egymás mellett állnak, akkor nyilvánvaló a két karosszéria összehasonlításából, hogy csakis a magasabb lehet a Sportsvan, de ha csak önmagában látjuk az egyterűt, nem tűnik fel a magas építésmód, mert a formatervezők mindent elkövettek, hogy laposabbnak és sportosabbnak tűnjön, mint elődje, a konzervatív és visszafogott formájú Golf Plus.


A Highline felszereltséghez krómozott ablakkeretek is járnak

Ezúttal is csak ötüléses változatban lehet kapni a Sportsvant, a hátsó ülések nem különállóak, mint egyes vetélytársakban, hanem 60-40 arányban osztottak. Kivenni nem lehet a székeket, de így is praktikus a beltér: az első ülések alatt kihúzható, rejtett fiókok vannak, az első utas üléstámlája asztallá alakítható, a hátsó háttámlákat 40-20-40 arányban, külön-külön is le lehet hajtani, a hátsó üléseket alapváltozatban is egy 18 centiméteres sínen lehet tologatni. Utóbbi arra jó, hogy választani lehessen a normál és az extra tágas hátsó lábtér között annak függvényében, hogy épp mekkora csomagtartóra van szükség. Koppanásig hátratolt hátsó ülésekkel fél köbméter alatti, teljesen előretoltakkal 590 literes a csomagtér, ami tekintélyesnek hangzik, de szemre nem tűnik ilyen tágasnak. Ez annak köszönhető, hogy a tér jelentős része az álpadló alatt található, ott, ahová a pótkereket vagy a feláras Dynaudio hifi mélynyomóját is rejtették. A 380 literes csomagterű Golfot azonban simán veri a Sportsvan a csomagtartót tekintve, a Golf kombitól azonban mindenképp kikap, akárhova állítják a hátsó ülését: a Variant csomagtere 605 literes, ami kategóriaelső a kompakt kombik között.


Lehajtott ülésekkel 1520 literesre bővül a raktér, a rakodófelület majdnem sík

A kombihoz és a ferdehátú Golfhoz képest az ülések 6 centivel magasabban vannak, ezért a Sportvan megadja a parancsnoki pozíciót a sofőrnek, amiből könnyű átlátni a forgalmat. Főleg a nők és a korosabb vevők kedvelik a magasra tett üléseket, előbbiek a jó kilátás, utóbbiak a megkönnyített ki- és beszállás miatt. A Golfok között csak a Sportsvanhoz rendelhető az ErgoActive nevű masszírozós vezetőülés - amely Németországban egy független szervezettől hátbarát minősítést is szerzett – és a fűthető kormánykerék.


Teljesen új a műszerfal a Golfhoz képest, az ülések magasabban vannak

A motorkínálat összeállításánál a legfeljebb 150 lóerős erőforrásokat emelték le a konszern polcáról, minden motor közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltésű, és teljesíti az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási szabványokat. Érdemes tudni, hogy a 125 lóerőnél gyengébb motorokhoz (1,2 TSI 85 és 110 lóerővel, 1,6 TDI 90 és 110 lóerővel) csatolt lengőkaros hátsó futóművet adnak az igényesebb többlengőkaros rendszer helyett. Az 1,4-es benzines turbómotorral (TSI) próbálhattam ki a kocsit a 125 és 150 lóerős változatban, és a rövid próbaút arra elég volt, hogy kiderüljön: mindkettő elegendő a Golfnál 120 kilogrammal nehezebb karosszéria viszonylag dinamikus mozgatásához, de sportosnak még az erősebbet sem neveznénk. A 200 Nm-es nyomatékcsúcs már dízelesen alacsony, 1400-as fordulattól elérhető, de valójában inkább csak 1600 táján talál magára a motor, és utána lehet terhelni. Amíg nem lép be a turbó, addig meglehetősen nyomatékszegény az erőforrás, a körülbelül félmillió forintba kerülő DSG váltó azonban mindig úgy választja ki a megfelelő fokozatot a rendelkezésre álló hétből, hogy ebből a sofőr semmit se vegyen észre. Kíméletes vezetéssel 6,8-7 liter környékén lehetett tartani a fogyasztást a francia országúton, ami annak köszönhető, hogy az optimalizált motorok, a jobb légellenállás, a start-stop rendszer és a fékenergia visszatáplálás miatt 20 százalékkal lett takarékosabb a Sportsvan a Gold Plushoz képest.


A hátsó ülések az alapváltozatban is tologathatóak

Kicsit nagyobb oldaldőlést enged a futómű a magasabb súlypont miatt, mint a Golfé, de abszolút biztonságos, a túlzott tempóra jóindulatú alulkormányzottsággal figyelmeztet. Felárért rendelhető állítható keménységű lengéscsillapítás és változó áttételű kormányzás is, előbbi főleg a rossz útburkolaton teszi kényelmesebbé a futást, utóbbival pedig kevesebb kormányelfordításra van szükség erős kanyarokban és a parkolási manővereknél. A Sportvan kicsit hangosabb menet közben a sima Golfnál, a motor-, a szél- és a gördülési zaj is erősebb, de még így is a kategória csendesebb modelljei közé tartozik.


Menet közben a szél- és gördülési zaj kicsot nagyobb, mint a normál Golfban

A vezetéstámogató rendszerek közül a távolságtartó, radaros tempomattól a vészfék asszisztensen át a kormányozni képes sávtartóig minden kapható, ami a normál Golfhoz, sőt, megjelent egy újdonság is az extralistán, a radaros holttérfigyelő. Ez nem csak a sávváltásoknál jelent segítséget, de a parkolóhelyről történő kitolatásnál is, ugyanis a keresztirányú forgalmat is figyeli egy 40 méter átmérőjű körben az autó mögött. Jóval messzebbre ellát tehát keresztben, mint a hátsó VW-embléma mögül kibukkanó tolatókamera.

A 85 lóerős 1,2-es alapmotorral 4,75 millió forinttól indul a Golf Sportvan ára, ami 380 ezer forinttal több a háromajtós Golf, és 80 ezerrel a Golf Variant (kombi) áránál. Az erősebb és jobban felszerelt Sportsvanra viszont a bevezetéskor 700 ezer forint kedvezményt adnak, így a ferdehátúhoz képest 4-500 ezer, a kombihoz képest pedig 6-700 ezer forinttal olcsóbban lehet hozzájutni. Később a kedvezmény nélkül a Sportsvan nagyjából egy árba kerül majd a kombival, így a vásárlók választhatnak majd a nagyobb csomagtér-sportosabb menettulajdonságok vagy a nagyobb utastér-emelt üléspozíció kombinációk közül.

Műszaki adatok

VW Golf Sportsvan 1.4 TSI Trendline

Hosszúság/szélesség/magasság: 4338/1807/1578 mm. Tengelytáv: 2685 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1543/1514 mm. Tömeg: 1287 kg. Össztömeg: 1880 kg. Csomagtartó térfogata: 500-590 l. Üzemanyagtartály térfogata: 50 l. 

Hengerűrtartalom: 1395 cm³. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 92 kW (125 LE)/5000-6000. Nyomaték: 200 Nm/1400-4000. Erőátvitel: elsőkerék-hajtás, hatfokozatú kézi váltó. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.

Gyorsulás (0-100 km/óra): 9,9 s. Végsebesség: 200 km/h. Szabványos átlagfogyasztás: 5,4 l/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 125 g/km. Tesztfogyasztás: 8,0 l/100 km. Listaár: (700 000 forint kedvezménnyel): 5 577 840 Ft.

Gulyás Péter

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....