járműgyártás
Amikor Michael Breme, az Audi Hungaria igazgatóságának elnöke köszöntötte a résztvevőket, még nem tudtuk, hogy kevés buszozás és sok gyaloglás vár ránk. Ez utóbbi pontosan 6 kilométert jelent, a nap végén ennyit mutatott a telefonom lépésszámlálója.
Michael Breme
De haladjunk sorjában. Michael Breme köszöntőjében felidézte, hogy a világ legnagyobb motorgyárában vagyunk, s az első olyan Audi gyárban, ahol nem csak saját márkás autók készülnek, hanem a Seathoz tartozó Cupra, amely 2018-as születése óta önálló életet él, s eddig 700 ezer elégedett Cupra tulajdonos van a világban.
Breme elmondta azt is, amit a gyakorlott Audi-gyár látogatói tudnak, hogy a 32 évvel ezelőtti indulás óta az Audi 12,5 milliárd eurót fektetett be a győri gyárba.
Arról pedig Les Zoltán, az Audi Hungaria járműgyártásért felelős igazgatósági tagja beszélt, hogy a Cupra gyártását két és fél éves előkészítő munka előzte meg. Az integrálás sok munkába került, a leállások idején minden percet kihasználtak arra, hogy felkészüljenek a Cupra Terramar fogadására.
A járműgyártásban, amely a TT-vel indult, de ez ma már történelem, 4200 ember dolgozik, ebből 700 a szerszámgyártásban. Naponta 771 autó készül Győrben, jelenleg a Cupra Terramar mellett, pontosabban azzal párhuzamosan az Audi Q3. Vagyis azonos platformon készül a kétféle márka.
Les Zoltán
A műszaki fejlesztésen 700 mérnök dolgozik – üzani azoknak Breme, akik szerint a győri Audi összeszerelő üzem. Az újságírókat persze erről nem kell meggyőzni, leginkább azokat nem, akik gyakran megfordulnak a győri Audiban, s pontosan tudják, a hozzá adott érték itt bizony igen jelentős.
A látogatás a présüzemben indul. A nagy zaj miatt fülhallgatót kapunk, azon keresztül kapjuk az információkat. Varázslatos, hogy a több tonnás acél és alumínium hengerek állnak a gyárban, bizony ezekből lesz majd autó, még akkor is, ha a hengerek látványa nem ezt sugallja. A présgépek azonban szorgalmasan dolgoznak, ajtók, motorháztetők, és más karosszériaelemek fokozatosan gyűlnek, hogy folytassák útjukat a karosszéria gyárba, ahol már kezdenek autó formára hasonlítani.
Figyelő tekintetek a présüzemben
A présüzem zárt rendszere megóvja a gyártást attól, hogy egyetlen hajszál is a rendszerbe kerüljön, ez ugyanis, bármilyen kicsi és vékony, óriási kárt okozhat. Tovább folytatjuk sétánkat a karosszéria üzemben. Itt már majdnem autókat látunk, az elemek pontosan illeszkednek egymáshoz. Kerék, motor, alváz és értelemszerűen a belső is hiányzik, fura lenne, he ezekkel indulna tovább a lakkozóba.
Itt is zárt a rendszer, amikor a karosszériák a fényező kádba merülnek, majd onnan kijőve a robotok elkezdik az éppen aktuális színt felvinni az autóra. Éppen egy csomó szürkére festett karosszériát látunk. Nem véletlen. Piros vagy fehér szín szinte alig van, autószínekben most éppen a komorabb árnyalatok dominálnak, ahogy később a járműszerelde vezetője, Juhász László találóan fogalmaz, a szürke ötven árnyalata.
A forma már autóra emlékeztet.
A Cupra Terramar jelenleg 8 féle színben készül. Ebből kettő matt. Kinek a pap, kinek a papné. A kollégák véleménye megoszlik, hogy milyen egy autó mattban. Mindenesetre drágább a matt, mint a hagyományos. Különleges, ebben maradunk.
A járműgyártás leglátványosabb része kétségkívül a járműszerelde. A soron felváltva követik egymást az Audik és a Cuprák. Amikor megtörténik a házasítás, vagyis az alváz és a hajtáslánc egymásra talál, innentől kezdve nevezhetjük a járművet autónak.
A Cupra 5 féle hajtáslánccal készül, beleértve a lágy hibridet és a plug-in-hibridet is.
Akik plug-in-hibridet tudnak gyártani, azok tisztán elektromos autó gyártására is képesek – fogalmaz Juhász László, s óva int attól, hogy megkérdezzük, mikor gyártanak majd tisztán elektromos autót a győri Audiban.
A munkafolyamat végén kész a Cupra Terramar
Ez a kérdés persze mindig szóba kerül, ha újságírók járnak a gyárban. Valamikor majd bizonnyal az évtized végére ennek is eljön az ideje – általában ezt a választ kapjuk.
Lenyűgöző, ahogy a kész autók legördülnek a szerelő szalagról, hogy aztán alapos átvizsgáláson essenek át. Mindent ellenőriznek, a vevők csak száz százalékos autót akarnak, a győri Audiban pedig csak száz százalékos autó hagyhatja el a gyártósort.
A négy karika mellett immár a Cupra jele is Győr szerves része.
Miközben sétálgatunk, feltűnik, hogy több nem Európából származó emberrel is találkozunk. Ők nem az Audi, hanem egy külső logisztikai cég alkalmazottjai. Ránézésre Fülöp-szigeti benyomást keltenek, ebben azonban nem vagyunk biztosak. Férfiak és nők, elektromos szállító jármű kormányát fogják, ők gondoskodnak arról, hogy minden alkatrész időben oda kerüljön, ahol éppen beépítésre vár. Távol a hazájuktól, egy olyan megye székhelyén dolgoznak, ahonnan naponta tízezrek járnak át Ausztriába a még nagyobb fizetésért dolgozva.
Az Audi Hungariánál nem dolgoznak ázsiaiak, akiket látunk, azok kizárólag egy külső logisztikai cég alkalmazottjai – kapjuk a választ az ezt firtató kérdésre.
A sajtónap résztvevői a győri Audi vezetőivel. Fotók: Audi Hungaria